28 January 2010

Aladin Atau Alladin? Berhati-hati!

Kisah tahyul Aladin yang sudah diketahui di kalangan kita sejak kecil lagi, mungkin ia perlu berwaspada terhadap serangannya. Pada tahun lepas, saya pernah mengajar subjek Serangan Orientalis dan Kristianisasi. Dan apa yang telah saya perolehi daripada pengajaran tersebut ialah istilah “Aladin”.

Di dalam Bahasa Arab, sememangnya Aladin tersebut tidak mempunyai apa-apa makna, tetapi apabila diubah kepada Alladin, ia bermaksud “tiada agama”. Atau lebih dikenali sebagai Sekularisme yang menolak sebarang unsur-unsur Agama dalam kehidupan. Selain itu Atheis juga berfikiran sedemikian, yang menolak kewujudan Allah dan apa-apa yang berkait dengan alam ghaib. Maka, syurga dan neraka pun tidak wujud pada pandangan mereka.

Inilah yang dimaksudkan dengan Alladin. Adakah ia satu istilah yang tidak disengajakan? Mari kita lihat beberapa kaitannya dengan jalan cerita tersebut.. Adakah ia kebetulan atau satu perancangan untuk menyesatkan anak-anak kita supaya berfikiran songsang?

Di dalam siri-siri Aladin, watak yang paling utama ialah Jin Biru yang bernama Genie. Juga berasal daripada perkataan arab yang bermaksud “jin”. Di dalam bahasa arab, “jin” bermaksud “yang tersembunyi”. Maka perkataan “janin” ialah sesuatu yang tersembunyi di dalam rahim ibu misalannya. Maka, jin ialah sesuatu yang tersembunyi daripada deria manusia.

Di dalam kisah-kisah Aladin, Genie sangat berkuasa untuk memperkenankan kesemua permohonan Aladin… Juga seorang yang berwatakan arab! Adakah ia disengajakan atau kebetulan? Cerita yang ditayangkan di zaman moden ini menggunakan suasana “arab” dan kehidupan masyarakat Arab… Kenapa?

Sesuatu suntikan sedang disuntik di dalam pemikiran kanak-kanak supaya mereka mempercayai kuasa jin yang mampu memperkenankan sebarang permintaan, bukan lagi dengan berdoa kepada Allah! Selain itu, suasana Arab menggambarkan seolah-olah masyarakat Arab ini perlu dipandangan dengan pandangan tiada agama…

Maka, kanak-kanak apabila pergi ke negara-negara arab, mereka akan berfikir tentang padang pasir, teko ajaib, jin yang berkuasa dan banyak lagi tahyul-tahyul tersebut. Sedangkan Nabi Muhammad SAW sudah menyucikan segala unsur penyembahan berhala daripada masyarakat Arab, kemudian disebarkan ke seluruh dunia tentang Islam tersebut.

Siapakah penerbit filem tersebut? Disney Land.. Siapakah mereka? Mari kita sama-sama kaji.. Sekadar inilah hint-hint yang boleh saya beri untuk melihat unsur-unsur disebalik filem-filem yang indah di hadapan mata kita.. Ingat, file mini telah ditayangkan untuk kanak-kanak..

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Kuliah Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

1 comments:

mannuella on January 26, 2020 at 8:24 AM said...

Assalamualikum tuan, bagaimana dengan ejaan Aladdin?

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal