02 May 2010

Iskandariah Berpindah Ke Kaherah Atau Tidak?


Nun di hujung sana, Iskandariah menerima tempias-tempias isu penghapusan muhafazah yang tidak diketahui dalang disebaliknya.

Saya telah menghubungi Pengerusi PMRAM Cawangan Iskandariah, Ustazah Hazirah, untuk mengetahui perkara ini. Beliau memberitahu bahawa beliau, pimpinan Indonesia yang bernama Ustazah Mariana, dan Unit Pendidikan, Ustazah Amnani Fatin bin Paiman telah bertemu Syu'un Ta'lim sebanyak 2 kali.

Kali pertama pada 20 April lalu, jam 10.30 pagi. Pertemuan kali pertama bersama unit pendidikan. Apa yang dimaklumkan ketika itu, bahawa Madam Fadwa, Syu'un Ta'lim menyifatkan bahawa "tiada sebarang perpindahan ke Kaherah".

Kali kedua, Ustazah Hazirah bertemu lagi Syu'un Ta'lim, iaitu pada 29 April lalu, jam 11 pagi bersama pimpinan Indonesia, Ustazah Mariana, untuk mengesahkan perkara ini kali kedua. Jawapan yang sama diterima, Madam Fadwa mengatakan bahawa "tiada sebarang perpindahan.."

Tetapi Ustazah Hazirah menambah, "biasanya Iskandariah agak lambat mendapat maklumat dari al Azhar pusat... Memang biasa terjadi kelewatan maklumat.." Erm.. risau juga apabila mendengar kalam terakhir ini. Kita doakan supaya ia tidak terlaksana.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal