15 June 2010

Budak 12 Tahun Berbadan Seperti 96 Tahun


BEXHILL - Seorang budak perempuan berumur 12 tahun, Hayley Okines di Britain menghidap penyakit cepat tua yang dikenali sebagai progeria menyebabkan dia kelihatan seperti berumur 96 tahun, lapor sebuah akhbar semalam.

Walaupun turut menghidap penyakit artritis, kurang selera makan dan mengambil banyak pil pada waktu pagi dan malam, dia enggan mengalah pada penyakit itu.

Dia kini belajar di sebuah sekolah menengah iaitu pencapaian yang tidak pernah diduga oleh ibu bapanya.

"Saya berasa bangga dengan Hayley. Dia tidak menjadikan penyakit artritis untuk menghalangnya dan dia cukup prihatin dengan ubat-ubatan. Dia cukup baik dalam mata pelajaran sains dan matematik," kata ibunya, Kerry.

Ibu bapanya amat bimbang dengan jangka hidup anak mereka itu kerana penghidap penyakit tersebut akan meninggal dunia pada umur 13 tahun.

Kerry dan suaminya akan membawa anak mereka itu kembali ke Boston, Amerika Syarikat (AS) untuk menjalani rawatan perubatan pada bulan depan.

Ibu budak perempuan itu berharap akan dapat menganjurkan pertemuan kanak-kanak yang menghidap penyakit tersebut di United Kingdom selepas majlis yang sama di AS dibatalkan kerana kekurangan dana. - Agensi

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal