10 January 2010

Periksa.. oh periksa

Sudah berhari-hari artikel saya hanya berputar di sekitar kajian ilmiah. Macam dah tak biasa tulis artikel santai. Entah kenapa..

Dalam musim peperiksaan ini, banyak “benda” yang saya dapat.. Alhamdulillah, semuanya perancangan Allah. Ada susah, ada senang..

7 Januari lalu, Us Helmi Aris bagi kuliah motivasi kat rumah Perak. Beliau lah yang paling banyak mengajar saya waktu dulu-dulu. Alhamdulillah, sampai hari ini, saya dapat memahami mantik, tauhid, tasawwuf dan sebagainya melalui pengajian bersamanya dulu.

Kali ini, saya pula perlu menyampaikan ilmu-ilmu tersebut kepada adik-adik.. Kalau dulu, Us Rahim Kelantan pernah bagitau saya, dia pernah mengajar dalam satu-satu masa itu, 14 subjek.. Banyak betul. Campur dengan subjek yang dia periksa.. Pergh.. lagi banyak..

Fasa ini, setelah dikira-kira, saya telah diminta mengajar subjek-subjek berikut, Falsafah Tahun 2 Usuluddin Kaherah Ikhwah, Falsafah Tahun 2 Usuluddin Kaherah Akhawat, Falsafah Tahun 2 Usuluddin Iskandariah Akhawat, Falsafah Tahun 2 Usuluddin Zagazig Ikhwah, Tauhid tahun 4 Iskandariah Akhawat, Tauhid tahun 3 Iskandariah Akhawat, Dakhil tahun 3 Iskandariah Akhawat, Tauhid tahun 3 Zagazig Ikhwah, Mantik tahun 1 Kaherah Ikhwah, Mantik moden tahun 3 Kaherah ikhwah, Falsafah eropah tahun 4 Iskandariah Akhawat, Mantik tahun 2 Kaherah Ikhwah…

12 subjek.. belum setanding dengan us Rahim lagi.. Bukanlah nak riak tulis banyak-banyak ni.. Tapi, untuk beri sedikit ilham kepada sahabat-sahabat. Ilham itu ialah, salah satu cara untuk istiqamah dalam ilmu.

Alhamdulillah, saya mempunyai dua cara yang paling saya boleh istiqamah untuk mencari ilmu. Iaitu, dengan menulis buku, dan mengajar. Kalau pi ngaji, payah betul nak istiqamah. Sekejap celup ngan syeikh ni, pastu celup ngan syeikh lain pulak. Syeikh yang benar-benar saya iltizam ialah Dr Sa’id Muhammad Muhammad Ali. Saya yakin, takda orang Malizi yang bersama dengannya. Atau saya yang tidak tahu.

Coretan di sini bertujuan membuka minda kepada sahabat-sahabat supaya memilih satu amalan yang boleh berterusan. Alhamdulillah, dengan menulis buku, saya akan bersungguh untuk bertanya, mengkaji, membaca, berfikir dan sebagainya.

Dengan mengajar juga, hakikatnya saya lebih banyak belajar melalui pengajaran. Banyak juga anak murid yang mengajar saya di dalam pengajian saya. Alhamdulillah. Saya anggap ia sebagai medan untuk berkongsi ilmu, dan mengasah otak.

Saya teringat lagi, Ayah Mertua saya pernah beritahu, “ilmu ni kena asah.. baru tajam…”

Tetapi, hakikat yang tidak boleh dinafikan ialah, melazimi ulama’. Memang rasa kurang pada diri ini kerana payah mendampingi mereka secara istiqamah. Memang saya tabik spring kepada sahabat-sahabat kita yang kuat ngaji. Teruskan dengan usaha tersebut. Saya juga lebih tabik spring kepada mereka yang cemerlang dalam Persatuan, dan dapat pula melazimi ulama’.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal