07 May 2010

Gambar Majlis Solat Hajat Dan Menjawab Isu Semasa

sumber : amin menulis (link)

Semalam Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir (BKSAM) telah menganjurkan Malam Solat Hajat Perdana & Penerangan Isu Semasa bertempat di Dataran Rumah Negeri, Hayyu Asyir. Majlis tersebut telah dihadiri oleh hampir seluruh ahli dan mahasiswa/wi Malaysia di Mesir.

Tujuan utama diadakan majlis ini adalah untuk memohon kepada Allah agar mempermudahkan urusan pelajar mahasiswa/wi Malaysia terutama pelajar qiraat di Syoubra dan Mansurah yang tidak naik nama untuk menduduki imtihan. Saya juga melahirkan kekesalan atas ketidakprofesionalan pihak Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) kerana mengambil sikap berlepas tangan pada mulanya, namun setelah didesak, barulah mengaku dan mahu menyelesaikan perkara ini secepat mungkin. Setelah berbulan-bulan perkara ini disuarakan, namun baru sekarang hendak bertindak. Apa yang JMPK buat selama ini?

Perkara ini bukan baru sebulan dua, dan JPMK bukan baru dalam menguruskan hal elwal pelajar. Mengapa masih berlaku masalah-masalah sebegini? Jika hendak katakan, pertukaran pegawai baru, JPMK sepatutnya sudah pasti mempunyai garis panduan serta prosedur tetap dalam menguruskan kenaikkan nama pelajar.

Ini yang menjadi kemusykilan, apa sebenarnya peranan dan tanggungjawab JPMK?

Program yang bermula dengan solat maghrib secara berjemaah tersebut kemudiannya disusuli dengan zikir munajat sebelum solat hajat secara berjemaah agar urusan serta kebajikan pelajar Malaysia di Mesir dipermudahkan dan dipelihara oleh Allah. Serta memohon agar mereka yang menzalimi pelajar-pelajar ini diberi hidayah oleh Allah s.w.t.

Suasana semakin hangat dengan soalan-soalan panas dan cadangan serta penjelasan daripada pimpinan yang mempersoalkan kredibiliti pegawai-pegawai JPMK yang hanya tahu menyalahkan pelajar tetapi tidak mahu menyelesaikan masalah.

Presiden PMRAM, USt Shahrizan turut menyeru agar semua mahasiswa Islam supaya menjaga keselamatan diri dengan memastikan visa/iqamah sentiasa diperbaharui. Kerana beberapa kes yang berlaku hari ini melibatkan pelajar Malaysia disabitkan dengan iqamah atau tiada pengenalan/pasport ketika ditahan atau visa yang telah mati.

Saya tertarik dengan luahan oleh Mantan BP PMRAM, USt Jamal yang menyeru agar ahli tidak hanya membebankan pimpinan kerana Pimpinan juga dikalangan pelajar yang akan menduduki peperiksaan seperti pelajar lain. Maka, seharusnya kita sama-sama bantu-membantu dalam menyelesaikan masalah ini dan bukan menyerahkan kepada pimpinan 100%. Dengan cara menghantar surat aduan serta menunjukkan satu tekanan dan desakan kepada pihak JPMK agar lebih profesional dalam menguruskan hal ehwal pelajar.

Menurut pimpinan PMRAM smlm, makluman terbaru yang diperolehi ialah, Mahasiswa/wi Qiraat di Syoubra dan Mansurah akan dibenarkan untuk menduduki imtihan dhur thani setelah desakan demi desakan serta perbincangan yang diadakan dengan pihak JPMK dan Al-Azhar. Dan ini merupakan kejayaan awal kita semua dalam menghadapi isu ini secara bersama.

Ayuh, sama-sama kita gembeling tenaga bersatu menyatakan dan membela suara mahasiswa.
Ust Abd Mu'izz selaku Mantan Presiden ketika ditemuramah semalam turut menyatkan hal yang sama. "Bahawa PMRAM telah lama diuji sebegini, dan usaha yang telah dilakukan oleh PMRAM dalam menangani isu ini adalah ditahap maksimum sesuai dengan kapisiti sebuah Pertubuhan Pelajar." Maka, tidak perlu timbul suara-suara menyalahkan pimpinan kerana pimpinan telah melakukan tugas mereka sebaik mungkin.

Dan sebagai satu pertubuhan yang telah lama, seharusnya ahli juga menunjukkan kematangan dalam mengutara serta menangani sesuatu isu. Tidak cepat melatah dan menyerang secara membuta tuli. Namun, kesabaran ada juga tahapnya. Maka, jangan mencabar kesabaran mahasiswa/wi sehingga menimbulkan suasana tegang antara kedua belah pihak.




Ust Alang panas memberi komen dan cadangan.



Hadiran & Hadirat yang memenuhi ruang dataran.

Penerangan oleh Ust Azlan (Naib Presiden 2)




Ust Hairul, Ust Jamal turut tidak ketinggalan untuk mendengar penjelasan isu semasa.

BP & Mantan BP yang hadir. (Dari Kanan : Ust Faizuddin, Ust Labib & Ust Jamal)

Ust Abd Mu'iz, YDP Selangor.

Exco Kerajaan Negeri Selangor, Dr. Halimah Ali.

Presiden PMRAM, USt Sharizan Mohd Hazime.

Antara kepimpinan yang hadir. (Dari kiri YDP Terengganu, USt Riduan, BP Ust Firdauz & Ust Syeikh Mujahid)

Ahli panel & tetamu jemputan.

Siswi turut tidak ketinggalan bertanya soalan sekaligus menerangan permasalahan sebenar yang berlaku di Mansurah.

Mantan Presiden PMRAM, Ust Abd Mu'izz, ketika ditemuramah oleh wartawan PMRAM.

Ust Shah mencabar sesiapa yang sanggup untuk bersama-sama PMRAM memperjuangkan hak mahasiswa/wi Malaysia di Mesir.




Ust Mujahid (Ibnuirfadzil) tidak ketinggalan memberi cadangan dan persoalan.

Ust Zuhaili (Timb. Pres) & Ust Azlan (Naib Pres. 2) sempat menyuruh ana menembak wajah mereka berdua. Hehe..

Menunggu ketibaan hidangan. Ust Farkhan sempat lg menjawab mesej yang masuk kedalam inbox tidak henti2. Hehe.. Sibuk la katakan, masa makan pun jd.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal