12 April 2010

Amoi Pun Termasuk Dalam Menu Makanan


"Saya nak tempah menu nasi ayam plus amoi dua orang"

Amacam? Mesti terkejut kalau anda dengar kewujudan menu jenis ini. Amoi pun termasuk dalam menu jugak ke? Inilah realiti yang terjadi di sebuah kedai makan yang terletak di kawasan ternakan ayam daging di Ladang Kelapa Sawit, Tok Gong, Klang.

Servis baik punyaa.. gadis warga China menjadi salah satu daripada tarikan utama gerai makan ini. Tapi, jadualnya agak pelik. Kadang-kadang buka, tiba-tiba tutup. Sebab apa?

Sebabnya ia sering menjadi sasaran polis untuk mengintai tindakan mereka. Tahniah saya ucapkan kepada pihak polis.. Sepandai-pandai monyet memanjat, akhirnya terjatuh ke atas tanah juga. Memang betul.

Setelah meloncat sana sini, akhirnya gerai ini diserbu juga. Serbuan dibuat bermula jam 12 malam semalam dan berakhir kira-kira dua jam kemudian.

Operasi itu diketuai Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Klang, Deputi Superintendan Roslan Ibrahim bersama 18 anggota hasil maklumat orang ramai.

Ketua Polis Daerah Klang, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop, berkata :

Polis menahan empat wanita warga China ketika sibuk melayan lapan pelanggan. Turut ditahan seorang lelaki dan wanita tempatan dipercayai penjaga mereka dan semua mereka dibawa ke IPD Klang untuk tindakan lanjut.

Menurutnya lagi :

Pihaknya menerima maklumat terdapat 10 wanita warga asing berusia dalam lingkungan 20-an menjalankan kegiatan tidak bermoral di kawasan itu sebelum polis mengatur strategi bagi memberkasnya.

Menurutnya lagi :

“Kami percaya premis terbabit mula beroperasi sejak setahun lalu dengan membuka dan menutup perniagaan mengikut kesesuaian masa bagi mengelakkan kegiatan mereka dikesan.

Lagi...

“Namun, kami dapat menahan empat wanita warga China berusia dalam 20-an manakala selebihnya dipercayai sudah dibawa keluar pelanggan lebih awal untuk berhibur di lokasi lain,”

Dan lagi..

Kedudukan kawasan terbabit agak tersorok jauh dalam hutan berhampiran kawasan menternak ayam daging dan hanya boleh dimasuki melalui jalan tidak berturap.

Ulasan saya pulak..

Dunia hari ini macam-macam. Semuanya berpunca dari undang-undang Islam yang tidak dilaksanakan. Bahkan digula-gulakan oleh sebahagian pihak yang berwajah gula-gula. Rasanya manis, tapi rosakkan gigi! Orang seperti ini cakapnya memang manis, wajahnya peramah, dan sebagainya.. Tapi merosakkan pemikiran.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal