01 April 2010

Ayat al Quran Pada Kertas Judi, Siapa Punya Kerja?


Bentong – Gerak hati seorang pengusaha kedai makan dekat sini, melihat cebisan kertas ditinggalkan pelanggan di atas meja makan ‘membongkar’ perkara sebelum ini mungkin tidak diketahui umum.

Pengusaha kedai, Jamariah Ahmad, 57, berkata, pada mulanya dia ingin membuang kertas itu kerana mengandungi catatan nombor bercetak dipercayai nombor ramalan.

Menurutnya, namun selepas diperiksa dengan teliti di bahagian belakangnya terdapat tulisan ayat al-Quran dan ia begitu mengejutkan dirinya.

“Saya benar-benar terkejut melihat kertas itu kerana di bahagian depan dicetak banyak nombor tetapi di belakang tertera ayat al-Quran.

“Kebiasaannya, apabila ada pelanggan meninggalkan cebisan kertas dan sampah di meja, saya terus membuangnya, tetapi kali ini tergerak hati untuk melihat kertas itu,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Katanya, sebagai umat Islam, dia sedih atas kejadian itu kerana ia seolah-olah satu penghinaan memandangkan ayat suci kitab itu tidak sepatutnya dipermainkan sebegitu rupa.

Kamariah berkata, pihak yang tidak bertanggungjawab menjalankan aktiviti mencemar kesucian agama Islam ini perlu diambil tindakan sewajarnya supaya tidak terus berlarutan.

“Saya percaya, mungkin masih banyak lagi perkara sebegini berlaku dan pemantauan pihak berkuasa perlu dilakukan.

“Sekurang-kurangnya, kesucian agama Islam tetap terpelihara, lebih-lebih lagi al-Quran adalah kitab suci umat Islam,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Agama Islam Daerah Bentong, Abdul Aziz Abdul Karim ketika diminta mengulas berhubung perkara itu berkata, setakat ini pihaknya masih belum menerima sebarang aduan berkaitan ayat al-Quran yang dicetak bersama nombor ramalan, namun pihaknya akan mengambil tindakan sewajarnya.

Beliau berkata, tindakan mencampuradukkan perkara baik dan kurang baik itu perlu dielakkan bagi mereka beragama Islam.

“Kita perlu menjauhi perkara ini kerana banyak lagi perkara lain yang boleh mendatangkan pahala. -SH

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal