06 April 2010

Kemalangan : Jangan Pandai-pandai Buat Cerita


Beberapa berita "silap" yang telah disebarkan ke dalam Yahoo Messengger, atau pun melalui mulut-mulut.. Antaranya, offline message yang disebarkan berbunyi :

al fatihah buat sahabat seperjuangan kita mohammad hafil husna kuliah bahasa arab kaherah( ex-student STam Maahad al-tarbiah al-islamiah batu 8 taping) , br mninggal td disebabkan excident..sekarang jenazah beliau sedang diuruskan untuk diterbangkan ke malaysia...semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang2 yg soleh...

Seorang mahasiswi Iskandariah memberitahu bahawa beliau menerima berita daripada mulut-mulut mengatakan bahawa jenazah Allahyarham belum dapat dikebumikan disebabkan beberapa anggota badan masih belum ditemui.

Juga sebelum ini pernah diceritakan, saya tidak ingat di mana saya temukannya, mengatakan bahawa beliau kemalangan ketika pulang dari kelas pengajian. Hakikat sebenar, beliau dalam perjalanan pulang dari Hayyu Asyir, selepas gagal untuk mendapatkan "minhah" atau sumbangan pengajian.

Saya harap agar tiada sebarang berita pelik lagi yang disebarkan. Kalau tak pasti, jangan buat berita. Kalau nak jadi blogger terkini pun, pastikan berita tu benar-benar "benar".. Sila rujuk kepada mereka yang berautoriti untuk menceritakan situasi ini.

Insya Allah, pihak persatuan dan ahli-ahli KPIPM sendiri mengetahui cerita yang sebenar. Antara saksi-saksi kejadian :

1. Mohd Azuan bin Kamaruddin - menunggang motosikal di belakang Allahyarham, dan melihat pelanggaran dengan matanya sendiri.

2. Muhammad Amin bin Abd Rahman - Antara yang terawal tiba di tempat kejadian selepas berlakunya kemalangan, dan bersama mangsa menaiki ambulan ke hospital bersama Azuan.

3. Mohd Ridhwan bin Kadri - Antara yang terawal tiba di tempat kejadian, dan bertindak menyelesaikan beberapa urusan berkaitan polis.

4. Muhammad Firdaus bin Aznan - Antara yang tiba awal di tempat kejadian, dan berperanan seperti Ridhwan.

5. Yang Dipertua KPIPM - Antara yang tiba awal di tempat kejadian dan bertindak sebagai Ra'is Tolabah (ketua pelajar) dan terlibat dalam urusan di balai polis dan di hospital.

6. Farezz Izhar - Antara yang tiba awal di tempat kejadian dan bertindak menyelamatkan keadaan dan melihat keselamatan mangsa.

7. Dan ramai lagi ahli KPIPM .. jenuh nak sebut satu-satu.. Sila lihat blog KPIPM untuk membaca kenyataan rasmi Yang Dipertua.

Salam.. Semoga tak silap heboh berita lagi selepas ini. Kalau saya silap, sila tegur. Terima kasih. Dan saya bukanlah saksi kejadian, oleh itu tiada sebarang "post khas" tentang kronologi kemalangan ini. Serahkan kepada mereka yang lebih tahu.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal