07 June 2010

Isu Israel : Mahasiswi Jangan Tidur Sahaja! - HEWI PMRAM


Minggu ini dunia dikejutkan dengan serangan yang dilakukan oleh tentera Zionis Israel terhadap kapal induk Mavi Marmara yang membawa bantuan kemanusiaan kepada penduduk di Gaza. Meskipun begitu, usaha untuk memberikan bantuan kepada mereka yang dizalimi ini tidak sedikitpun mengugat para sukarelawan dan aktivis untuk berdepan dengan rejim Israel laknatullah.

Petang semalam waktu Mesir-Palestin, kapal Rachel Corrie juga telah ditahan oleh komando tentera laut penjajah. Berhubung penundaan Rachel Corrie ke pelabuhan Ushdud ini, Ahmad Yusof, Pengerusi Jawatankuasa Pemecah Sekatan di Gaza berkata, “Kerajaan Israel melakukan lagi jenayahnya, bukan terhadap Palestin sahaja tetapi ke atas masyarakat antarabangsa”.

Walaupun kezaliman ini telah menaikkan kemarahan umat Islam diseluruh pelusuk dunia, namun masih ada lagi sesetengah negara yang membutakan mata dan memekakkan telinga, malah ada yang enggan memberikan kerjasama dalam melancarkan misi kemanusiaan di Gaza.

Terutamanya negara Mesir sendiri, sepatutnya berasa malu dengan negara-negara yang lain kerana ia adalah jiran yang paling hampir dan seharusnya paling banyak menghulurkan bantuan ke Gaza. Ini berikutan bantahan Pihak Berkuasa Mesir terhadap permintaan dari Kesatuan Perubatan Arab Kaherah yang mahu memasukkan bekalan-bekalan ke Gaza melalui sempadan Rafah Mesir.

Ekoran daripada peristiwa ini, kita sebagai mahasiswa-mahasiswi Islam sepatutnya tidak senang dengan keadaan yang berlaku kepada saudara-saudara kita di Gaza. Kita harus sedar selagi Islam bertapak di muka bumi ini, selagi itu kaum kufar terus menerus menjajah dan merancang menghancurkan umat Islam.

Sepertimana firman Allah Ta’ala yang bermaksud : Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu).

Satu lagi perkara yang perlu kita jadikan sebagai muhasabah bersama, perlaksanaan solat hajat dan membaca Qunut Nazilah bukan hanya ketika umat Islam dilanda musibah sahaja, jika diperhatikan umat manusia pada hari ini amat leka dengan keseronokan dunia, bila Allah datangkan bala atau ujian barulah hendak mendekatkan diri dan memohon doa, sedangkan perkara ini sepatutnya sentiasa dilazimi kerana inilah kekuatan kita dalam meningkatkan keimanan dan membantu saudara kita di sana.

Dalam pada itu, Hal Ehwal Wanita Islam HEWI PMRAM menyeru kepada semua ahli PMRAM diseluruh peringkat untuk kita sama-sama mempertingkatkan dan memperkasakan pemboikotan barangan Israel dan seangkatannya. Walaupun kempen boikot barangan Yahudi telah lama dijalankan, namun kesedaran kita masih ditahap yang rendah kerana ramai lagi membeli dan menggunakan barangan buatan zionis ini.

Noor Akmaizan Yusof
Ketua Unit Penerangan Dan Penerbitan
HEWI PMRAM 2010

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal