16 May 2010

Di Manakah Suara Mahasiswa? - Abezuh


sumber : Abezuh (link)

Di Mana Suara Mahasiswa Yang Berintegriti

Agak lama tidak menulis di dalam blog ini..maybe sibuk maybe tidak ada idea atau sebagainya..kali ini biar saya menulis satu nasihat untuk diri ini dan umum..

pengamatan saya masuk 4 tahun, suara mahasiswa berintergriti masih kurang didengari melalui laungan medium yang tersedia ada..mengapa sedemikian?? sedangkan di zaman dulu, gelombang mahasiswa sangat ditakuti bahkan mahasiswa yang dalam konteks pemuda merupakan kuasa besar dalam menentukan sesuatu perkara bahkan ke peringkat negara.

kini, gelombang tersebut semakin surut.hilang.tiada.

apa maksud intergriti yang dimahukan??bukan hanya sekadar cemerlang dalam akedemik dan pandai berpidato. akan tetapi bangkit berdepan dengan sikap mempertahankan hak dan maruah. itu intergriti yang dimahukan daripada mahasiswa.

antara punca besar mengapa intergriti mahasiswa semakin pudar ialah :

1) pegangan akidah yang goyah

- Dr Yusof Al-Qardhawi menulis di dalam kitabnya mengenai masalah murtad dan hukuman murtad, beliau menjelaskan bahawa zaman sekarang umat Islam tidak kukuh akidahnya dari sudut keyakinan bahawa Allah sebagai pelidung bagi manusia. dari sudut Allah sebagai tuhan dan pencipta tiada masalah di kalangan umat islam bahkan sudut pegangan Allah sebagai tempat berlindung ini yang kurang di kalangan umat Islam. mana tidaknya, apabila takut ditarik zaman, di halau tempat tinggal oleh pihak zaman, maka terus diam membisu. masih tidak percaya sepenuhnya bahawa semua rezeki daripada Allah dan Allah pelindung bagi manusia. Ekoran daripada itulah suara-suara mahasiswa kurang dilaungkan walaupun diherdik dan dihina tanpa bangun sepatah menyatakan kebenaran.

2) kekuatan ukhwah yang rapuh

- nabi pernah bersabda bahawa kita mesti menolong orang yang dizalimi dengan mengembalikan dan mempertahankan haknya. manakala bagi pihak yang zalim kita mesti menahannya daripada terus menerus berlaku zalim. hanya kekuatan ukhwah yang mantap akan mendorong berlaku perkara sedemikian dipraktikkan bagi menegah kezaliman. tatkala saudaranya dihina dan dizalimi, siapa yang bangkit bersuara? tiada..atau ada tapi tidak memadai...kekuatan ukhwah yang mantap bermula dari sensitiviti diri bahawa dia adalah aku dan aku adalah dia. begitulah sabda nabi bagi mereka yang sempurna imannya. sekiranya kita suka diri kita dizalimi tanpa ada saudara kita yang bela kita, maka silakan terus senyap daripada membela saudara kita yang terus ditindas.

3) kurang maklumat sebagai bahan bertindak

- ekoran kurang cakna dalam isu-isu semasa dan yang seputar kita tidak mampu bertindak mempertahankan hak dan maruah. tiada rason atau senjata dalam menyerang kembali. hanya membalas di dalam hati (mungkin itulah selemah-lemah iman). mahu menjadi mahasiswa yang berintergriti salah satu sikap yang mesti ada ialah cakna isu sekeliling dan semasa. berkenaan fakta-fakta yang diberikan seperti vienna convension, mesti dikaji, kerana kadang-kadang pihak tertentu bukan betol pun baca fakta tersebut hanya pandai memutar fakta.

kini, saya teringin melihat mahasiswa kita bangkit kembali mengalunkan gelombang kebenaran sebagai kuasa utama di dalam membawa kebenaran.

p/s : kalau borang aduan hak mahasiswa yang diedarkan oleh kebajikan PMRAM pun takut nak diisi jangan bicara tentang perjuangan...

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal