11 April 2010

Tawaran Buat Saudaraku Dalam ISMA


Pada 7 April lalu, saya mengikuti Program Anjuran isma-Mesir yang bertajuk Survival Umat Islam Di Malaysia. Ceramah disampaikan oleh pimpinan ISMA-Malaysia. Ketika ruang soal jawab dibuka, saya telah melontarkan soalan berkenaan pandangan atau pendirian ISMA-Malaysia tentang APCO yang sedang hangat di pasaran mengalahkan pisang goreng.

Tetapi, saya agak keliru, isu APCO ini tidak diketahui oleh pimpinan ISMA tersebut. Dia tertanya-tanya tentang APCO ini, sedangkan ia berkaitan dengan nyawa umat Islam di Malaysia. Isu ini agak besar! Hubungan dengan Israel telah didedahkan. Tetapi kenapa ia tidak diketahui oleh pimpinan isma sendiri. Saya memohon maaf sekiranya ayat ini kurang sedap didengari.

Saya tidak nafikan, bukan semua manusia tahu semua benda. Ya, saya pun bukannya tahu semua isu di Malaysia.. Ya, masing-masing ada kekurangan.

Cuma, saya harapkan, tolonglah.. Ini isu besar. Saya mengajak pembaca mengalih pandangan ke isu Muktamar Sanawi PMRAM. Pilihanraya dibuat. Tetapi saya tidak nampak kelibat seorang pun ahli isma. WaLlahua'lam, mungkin kerana saya yang tidak tahu.

Berapa ramai ahli isma yang berdaftar sebagai ahli PMRAM? Kalau tak daftar, tak boleh mengundi. Isu yang sama apabila dibandingkan dengan Malaysia. Saya berharap agar ISMA di Malaysia turun sama mengundi. Ini tanggungjawab anda untuk memilih pimpinan. Takpa, saya kena husnuzzon. Mungkin mereka ada tanggungjawab lain.

Isu kutub sittah PMRAM, kenapa tidak bersama PMRAM menuntut hak mahasiswa? Saya kena husnuzzon lagi? Mungkin mereka ada kewajipan lain. Isu gejala maksiat di bumi Mesir, di manakah suara ISMA?

Pimpinan isma Malaysia menyebut bahawa pendirian isma ialah bersama dalam perkara usul, dan berlapang dada dalam perkara furu'. Alhamdulillah. Tetapi saya tidak lihat ia dipraktikkan oleh isma Mesir. Tolonglah dengar teguran ini. Kalau anda anggap sebagai tohmahan, sila nyatakan yang mana satu saya tohmah.

Di dalam isu hak mahasiswa dan HISBAH, saya tidak lihat kebersamaan ISMA dalam PMRAM. Kenapa kami dibiarkan dengan suara-suara kami memperjuangkan hak mahasiswa dan HISBAH?

Alhamdulillah, ketika kematian Allahyarham Mohamad Hafizul Husna, saya lihat beberapa orang isma turut sama. Sedikit kelegaan di hati ini. Baru-baru ini, program Rabi' Camp anjuran KPIPM, ahli-ahli isma antara yang paling awal tiba. Tahniah. Terubat lagi hati ini.

Satu lagi persoalan yang agak terkilan saya mendengarnya. Tentang isu boikot jemaah. PMRAM boikot isma? Betul ka? Hari ini ia dimainkan, seolah-olah PMRAM itu memang tak faham konsep berjemaah. Ya ke?

Selama ini, apabila saya bertanya kepada Presiden PMRAM dalam beberapa sesi kebelakangan ini, tiada sorang isma pun yang bertanya kepada mereka tentang isu boikot jemaah ini.

Perkara ini telah dijelaskan tiap-tiap tahun. PMRAM hanya memboikot mana-mana unsur perpecahan.. Saya ulangi .. PMRAM HANYA MEMBOIKOT MANA-MANA UNSUR PERPECAHAN. Ayat yang cukup jelas. Salahkah memboikot unsur-unsur perpecahan? Dalam al Quran, Surah al Maidah sudah menyebut tentang perkara ini.

Tiba-tiba sahaja ada suara mengatakan bahawa PMRAM memboikot ISMA.. Isy.. tolong laah.. tak best langsung. Sehingga hari ini, slogan ini dijaja di merata tempat. Apabila saya menyiarkan artikel tentang isma, mula mengatakan saya memfitnah, tetapi dalam isu boikot jemaah ini kalian tidak mengatakannya sebagai fitnah. Apabila kita ketengahkan isu perpecahan, isma mula terasa. Kenapa?

Akhir sekali, saya mengajak kepada isma mesir untuk bersama dengan PMRAM dalam memperjuangkan isu hak mahasiswa dan benteras maksiat. Inilah tawaranku buat ISMA.

Adakah kalian sanggup biarkan PMRAM yang memperjuangkan Islam ini dipijak-pijak oleh pihak yang tak sepatutnya? Dalam masa yang sama, kalian berada di zon yang selesa mengadakan program yang pelbagai. Di manakah bentuk bantuan kalian terhadap PMRAM?

Sejak kebelakangan ini, beberapa pimpinan ISMA menghubungi saya untuk berjumpa, ziarah dan sebagainya. Minta maaf, sejak kebelakangan ini agak sibuk dengan macam-macam tanggungjawab. Pergilah ke Pejabat PMRAM, ziarahilah mereka. Walaupun mereka sibuk, dan lebih sibuk daripada saya, tetapi mereka akan cuba untuk tidak menolak pelawaan daripada kalian.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

2 comments:

Anonymous said...

" mengalihkan batu besar drpd tempatnya, lebih mudah, drpd memberi pengertian kpd mereka yg TAK MAHU MENGERTI..." (^_^)..salam mujahadah

kasihsyahadah (hamba dhaif) on April 13, 2010 at 12:13 PM said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal