29 January 2010

Campak Sebiji Bola, Berapa Puluh Ribu Tak Solat?

Sedikit kesedaran kepada peminat-peminat bola sepak. Bukanlah saya ini anti-bola sepak. Ia adalah sebuah suka yang baik untuk kesihatan dan menanam banyak pemikiran seperti kepantasan mengatur strategi, kemahiran bertempur dan sebagainya.

Tetapi apa yang bermasalah di dalam permainan ini ialah, peminat-peminat “gila” bola sepak. Main bola sepak tak minat mana pun. Tetapi sanggup menghabiskan masa dengan pergi ke stadium-stadium untuk menonton permainan ini. Tidak salahnya menonton permainan ini selagi mana tiada unsur haram. Tetapi, apa yang menjadi masalah ialah, tengok bola sepak sampai tak solat!

Kalau orang bukan Islam, mereka sememangnya tidak sama solat dengan Islam. Tetapi hakikatnya mereka yang Islam, tak solat sebab tengok bola.. Kalau ada yang tengok bola, tapi solat, tu takda masalah.. Yang masalahnya ialah mereka yang tidak solat.

Bukan tengok bola sahaja yang tak solat, kalau time free-free pun tak solat juga.. Sama saja.. tengok bola sampai tak solat, dan memang tak pernah solat pun walaupun tengah free-free.. Mereka langsung tidak nampak kepentingan solat..

Apa pentingnya solat tu? Adakah hanya naik turun-naik turun kemudian selesai solat? Apa yang kita dapat daripada solat? Inilah beberapa bentuk keraguan yang dilemparkan oleh golongan ini.. bertujuan mengelak daripada mendirikan solat..

Sahabat, solat tu berapa minit je pun.. Dalam sehari, 5 kali je.. Kalau tengok bola berapa jam? Nak solat tak pernah kena bayar apa-apa. Nak tengok bola kena beli tiket.. nak masuk tandas pun kena bayar 20 sen. Kenapa masih pertikai?

Kalau nak main bola sampai tak solat, korang kena sedar.. Main bola sampai letih, penat dan berbau badan.. Tetapi dengan bersolat, tak letih langsung, malah menyihatkan badan pula. Dan solat digalakkan supaya berwangi-wangian..

Malang betul.. Solat boleh didirikan di mana-mana yang kita mahu.. dengan syarat suci daripada najis dan sesuai dengan tempat.. Kalau tengok bola? Kena cari televisyen, atau computer, atau stadium..

Kenapa manusia minat bola? Sebab mereka telah dipromosikan oleh media sehingga mereka meminatinya gila-gila.. Apabila kita melihat peminat-peminat penyanyi.. Siapakah yang mempromosi mereka sehingga peminat-peminat mereka menggilai mereka? Sudah pasti media!

Media sudah banyak menanggung dosa dengan membuat perkara-perkara ini. Eh, dalam TV kan banyak siaran-siaran agama.. Apa pulak dosa? Maka saya menjawab.. rancangan agama korang tengok ke? Kalau tiba time azan.. Pasti ada mulut lancang yang berkata “Aduuss.. kacau je azan ni.. tengah syok tadi..”. Tengok filem sampai nak gila.. Azan pun dianggap mengacau!

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Kuliah Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal