27 November 2009

Nabi-nabi Hanya Disuruh Menyampaikan, Bukan Merebut Kuasa? Kefahaman Yang Perlu Diperbetulkan

Terkilan apabila mendengar pandangan manusia-manusia yang jahil. Mereka berhujah dengan mengatakan bahawa Allah tidak pernah menyuruh kita merebut kuasa, sebaliknya mengislah atau memperbaiki kerosakan yang ada.

Si jahil ini menambah lagi, contohnya kita lihat Nabi Musa AS. Di dalam al Quran menceritakan bahawa Allah memerintahkan kepada supaya menyampaikan Islam kepada pemerintah. Bukannya memerintahkan supaya Nabi Musa menjatuhkan Firaun, atau berebut kuasa dengan Firaun. Bahkan nabi-nabi terdahulu juga diperintahkan supaya menyampaikan dakwah, bukannya merebut kuasa dengan pemerintah..

Selain itu, dia juga berhujah bahawa Nabi Muhammad SAW tidak menggilakan kuasa berebut dengan penduduk Mekah. Sebaliknya beliau sendiri yang diangkat menjadi pemimpin Madinah oleh masyarakat Madinah sendiri. Ini membuktikan bahawa merebut kuasa itu bukanlah perintah Allah, tetapi apa yang diperintahkan cumalah menyampaikan Islam.

Wahai si jahil, jangan terlalu awal berhujah dengan kefahaman yang dangkal, dan dalil yang seciput. Saya bukan nak tunjuk hebat. Tetapi anda terang-terangan memanggil saya untuk “membantu” anda memahami situasi ini.

Satu

Perkara pertama yang perlu kita ketahui dan yakini ialah “Islam itu tinggi mengatasi semua benda yang lain, dan tiada yang dapat mengatasi ketinggiannya” (Maksud Hadis)

Maka, dengan mudahnya apabila Islam itu tinggi, adakah kita hendak biarkan Firaun bermaharajalela dengan pengakuannya sebagai tuhan? Di manakah ketinggian Islam sekiranya kita hanya menyampaikan Islam, kemudian membiarkan dia membuat keputusan samada untuk menerima Islam atau tidak?

Adakah anda sanggup melihat Islam itu diperintah oleh manusia yang mengaku dirinya tuhan? Atau sanggup berada di bawah punggung pemerintahan bukan Islam? Dimanakah ketinggian Islam dengan hanya cara ini?

Kedua

Contoh Nabi Sulaiman AS. Beliau adalah seorang yang berkuasa di zamannya. Manakala Balqis pula seorang raja perempuan bagi masyarakat yang menyembah api. Adakah Nabi Sulaiman diperintahkan merampas kuasa Balqis? Atau menyampaikan Islam? Sudah pasti beliau diperintahkan menyampaikan Islam kerana kekuasaan tersebut sudah menjadi milik Nabi Sulaiman.

Dalam kisah Nabi Musa AS, beliau disuruh berhadapan dengan Firaun, untuk meninggikan Islam. Bukan hanya sekadar menyampaikan dakwah, kemudian membiarkannya samada hendak ikut perintah tersebut atau tidak. Nabi Musa AS disuruh berhadapan dengan Firaun sehingga tertegaknya Islam, dan terhapusnya taghut yang dibawa oleh Firaun.

Ketiga

Nabi Muhammad SAW, ketika Baginda SAW di Madinah, tidak diperintahkan untuk berperang.. sehinggalah turunnya ayat yang menyuruh berbuat demikian. Baginda SAW juga memang tidak diperintahkan menjatuhkan kerajaan Musyrikin Mekah kerana kekuatan belum memadai untuk melaksanakannya.

Tetapi, apabila sudah sampai pada masanya, Allah SWT memerintahkan Baginda SAW untuk menjatuhkan kerajaan Mekah dan merampas kekuasaannya. Perkara ini jelas disebutkan. Apa yang berlaku kepada nabi-nabi terdahulu, mereka ditentang. Apabila dakwah disampaikan, dakwah tersebut ditentang. Adakah kita merasai bahawa tugas tersebut sudah diselesaikan dengan sempurna?

Keempat

Nabi-nabi terdahulu diseksa. Adakah kita masih berdiam diri dengan mengatakan bahawa, tugas kita hanya menyampaikan.. Biarlah depa nak seksa kita. Dimanakah ketinggian Islam? Undang-undang Islam tak terlaksana bahkan dipermainkan.. Dimanakah yang dikatakan ketinggian itu?

Wahai manusia, cara menyampaikan dakwah berperingkat. Merebut kuasa daripada pemerintah yang taghut itu adalah salah satu peringkat dalam penyampaian dakwah itu. Itulah yang dinamakan sebagai “Islam itu tinggi mengatasi semua benda yang lain, dan tiada yang dapat mengatasi ketinggiannya” (Maksud Hadis)

Muhammad Mujahid bin Mohammad Fadzil
Kuliah Akidah dan Faslafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal