11 April 2010

Ditangkap Disebabkan Bergurau


2 Orang hamba Allah dalam lingkungan 30 an banyak main... Mereka berdua bergurau di hadapan orang ramai yang berada di pusat membeli belah di Miri, dengan menyatakan bahawa di dalam beg mereka terdapat bom.

Memang banyak main.. Habis semua orang yang berada di situ ketakutn disebabkan ancaman bom tersebut akan meletup. Pada jam 10 pagi, salah seorang mangsa tipuan tersebut menghubungi pihak polis, kerana semua menyangka dakwaan tersebut benar-benar "benar".

Hakikatnya ia adalah gurauan semata-mata. Beberapa orang polis yang diketuai oleh Jamaluddin berkejar ke sana dan mengangkap lelaki berkenaan. Mereka merampas beg yang diletakkan lelaki berkenaan di atas lantai berhampiran sebatang tiang di lobi pusat beli-belah itu.

Selepas membuat pemeriksaan, polis hanya menemui beberapa helai pakaian dan satu pengecas bateri telefon bimbit di dalam beg itu. Hampeh.. pihak polis kena "Just Kidding".. Tetapi akibatnya mereka berdua ditahan. Padan muka. Suka sangat tipu orang. Berita ini telah disiarkan di dalam Harian Metro hari ini.

Tetapi, bila difikir-fikir semula, dunia politik lebih banyak berlaku perkara sebegini. Macam-macam provokasi dan gimik dibuat oleh sesetengah golongan yang tidak bertanggungjawab. Kalau polis tak tangkap, tengoklah nanti di akhirat.. Apakah nasib mereka.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal