12 May 2010

Lagi Berita Tentang Qiraat...


sumber : Harakahdaily (link)

Kementerian diminta selesai masalah pelajar kita di Mesir

PUTRAJAYA, 12 Mei: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) menuntut Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) menyiasat secara mendalam punca yang menyebabkan pelajar Malaysia dihalang daripada menduduki peperiksaan di Maahad Qiraat al-Azhar, Mesir, cawangan Shubra dan Mansourah.

Tuntutan itu dinyatakan dalam satu memorandum yang diserahkan oleh Setiausaha DPPP, Kamaruzaman Mohamad kepada KPT di sini, hari ini.

Memorandum itu diterima oleh pegawai khas Menteri Pengajian Tinggi, Mohd Arif Adnan.

"Pihak kami meminta KPT menyiasat dengan lebih terperinci bagaimana kes sebegini boleh berlaku dan berharap memorandum yang diserahkan ini dapat membantu menyelesaikan masalah pelajar kita di sana," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan memorandum berkenaan.

DPPP juga mahu KPT melaksanakan program pra perlepasan dan program pasca ketibaan bagi memastikan segala urusan yang berkaitan dengan pendaftaran pelajar baru dipantau dan segala masalah berbangkit ditangani seawal mungkin.

Selain itu, KPT diminta meningkatkan koordinasi dengan semua pihak yang terlibat dengan penghantaran pelajar Malaysia ke Mesir termasuk pihak Kedutaan Malaysia di Mesir dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bagi memastikan urusan penghantaran pelajar ke Al Azhar berjalan secara sistematik.

Pelajar-pelajar tahun satu dari Malaysia tidak dapat menduduki peperiksaan tersebut yang dijadualkan pada 8 Mei yang lepas akibat isu-isu birokrasi pentadbiran.

Kamaruzaman berkata, pelajar tidak harus dipersalahkan sebaliknya pihak yang bertanggungjawab di Malaysia dan Mesir khususnya Jabatan Penuntut Malaysia (JPM) perlu lebih profesional dalam menguruskan pelajar baru di Al Azhar.

"DPPP melihat wujudnya kelemahan dan kepincangan yang ketara dalam aspek pengurusan pelajar-pelajar baru di Maahad Qiraat Al Azhar.

"Wujud keraguan yang munasabah terhadap kepekaan dan profesionalisme JPM di Mesir dalam menangani permasalahan pelajar Malaysia di sana," katanya lagi.

Satu lagi tuntutan dalam memorandum berkenaan adalah mengenai masalah kelewatan proses pemuafakatan bersama KPT bagi pelajar perubatan sesi 2009/2010 di bawah seliaan KPT yang ditempatkan di lima buah universiti di Mesir iaitu Kaherah, Ain Shams, Iskandariah, Tanta dan Zaqaziq.

Seramai 65 orang pelajar perubatan sesi berkenaan didaftarkan di kuliah perubatan dalam program Government-to-Government (G2G) namun mereka tidak layak menyambung pengajian dalam bidang perubatan di Mesir.

Kelewatan pemuafakatan ini dikesan berpunca daripada sikap KPT Mesir yang menganak tirikan pelajar G2G dan sikap JPM Kaherah yang tidak efektif dalam menangani masalah tersebut.

"Berdasarkan pengalaman sesi terdahulu, jangka masa proses permuafakatan ini dapat diselesaikan selewat-lewatnya sebelum bulan Januari, tahun pertama pengajian.

"Tapi apa yang berlaku, prosedur tersebut selesai pada 6 April 2010. Ini bermakna, ia telah tertunda lebih dari empat bulan dari jangka masa yang sepatutnya," katanya.

Kelewatan itu menimbulkan masalah kepada pelajar terbabit kerana proses penghantaran fail maklumat pelajar ke universiti masing-masing tergendala menyebabkan mereka masih belum disahkan secara hitam putih sebagai pelajar di universiti mereka.

Justeru DPPP mencadangkan agar JPMK mengeluarkan surat dalam kapasiti tugas mereka bagi memohon kebenaran dekan universiti Ainsham, Tanta dan Zaqaziq untuk memberi kelonggaran kepada pelajar menduduki peperiksaan akhir tahun di universiti masing-masing.

Selain itu, DPPP mahu JPMK memberi desakan kepada pihak KPT Mesir supaya menyegerakan proses penghantaran fail maklumat pelajar ke universiti masing-masing.

Sementara itu, Kamaruzaman memberitahu, hasil perbincangan kira-kira 15 minit bersama pihak KPT, pihak kementerian berjanji akan menyiasat laporan yang dinyatakan dalam memorandum tersebut dan mengambil tindakan segera.

Turut mewakili KPT, Prof. Fauzi, iaitu individu yang bertanggungjawab menguruskan pelajar Malaysia di Mesir.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal