19 November 2009

Santai Seketika Rehatkan Minda Dengan Sesuatu Yang Lucu

Kadangkala, bila tension, sekali-sekala nak juga rehatkan minda. Di sini ada beberapa artikel yang terlintas di otak saya, untuk disampaikan di sini.

1. Eksiden Boleh Pulihkan Rabun?

Seorang hamba Allah, mengalami penyakit rabun sejak berumur 11 tahun. Lalu beliau terpaksa memakai cermin mata sehingga umurnya mencecah 21 tahun. Ketika umur 21 tahun, beliau mengalami kemalangan jalanraya yang menyebabkan telinga sebelah kanannya terputus. Semenjak hari itu, beliau tidak lagi memakai cermin mata.

Seorang kawannya berkata kepadanya “nampaknya kemalangan telah memulihkan penyakit rabun kamu”.. Dengan selambanya, hamba Allah itu menjawab “Aku masih rabun, tapi tak dapat pakai cermin mata kerana telinga sudah takda...”

2. Meneka Teka Teki

Sebuah teka-teki yang sehingga hari ini tidak dapat dijawab... walaupun ia ditanya kepada 100 orang pemikir yang pakar sekalipun.. teka teki tersebut berbunyi ...

“Cuba teka, teka-teki apakah yang ingin saya berikan kepada kamu...”

Siapa boleh jawab?

3. Teka Soalan Teka Teki

Selain teka-teki tadi, masih ada lagi teka-teki yang mengarut, dan payah untuk dijawab.. Teka-teki tersebut berbunyi...

“Jawapannya ialah payung.. cuba teka, apakah teka-teki bagi jawapan ini?”

Kalau kita jawab, bagaimana nak disamakan dengan soalan asal teka teki tersebut yang ingin ditanya?

4. Asal Usul Kuih Baulu

Kisah mengarut ini, dipetik dari sebuah majalah humor (dirahsiakan namanya).. Kuih Baulu dinamakan baulu kerana kisah ini katanya..

Satu ketika dahulu terdapat seorang pembuat kuih yang pakar. Tiap-tiap hari buat kuih sampai tak sempat mandi. Satu ketika datang seseorang ingin merasa kuih baru ciptaannya. Apabila dia menghidu keenakan kuih tersebut, beliau terhidu satu bau yang kurang senang. Lalu dia pun berkata, “kuih ini bau lu punya ketiak..”

Akhirnya kuih tersebut dinamakan kuih baulu kerana “bau lu punya ketiak”...

Habis

Eh, tak boleh banyak-banyak.. ingat, hidup ini bukan untuk melawak, atau buat lawak. Kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang diperuntukkan untuk kita. Dok rilek apa lagi? Manusia perlukan anda untuk membawa mereka ke arah kebenaran! Bukan ke arah lucu yang memanjang

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal