11 June 2010

Kerja Gila, Beberapa Gambar Perempuan Bertudung Diedit Jadi Seksi

Sebelum ini, kita digembar-gemburkan dengan cerita bahawa gambar-gambar di dalam Facebook yang datanya berpengkalan di Israel, telah discan dan diedit bagi jadi gambar bogel. Mesej tersebut tersebar minggu lepas.

Agak-agak, ada ke orang nak percaya? Di sini, saya ingin kemukakan BUKTINYA!. Seorang sahabat kepada mangsa telah diedit gambarnya sehingga jadi gambar bogel. Nama mangsa dirahsiakan. Beliau tersedar gambar beliau terpapar dengan gaya lucah 2 hari selepas mesej tersebut tersebar.

Satu lagi aduan, kes yang sama, tentang gambar seorang perempuan bertudung, dan diedit sedang melakukan aksi lucah, dan gambar asal diambil di dalam Facebook. Sila lihat gambar yang telah di"blur"kan di bawah..




Adakah satu hari nanti, gambar kita pula yang diedit menjadi gambar lucah? Sekarang ini, beberapa web bangang telah dibuat khas untuk adengan bertudung. Hampir semua gambar di dalamnya diedit. Mana dapat gambar tu?

Di bawah ini pula, satu artikel yang saya petik dari serikandiumar93.blogspot.com, tentang gambar perempuan bertudung, dieksploitasi sehingga seolah-olah mendedahkan susuk tubuh badan.




ASAL FOTO INI ADALAH BERTUDUNG SEMPURNA, NAMUN TELAH DIEKSPLOITASI MELALUI TEKNIK SUPER IMPOSE DAN SINAR X-RAY UNTUK MENAMPAKKAN BAHAGIAN DALAMAN. MAKA KEPADA PARA MUSLIMAH DIKASIHI ALLAH SEKALIAN ,TOLONG DELETE FOTO-FOTO ANDA DALAM MANA-MANA LAMAN PERIBADI ANDA SEPERTI fACEBOOK ,BLOG @ fRIENDSTER SEBELUM MENJADI MANGSA DAN FOTO-FOTO ANDA TERSEBAR DI INTERNET OLEH MUSUH2 ISLAM DAN KAKI PORNOGRAFI

Ulasan~

Berdasarkan pandangan saya, mungkin proses eksploitasi ini tidak dapat dilakukan jika mana gambar ini sudah tetap..namun sebagai langkah berjaga-jaga, seelok-eloknya tidak wajarlah bagi seorang muslimah mempamerkan gambarnya kepada bukan mahramnya. Jika difikir-fikirkan, kenapa sibuk mempamerkan wajah pada orang tatapan ramai ?..nak tunjuk cantik?Hmmm..cukuplah pamerkan pada suami kalian nanti..renung-renungkanlah. Wallahua'lam.

Mulai hari ini, apa lagi? Takkan nak tengok saje? Gambar bila-bila je buleh diedit.. Walaupun bukan kita yang buat aksi tersebut, tapi tak segan ke muka sendiri disebarkan sebagai gambar lucah. Hari ini, kita nampak orang lain terkena, boleh jadi, esok kita pula yang kena. Kita doakan kepada Allah supaya melindungi kita.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

64 comments:

adikputeh on June 11, 2010 at 2:36 PM said...

orang kita..dah terhantuk baru nak tergadah..!!

Unknown on June 11, 2010 at 3:20 PM said...

salam, syukran kerana tolong forwardkan... semoga wanita islam kita sedar hakikat sebenar kehidupan sekarang...

Seimura on June 11, 2010 at 6:53 PM said...

setuju. kaum hawa tak patut upload gambar mereka untuk tatapan umum.

EWEW on June 12, 2010 at 5:55 AM said...

apa laman web nya?
mari saya dan team2 hack web tersebut ! sepertimana yg kami lakukan pd web muhamadture..

Ibnu Ir Fadzil on June 12, 2010 at 6:33 AM said...

Kepada Hilmi, kalau enta sudi, kita bincang dalam email. Email ana tertera di ruang sidebar di sebelah kanan tu. Ok. Terima kasih atas bantuan

Rerama Ungu on June 12, 2010 at 8:08 PM said...

mcm klakar je...mcm mn nak scan gambar...proof it kalau betul...tak logik langsung...gmbr tu lgsg not proof it.

kalau btl blh scan, knp ttp bhgian tu...?sbb bhgian tu hanya gmbr biasa, sbb tu ttp. kalau tmpt tu btl2 di scan, msti kat kpala @ bhgian yg berhampiran dgnnya juga terscan.

mmg betul tak elok org prmpuan siar gmbr, tpi kalau nak mencegah pun jgn smpai menyampaikan perkara yang tak benar. Tambah2 lagi sumber bnda2 ni tak jelas daripada mana.

Unknown on June 12, 2010 at 11:16 PM said...

mcam kelakar je orang islam ni.kalau orang islam sendiri keluarkan fakta sibuk2 je cari sumber dari mana, boleh pakai ke sumber ni dan macam2 lagi. tapi bile orang putih keluarkan fakta percaya bulat2 sampai orang naik ke bulan pun percaya. letaklah kepercayaan kepada orang islam lebih daripada orang bukan islam.

HafizAdam on June 12, 2010 at 11:43 PM said...

nk wat camne. org Islam kuar fakta bodoh sangat. haha

pinksterz on June 12, 2010 at 11:50 PM said...

salam. kawan saya forwardkan link ni pada saya.

say suka komen Ambo!

bagi saya mesej scan tu ada unsur dakwah. nak suruh wanita jangan pamerkan gambar. tapi one thing, yang nak berdakwah tu tak fikir apa dia cakap tu sangat tak logik.

kalau benarlah boleh scan bahagialaah semua lelaki kat dunia ni.

dan xray?

ingat ni apa? macam adegan dalam kartun tu eh? lalu belakang mesin xray nampak tulang. saya buat xray dekat hospital takde pun nampak body kulit. nampak tulang ye la kot.

sometimes elok sebarkan benda benda macam ni untuk tujuan dakwah. but at least, do some research and think first. jangan terima melulu je kot tanpa usul periksa.

peace out. salam.

Lutpi on June 13, 2010 at 12:02 AM said...

sapa nak cuba? boleh bg kat bdk2 yg pandai grafik btkn. Linkkan gmbr korang kat sini.

zaman moden skrng ni mcm2 leh bt. Ingt susah sngt ke?

Da LovaC on June 13, 2010 at 12:14 AM said...

If i say xray boleh nampak kulit..ape yang saudari pinksterz leh ckp?..dont narrow ur minded..and please again..sedangkan teknologi bolh segalanya..
oontoh terbaik..scanner dekat lapangan terbang..xfake..so..jgn narrow minded..sedangkan dulu hologram semua tu satu imiginasi..tapi sekarang siap boleh bercakap even digerakkan..teknologi..always berkembang.so..dont narrow your minded..

pinksterz on June 13, 2010 at 1:14 AM said...

@hyperplasma:
do you really know how the xray machine work? sinar x tu boleh tembus based on ketumpatan (density) of the medium it goes through. sebab tu when we use xray, we can see the bones. sebab tulang adalah terlalu tumpat untuk ditembusi sinar x. jadi ray tu takleh jatuh ke atas filem maka terhasil area berwarna putih! and unlike the skin, tak berapa cukup tumpat, the ray can pass through and jatuh atas film so hasil area yang gelap! :)

jadi nope, xray can never show the skin. :)

link: http://www.imaginis.com/xray/how-does-x-ray-imaginig-work

memang betul teknologi berkembang, yes i agree. but at least use the appropriate words. its called photoeditting. superimposed technique. bukan scan. bukan xray.

semua jenis scanner (xray ke yang dekat airport tu ke) work on 3 dimentional object only so far i heard. jadi nope, for 2dimentional objects (atau perkataan lainnya GAMBAR/ file .JPEG) it doesn't work. unless korang buat teknik superimposed. :)

itu yang saya nak tekankan. dakwah tu berdakwah juga but please don't make it sound stupid. bila mesej tak lagik bunyinya dengan istilah yang tak betul maka sebab itu saya persoalkan.

i did mention above after all kan, those messages/ chain mails/ etc ada niat baik nak suruh perempuan jangan pamer gambar/ aurat di internet, but cara nak beritahu suruh mereka jangan pamerkan semua tu, tak berapa nak betul. macam nak perbodohkan pun ada.

cuba baca komen "ambo" and "hafizadam". fahamkan. i think they have the same point as me. i think lah.

Ibnu Ir Fadzil on June 13, 2010 at 1:57 AM said...

Tubuh badan yang berpakaian begitu mudah ditelanjangkan oleh otak kotor, kemudian dilukis, atau dihasilkan melalui 3D.. Sila baca.

http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2010/06/hati-hati-facebook-memudahkan-si.html

Ibnu Ir Fadzil on June 13, 2010 at 6:58 AM said...

Lagi artikel berkaitan :

http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2010/06/tangan-kotor-membogelkan-gambar.html

P!ngCat on June 13, 2010 at 8:23 AM said...

wah4

dr.muslimah on June 13, 2010 at 11:22 AM said...

hmmm..paling senang edit biasa je..entahlah..bila cakap xpercaya..kalau da xpercaya n nak try sangat, bagi la gambar kat lutpi tu..kita di sini mengingatkan..btol salah tentang ni, banyak kebaikan daripadanya..bukan nak condemn pun..kalau mengingatkan pun salah, nak wat macamana lagi??

Wan on June 13, 2010 at 11:38 AM said...

salam...
biarlah bg yg xpercaya...
xberguna berjidal dgn org xnak trima pndangan ni...
maybe dia lebih tau segalanya...
xpon nk ptahankan diri sbb dia yg uplod gmbar ribu riban kt Fb tu...
kene kt kluarga or sdara mara nnt..
dh kuar gmbar,jd fitnah ,bru nk beringat kot...
msing2 dh bsar,blajar u,pk2 la sendiri!

Da LovaC on June 13, 2010 at 12:16 PM said...

yes..i learn physic too la..mmg xray boleh tembus..but..pernah tak tengok film xray tu camne..if you really perhati...then u see..skin walaupun tak tumpat..tp still..dia boleh hasilkan satu layer putih yg samar-samar..but still..samar-samar tu bleh dilihat..about editing those thingy..mmg la superimpose..kalau kena dekat diri sendiri..baru nak.."OMG2..my pic"..dah tersebar,mmg la kita xbuat..tapi malu tu ade yedak?..

Jackster® on June 13, 2010 at 12:36 PM said...

salam alayk..

photo editing bkn perkara baru, sbb tu x digalakkan sgt utk pmpn tarok gmbar2 private dlm public network,

tp istilah x-ray scan di situ agak tidak tepat, apatah lagi apabila cuba menyamakan x-ray photoshop dgn mesin x-ray sebenar di hospital atau airport,

x-ray dlm photoshop lebih berbentuk light editing, gune curves, levels, brightness, contrasts, dodge, burn etc

apatah lagi apabila bercakap ttg gmbar 2d, tiada kaitan lgsg antara photoshop x-ray dan mesin x-ray scanner sbnr, have to differentiate between those

owh n Khalifah, apabila meletakkan kepercayaan biarlah bertepatan dgn fakta, satu contoh apabila org Islam sendiri mengatakan MillatFacebook itu milik yahudi, bknkah lebih baik disiasat dahulu, bkn tidak percaya tp berjaga2, zaman skrg trlampau byk manusia yg forward berita tanpa usul periksa, baek islam mahupn bukan islam

Wallahua'lam

pinksterz on June 13, 2010 at 1:27 PM said...

Allah kurniakan manusia dengan anugerah akal untuk manusia bezakan Fakta dan Auta. supaya manusia boleh berfikir.

jadi gunakan akal anda sebaiknya untuk bezakan Dakwah BASED ON FAKTA yang KUKUH or DAKWAH yang disebarkan berdasarkan pendapat sendiri dan ilmu pengetahuan yang tak mantap.

Allah juga kurniakan akal supaya manusia BERFIKIR kan? supaya boleh bezakan yang baik dan buruk. and lagi sekali, fakta yang kukuh atau fakta yang lompong!

jadi tepuk dada, tanya selera. jangan terus melatah bila ada yang mempertikaikan. sebab memang penuh lompong dan rapuh hujah hujah kalian!

cuba baca balik apa yang saya cuba tekankan dalam komen komen saya.


Wallahua'lam.

:)

Da LovaC on June 13, 2010 at 3:39 PM said...

yes..guna Akal dan BERFIKIR..kalau ada ayat atau apa yang ingin disampaikan article ini yg tidak betul..btulkan..bukan menuduh atau menjatuhkan..kalau bukan sesama Islam yang tolong menasihat..nak harap siapa? Non-Muslim?..biasalah tu..kesalahan orang besar kuman jauh diseberang..nampak sangat..terus diperbesar-besar..lagi teruk orang yang cuba nak berdakwah dicakapnya melatah..sampaikan walaupun dengan walaupun satu ayat..
Barang siapa yang tidak peduli akan nasib saudara muslimnya maka dia bukan daripada golongan mereka. (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)..nak sedarkan tak boleh?

pinksterz on June 13, 2010 at 4:19 PM said...

err.. satu soalan. awak berfikir tak before komen ni saudara hyperplasma? hihi.

tau tak bila ada fakta yang salah benda benda ni akan pengaruh manusia manusia yang kurang celik dalam hukum. tak ramai yang ambil pengajian islam/ syariah. yang belajar hukum hakam. jadi semua bergantung dengan belog belog keagamaan dan ada yang bergantung dengan forwarding mesej macam "scan xray" yang macam ni. disebabkan si pemforward tu kononnya dikatakan celik agama (saya bercakap general tidak merujuk pada mana mana pihak di sini harap jangan ambil hati admin belog), maka kepercayaan itu datang secara automatik.

Barang siapa yang tidak peduli akan nasib saudara muslimnya maka dia bukan daripada golongan mereka. (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

sebab saya peduli akan nasib saudara saudara muslim saya, maka saya menegur kesilapan itu. memang kecil nampak pada dasarnya. tapi ketahuilah wahai hyperplasma, kata kata itu lebih tajam dari pedang.

jadi izinkan saya gunakan istilah anda, bukakan minda terima teguran dengan terbuka. jangan narrow minded. hahah.

salam.

hanis aleeya aka gadis sepi on June 13, 2010 at 4:34 PM said...

dah2 la korang.. Hei.. gaduh2 lak kat sini..

[lepas ni aku lak kena hentam.. wahaha..]

sm on June 13, 2010 at 5:37 PM said...
This comment has been removed by the author.
dr.muslimah on June 13, 2010 at 8:53 PM said...

as for conclusion, maybe istilah dalam ni salah sket n to those yang dah tolong btolkan tu, thanks a lot la kan..tak baik gaduh-gaduh..semuanya da tahu..jadi,terima yang elok, buang yang xelok..by the way, if tepuk dada, hope tanya iman kita, bukan tanya selera..ikut selera, semua pun LAYAN..

alias_safwan on June 13, 2010 at 11:13 PM said...

membaca komen2 ini lebih menarik drpada membaca artikel yg di post kan oleh admin.. tiada kata2 kesat dikesan.. tahniah.. (jgn hemtam ana)..

Unknown on June 14, 2010 at 2:57 AM said...

eh! Dr.Muslimah pulak yg ucap trima kasih.. bagus laa tu wakilkan si mujahid.

kalau nak harap mujahid tu yg ucap terima kasih, rasanya susah kot nak dpt.. nak mntak maaf lagi laa susah.. entah2 sampai bila pun tak dpt..

kan senang kalau dia sendiri yg ckp "thanks pinksterz & kawan2 yg lain sbb sudi betolkan apa yg salah dan sudi tambahkan apa yg kurang" so, tak yah dah laa dia susah2 nak keluarkan artikel lain semata2 nak perbetulkan benda ni jee..

org baca komen pun org dah buleh nmpak laa.. susah betul nak ucap terima kasih n mntk maaf.. mungkin dia rasa yg dia tu BETUL segala2nya kot.. nasib baik ada Dr.muslimah sudi wakilkan diri sendiri utk ucapkan terima kasih.. entah2 jd "sayap kiri" utk mujahid pun Dr.muslimah sudi gak kot.. hahaha..


psst!!: ini lah salah satu contoh sifat org PMRAM. susah betul nak mengaku diri tu jahil. huh!

FAHMI on June 14, 2010 at 4:35 AM said...

kepada HyperPlasma, pinksterz dan semua orang, jgn suka2 sandarkan apa2 hadis Nabi S.A.W kepada BUKHARI dan MUSLIM, kerana hadis:
"من لم يهتم بأمر المسلمين فليس منهم"

makna: 'sesiapa yang tidak ambil berat tentang urusan org islam makan bukan dari kalangan mereka'

adalah hadis yg diriwayatkan oleh Al-Hakim di dlm kitab Mustadraknya dan di hukum kedudukannya sbg 'Dhoi'f Jiddan' atau 'sangat lemah' oleh Albani di dlm Silsilah ad-Dho'ifah.

hadis yg 'tersangat lemah' tidak boleh berhujjah dengannya..tq.

alias_safwan on June 14, 2010 at 11:01 AM said...

terima kasih kpd ust AWOLscholar untuk info berguna..

AriFrukAi!! on June 15, 2010 at 12:25 AM said...

Umat Islam sekarang ni nk bising2 pasal mnde kecik,cth macam angkat jari telunjuk mase tahiyat akhir,dok bahas2 boleh gerak2 ke x,walhal org Islam yg ramai x smbhyang x dibahas2kan, mcm kes nih,org dok susah hati muslimah yg dibogelkan,tp pinksterz ni dok sebok bahaskan antara XRAY DAN SCAN. PAHAM2 DAH AH,TOLONG FOKUS DKT TAJUK UTAMA! KALAU MASUK BAHAS ALA PARLIMEN KOMPEM KO KALAH!! taw ah blaja medic!

BodohSombong on June 15, 2010 at 2:08 AM said...

aq dh lame dok ikut komen komen sini sbb aq ske tgk gelagat manusia yg asik dok seboQ tegakkan benang basah. last2 x thn aku kena buat akaun jugak sebab nak komen wakakaka. geram kot dgn sstgh manusia yg xreti nak mengaku dh salah.

oii arifrukai hang cuba baca balik komen pinkster tu before before ni. dia ckp guna fakta yg betoi apa? nampak sgt la hang ni buta ka apa. betoi apa dia kata nak dakwah make sure hujah tu kukuh so dia suruh guna istilah yg betoi. nak kata bebal pun bole gak.

kalau hujah longgaq sapa nak pecaya kat hangpa?

hang nak ajak dia berdebat cuba la. aq rasa dia menang konfem sbb sekurg2nya pinkster dgn kwn2 jenis buat research bkn mcm hang. dtg2 terus bantai wakakaka.

aq pelik la dgn hangpa ni. kalau hang amik pengajian islam (aq agak je sbb hang sebut dia budak medik mcm gaya anti gila wakaka) aq harap hang jgn la dok ajar hukum hakam guna fakta yg xkukuh nanti. rosak nti org lain! Nabi pun berdakwah guna fakta yg kukuh berpegang pada AlQuran. bukan fakta separuh jln.


adoilah. mmg bodoh sombong hangpa ni kdg2! sape yg pandai ja bole nmpk point si pinkster tu wakakaka.

dah. penat aku taip pnjg2. salam alaik.

dr.muslimah on June 15, 2010 at 8:39 AM said...

suka untuk ana komen balik komen sorang ni..nama ayahnya n keje ayahnya sama dengan us mujahid, tapi sayang orangnya bodoh sekali..us mujahid xbodoh..k..nama tu best..teruskan..

"eh! Dr.Muslimah pulak yg ucap trima kasih.. bagus laa tu wakilkan si mujahid."

ana tak wakilkan sesiapa..ala kalau wakil pun xde masalah punye..or enta ada masalah dalam hal ni??kalau silap, kita minta maaf kan?

"kalau nak harap mujahid tu yg ucap terima kasih, rasanya susah kot nak dpt.. nak mntak maaf lagi laa susah.. entah2 sampai bila pun tak dpt.."

enta pun sama susah nak minta maaf..asyik dok kutuk us mujahid dari mula komen lagi..dosa tu hapus sendiri tanpa minta maaf ye?kalau nak sibuk hal orang lain, dimarahnya kita tapi dia menyibuk hal orang tuh..macam la dikecualikan dosa enta dari pe yang tak betul n kutuk2 ni..kalau ada kesilapan, harap perbetulkan cam pinksterz wat..bukan hentam cam ni..what ur point?kosong kan?enta bukan nak berhujah tapi menghentam..

"kan senang kalau dia sendiri yg ckp "thanks pinksterz & kawan2 yg lain sbb sudi betolkan apa yg salah dan sudi tambahkan apa yg kurang" so, tak yah dah laa dia susah2 nak keluarkan artikel lain semata2 nak perbetulkan benda ni jee.."

da tu blog dia, suka ati dia la nak kuarkan artikel apa pun, enta yang jadi pembaca setia tetap juga membaca artikel dia..xke sama je tu..kalau tau dia susah payah wat artikel lain, toksah baca..tengok tajuk je cukup, leh predict what to be discussed!!

"org baca komen pun org dah buleh nmpak laa.. susah betul nak ucap terima kasih n mntk maaf.. mungkin dia rasa yg dia tu BETUL segala2nya kot.. nasib baik ada Dr.muslimah sudi wakilkan diri sendiri utk ucapkan terima kasih.. entah2 jd "sayap kiri" utk mujahid pun Dr.muslimah sudi gak kot.. hahaha.."

bagi ana, enta pun 2x5 je..tapi ana xcakap us mujahid xngaku salah..mengata orang je, ada enta cakap tima kasih ngan maaf??mengguris hati orang suka2 hati..by the way, sayap kiri tu salah la kot...ana da jadi sayap kanan bagi orang lain..kak akma kan..enta yang kena cari sayap tu, sebab terbangnya masih tak betul..sesape sudi nak jadi sayap buat orang yang menggelarkan dirinya bodoh ni?hehe.. wink (^_*)v jangan terasa ye!!tapi sengaja nak bagi terasa pon..biar sedar diri sikit..

"psst!!: ini lah salah satu contoh sifat org PMRAM. susah betul nak mengaku diri tu jahil. huh!"

dekat mesir ni, yang popular ISMA dan PMRAM..ana wakil PMRAM la kononnya..sebab ana orang PMRAM yang diajar mengaku salah jika salah dan meminta maaf sekali..berterima kasih atas jasa orang..enta wakil sikap persatuan mana ni ye?dah sah2 bukan PMRAM kan?? tagline: smile always =)

AriFrukAi!! on June 15, 2010 at 9:38 AM said...

sebab inilah baitulmaqdis xboleh nak ditawan kembali.pkir2 la sendiri.

alias_safwan on June 15, 2010 at 1:13 PM said...

to BodohSombong:

1stly, i'd rather not to take side..

ayat "taw ah blaja medic!" ni memungkinkan berlaku aggapan arifrukai ni bukan plaja medik dan mgkin ada plaja medik akan marah..mgkin mu ni budak medik, (agoknya la), supaya bende gini dok berlaku, biar aku bgtau..arifrukai jugak amek medik..

BodohSombong, aku stuju dgn sbhgian tulisan mu tu.. mmg si pinkstrez ngn kawan2 die tu ade buat kajian ke ape ke..

the point is, tgk r isi asal post ni.. nk nasihat muslimat utk kurgkan (kalaupun tidak larang la) bbuh gmbar kat web ke kat fb ke.. muslimat cantik2 bg abang tgk dah r..

bkn la aku ni nk jg tepi kain org nk larang tu nk larang ni (bukan tuju ke admin), tp tgk r kat point asal nye..kite mesti "cegah jalan" ke arah keadaan yg memungkinkan berlakunya bende2 mcm ni..sudah terhantuk baru tergadah..jgn kan yahudi, mana2 mangkuk hayun pon boleh je nk edit gamba muslimat jadi keadaan yg mengaibkan..

bukanlah admin (dan org2 yg sokong admin) ni doa muslimat yg bbuh gamba kt web kene camtu, tp juz nk nasihat je..dan bukanlah pinksterz tu nk dia kene gitu, tp nk kate istilah salah je..

abis sabit sume pasal fizik r, x-ray r..ye, betol admin gune istilah sains yg salah, admin bkn pljr fizik@engineering kan (sory ye admin, huhu) kenapa nk dipanjg2kan, isi pokok post ni lari jauh dah..

lastly, nama adalah hadiah pertama yg diberi oleh ibubapa kita, hadiah yg kekal diguna untuk 3 generasi.. (tanpa niat nk sindir), kalu bole jgn r gune name yg xelok gitu..buleh?

p?s:admin xnk masuk ke?...:P

Unknown on June 15, 2010 at 1:14 PM said...

"suka untuk ana komen balik komen sorang ni..nama ayahnya n keje ayahnya sama dengan us mujahid, tapi sayang orangnya bodoh sekali..us mujahid xbodoh..k..nama tu best..teruskan.."

terima kasih sbb puji id aku best.. 10kali hang sebut id aku.. 10kali ibnuirfadzilbodoh =)

"what ur point?kosong kan?enta bukan nak berhujah tapi menghentam.."

ha`ah, mmg nak menghentam pun.. so, what ur problm? ini komen aku.. ikut suka aku laa nak komen utk berhujah ke, utk memuji mcm yg korg dok buat tu ke.. utk menghentam ke.. awat? hang ada masaalah ke? kalau silap, kita minta maaf kan? =)

"by the way, sayap kiri tu salah la kot...ana da jadi sayap kanan bagi orang lain..kak akma kan..enta yang kena cari sayap tu, sebab terbangnya masih tak betul..sesape sudi nak jadi sayap buat orang yang menggelarkan dirinya bodoh ni?hehe.. wink (^_*)v jangan terasa ye!!tapi sengaja nak bagi terasa pon..biar sedar diri sikit.."

iyaa!! mmg aku tgh cari sayap lain pun nak tambah bg cukup 4.. 2sayap depan, 2sayap belakang.

yg hang tu pulak.. jgn yakin sgt laaa boleh kekal selama2nya jd sayap "orang lain" tu.. mana tahu kan kot2 sayap putus ditgh jalan.. dah takde tempat nak mengibas.. tp takpe.. rasa2nya kalau sayap putus tgh2 jalan, jgnkan kata hang, mujahid pun sudi tu nak ambil hang jd sayap kiri dia, iye laa.. sayap kanan dah ada org kan? kalau tak nak jd sayap kiri.. sayap belakang yg dkt ekot tu pun boleh.. hahahaha

upss!! sori yee kalau terasa!!tapi MMG sengaja nak bagi terasa pon..biar sedar diri sikit..

"enta wakil sikap persatuan mana ni ye?dah sah2 bukan PMRAM kan?? tagline: smile always =)"

iyaa!! mmg skrg ni dah sah pun aku bukan PMRAM.. tmbh2 lepas pmram keluar kenyataan menghina syiekh nuruddin hr tu.. betambah2 menyampah aku dgn pmram.. =)

sue on June 16, 2010 at 12:45 PM said...

all i want to say to all of you is just to get a life.

i like marshmallow on June 16, 2010 at 2:45 PM said...

and all i want to say to you cute_boy is stop acting too cool.people got thoughts they think they express.aint nothing wrong.it is way much better than bein ignorant.

aku bukan aku on June 17, 2010 at 5:23 AM said...

salam alaikum wbt.

buat saudara2 ku..
gembira aku kerna masih ada y perihatin masalah ummat.

sekurang-kurangnya itu y paling kurang..
tanda hati x mati..*mungkin..

kalau nabi disini..
*mind d word ''kalau''..

apakan nabi cakap?
aku pasti penuh adab sopan dan berhikmah..kan?
nampak cantik jelas dari tutur kata baginda..

kita punya Tuhan y satu kan?
tak cukup kah itu ''alasan'' utk bersatu?
utk saling berkasih syg?

*alamak..mcm kluar tajuk ja..

ok.
pngajaran dari komen2 di atas..

ada y menyebut (lebih kurang begini)..

''ini 'hak' aku..suka hati aku lah!''
dan seumpama

dlm konteks umat islam.
yang paling paling berhak adalah Allah..
dan Dia lah selayaknya paling layak berikan hak kpd kita..

dan kita dapat hak atas 'lesen' ibadah..kan?
tak kita diciptakan melainkan utk ibadah..setuju?

jadi..dalam apa tingkah laku kita..
sediakan 'hujah' utk jawap d akhirat..
mengapa aku buat begini..
mengapa aku cakap begini..

agar bila di soal kelak..nanti ada jawapan 'kukuh'


'niat' does count isnt?
=)

toleransi maaf-terimakasih mungkin membantu..

asif jiddan wahai saudara2..
harap d perbetul jua..

salam alaik wbt.

akubukananakYB on June 18, 2010 at 1:42 AM said...

ambik hok MOLEK, hok jauh tu panda2 la jernihkan ye. kan ade faedah jugak POST us mujahid tu. yg duk FOKUS pada research daqiq tu wat pende dalam hal gini??? pakak logik akal pun bole faham la. booo la balloh eh! dok brape nk cerdik org panggil kalu balloh mende hok atas dasar dok puah hati semata. sabboh la ngaji payoh lulus.

nima on June 18, 2010 at 1:49 AM said...

salam..

tidak kiralah ape pon teknik yg digunakan sama ade scan ke,x-ray ke,super-impose ke..
tapi kalau teknik itulah yg boleh mnjatuh maruah terumata sekali maruah org islam saudara kita..
sama2 lah kita sebarkan..
bukan lah bergaduh mengenai teknik2 yg digunakan..

betul kata "aku bukan aku: toleransi penting..
apa2 hal kita bincang dahulu..
InsyaAllah hasilnya baik..

wallahu'alam..
:)

akubukananakYB on June 18, 2010 at 1:49 AM said...

oye..pasal PMRAM ade hina syeikh tu bole mu tlg bui link?nk tahu jgk.bukan nak daqiq,cume nk tahu j sebab dok tahu lagi. booo la balloh pasal mende2 hok luar tajuk eh! mafhumnye baik, u jaga muslimah daripada dieksploitasi. baik cegah dulu...kan kalu kene anokbranok sndiri baru brase. benda baik la tu,cuma kalu ada fakta lagi jitu,lagi baik,tapi mendenye dah buleh paham dngn akal yg bodo ni je. simple. ke ade jgk di kalangan peng"komen" ni yg minat bab2 super impose muslimah/akh u perkare hok dok molek???NA`UZUBILLAH. so, jgn emosi sangat, biar rasional sket buat komen. ni dok, sebab dok brahi/maroh k nyamuk, kelambu dibakor. sabor neh... salah silap harap maafkan, dok tuju sape2, kalam umum je ni.

akubukananakYB on June 18, 2010 at 1:51 AM said...

"pandanglah apa yg dikata,dan jangan kamu pandang kepada siapa yg berkata"

Anonymous said...

bismillah...

berkaitan penghinaan terhadap syeikh nuruddin tu, ada sesiapa yang dapat datangkan bukti tak? risau juga jika berlaku fitnah besar dan dahsyat..

Humairah on June 18, 2010 at 10:39 AM said...

Salam.
Pertamanya, ana kurang setuju post dari blog the sahabat (sama dgn post dari http://serikandiumar93.blogspot.com/2010/06/awas-muslimahku.html) tu disebarkan. Secara logik dan ilmiahnya, makluman dlm post itu memang tak dapat diterima akal. Saya ada hantar 2 komen minta diterangkan dgn lebih lanjut beserta bukti, memandangkan post itu telah tersebar dgn meluas. Malangnya komen saya tidak di'approve'. Lagi pelik bila komen yg di'approve' hanyalah komen yg menyokong penulis. Saya nampak ada perkara yg tidak telus berlaku di situ.

Kedua, tentang mesej ini:
"teman2 sume..sila delete gmb0
anda yg trdapt didlm fb..krn skrg israel sdg scan body perempuan muslimah..krn
pgkalan data fb adalah hak milik pn0h israel!!..hebahkn!!!"

Input ini tiada asas. Bagai kata seorang teman, seperti kita pula yang mempunyai teknologi CCTV di seluruh Israel n tahu stp pgerakan mereka, tapi kita pula yang takut dgn teknologi mereka.

Utk berjaga2 itu baik, namun menjaga ketulusan dan ketulenan maklumat yg disebarkan adlh akhlaq Islam, klu tidak ianya hanya sekadar gosip yg tak berpangkalan. Dan prinsip ini juga menjadi etika dlm penyebaran media.

Ketiga, saya cadangkan Ustaz buatkan artikel yg menjelaskan hukum sebenar meletakkan gambar di ruang internet. Setakat pengetahuan saya, selagi mana gambar itu menutup aurat dan menepati beberapa syarat lain, adalah dibenarkan. Cuma rakan2 sy dari Turki berpegang kpd pendapat haram meletakkan sebarang gambar di media internet. Mungkin ustaz blh jelaskan perbahasan ulama mengenai perkara ini.

Keempat, sekadar pendapat peribadi. Kita di era dunia tnpa sempadan. Imej buruk wanita berpakaian tapi telanjang, berfesyen muslimah tp tak ikut syara3 dan sbginya wajar di'counter back' dgn menampilkan imej muslimah yg sebenar. Utk jadi role model menangkis contoh buruk.

Wallahu a3lam, maaf dan terima kasih didahulukan.

Dikjaa on June 18, 2010 at 6:09 PM said...
This comment has been removed by the author.
Dikjaa on June 18, 2010 at 6:12 PM said...

astagfirullahal'azim..knape mesti ad yg menambah kan pkataan "bodoh" di atas nama org lain. Kita di sini utk membincangkan macam mana nak selamat kan saudara seagama. Faham la tajuk asal baik2. kalau ye pn admin ni bg fakta x berasas mcm yg kamu ckp, ape dia dpt? ape dia dpt klu semua ppuan x upload gmbr d fb atau internet? Niat org tu baik. Mmg la susah nk dijelaskan mcm mana org bleh buat mcm2 dgn gmbr kita. Tapi cube fikir kebaikan. Apa kebaikan x ltak gmbr? Ape kebaikan letak gambr? Tu yg perlu kita fikir kan dgn lebih dlm. Utk jga maruah diri sbg ppuan. Saya pn ltak gmbr jgk. Tapi hormati la org yg cbe menyampaikan benda kebaikan walaupun kita tak nak menerima ape yg mereka perkatakan. Cth paling mudah, mak suruh pegi beli brg, kita taknak pegi. jd x pyh la lawan ckp mak dgn berkeras mengatakan kita xnk pegi. Lebih kurang mcm tu lah situasi nye. Maaf kn la sy kalau menyinggung mane2 pihak. Assalamualaikum :)

AnNiSa... on June 19, 2010 at 4:23 PM said...

salam,
buang yang keruh,ambil yang jernih,
dari artikel tu,we learn that women should not upload their pictures in net,
n dari komen2 sahabat,we learn that we should examine any news come to be true or not..
kdua2nya penting dan untuk kemaslahatan ummat,jadi pndanglah kedua2nya,sedangkan Islam juga mengajar kita untuk menyelidiki kebenaran sesuatu berita yang datang,kerana ianya berkaitan dengan kepercayaan kita.tak kirelah apepun main point yg sebenarnya,ambillah sebnyk mana ibrah yg blh diambil,krna kita xkan rugi,sebaliknya akan rugi jika mmbiarkannya..
Wallahua'lam..=)

Arni on June 20, 2010 at 4:27 PM said...

pinksterz, aku setuju 100% dgn kau.

Ya, mmg betul penulis artikel punya niat baik, utk menyeru Muslimat kita supaya tidak meletakkan gambar2 mereka di internet sewenang2nya. Aku pun setuju dgn niat si penulis.

Yg masalahnya, bila penulis tersalah guna istilah (mungkin kerana kejahilannya atau kerana nak cepat dan tak sempat nak research).

Itu merupakan antara kesalahan MAHA BESAR bagi pendakwah. Sebab mereka mendatangkan fitnah kepada diri sendiri sampai ada pembaca yg instead of membincangkan masalah aurat Muslimat, maka mereka bertelagah ttg physics of x-ray dsbg.

Bagaimana mad'u mahu mendengar apa yg anda sampaikan sekiranya anda sendiri menyebarkan maklumat yg kurang betul? Saya faham, mungkin bagi anda benda 'remeh-temeh' (spt istilah teknologi) ni tak penting, yg penting adalah message utamanya (aurat Muslimat) tapi bagi kebanyakan kami yg berfikir kami mahu perkara yg 100% benar, bukan 50% ajer benar.

Bukankah dlm Al-Quran sendiri menggalakkan kita BERFIKIR. Allah menyuruh kita melihat kejadian alam dan BERFIKIR. Ini menunjukkan Islam tidak menyuruh kita telan bulat2 apa yg diberikan pada kita.

Saya kecewa kerana kami yg BERFIKIR ini dikatakan "buta hati" dan "kalau mat saleh cakap tu setuju semua, tapi kalau org Islam yg cakap semua nak bantah". Bukan kami bantah cuma kami BERFIKIR.

Hurry Atho Ahmad on June 21, 2010 at 9:46 PM said...

Subhanallah... senangnya bs berkumpul bersama teman juga shohabat2 se iman yang berusaha tuk memahami dienullah Islam. Alhamdulillah jazaa kumullahu khairan, atas pandangan juga pendapat antum. Mudah-mudahan bs membawa kemanfaatan jariyah bagi ya membaca juga yang mengamalkan kebaikan di dalamnya. Salam ukhuwah dari saya.

Hurry Atho Ahmad on June 21, 2010 at 9:47 PM said...
This comment has been removed by the author.
Unknown on June 22, 2010 at 12:59 AM said...

Sokong pinksterz!!!
ni kadang2 aku xrespek ustaz2 mesir nih.. eh silap, PELAJAR2 azhar mesir.. sbb BODOH~

alias_safwan on June 22, 2010 at 4:22 PM said...

dah2.. jgn gado2.. kite tgk yg ni.. dari web sahabat indonesia.. teknik meng-edit gambar secara mudah..

http://dia-akan-selalu-ada.blogspot.com/2010/06/hati-hati-upload-foto-ke-internet.html

محمد حكيمى بن عبد المطلب on June 23, 2010 at 11:02 AM said...

Assalamualaikum semua.
Klu ya pon kita x puas hati pd ssorg rsanya x perlu kuarkn bhasa yg x sopan..

bg sy dlm isu ni.sy pon x stuju jika guna istilah scan.dia kena bg reti beza d antara adobe atau edit lain gmbaq tu dgn scan.klu edit lain mmg bleh la.tp klu scan gmbaq yg dh statik,itu x btol..klu scan bnda kita secara langsung sperti d airport itu lain crita plak.ini gmbaq dh keras dh,nk scan utk bg nmpk tubuh ori mna bleh dh..

adapun klu edit lain,itu mmg bleh.bkn setakat hari ni ja,dlu pon dh org buat dh.sy cba memahami kwn2 yg x stuju ngn istilah scan ni bkn brmaksud mreka x pedulikn nasib umat.cmanya mreka nk tgur krn trlalu extreme sgt berikan berita.

cba tgk sejarah kemunculan hadis palsu cmna? ada ulamak yg konon2 nk jg umat,nk bg umat buat amal bnyk sehinggakn mreka mncipta hadis palsu.walaupun nk ajak org buat baik,tp klu sandarkn kpad nabi dgn ssuatu perkara yg x btol, mka tlah d siap sediakn tmpat d dlm api neraka..

nk bg org sedar mmg bgus bahkn kta skong.,tp klu bohong idup2 pon xleh jg.nk buhung ada tempat yg d bnarkn.klu nk bhas bab tu pnjang la plak.tp dlm bab ni x perlu lah nk bohong org smpai boh tjuk kasi gempaq.. matlamat yg baik bukanlah bleh mnghalalkn pekara yg salah d lakukan...

kpd kwan2 semua,x perlulah maki2 dlm ni...nk jidal x slh bahkn bleh buatkn otak kita brfikir.tp yg slhnya bila maki2... wassalam.

sufi on June 23, 2010 at 7:07 PM said...

Assalamualaikum...

Panas artikel ni hingga ada yang berjidal...Admin dah berjaya menhangatkan blog ni dgn komen pro n kontra. Lepas ni byk idea utk buat entri lain.

Ape pun wanita perlu elakkan post gambar2.
"berhati-hati sebelum terkena"

AriFrukAi!! on June 24, 2010 at 7:42 AM said...

knpelah perlu panggil atau gelar saudara seislam sendiri 'bodoh'? Rasulullah saw pasti sedih sbb ade umatnye yg mcm ni. Astaghfirullah.

Norziea Jia on August 2, 2010 at 6:19 PM said...
This comment has been removed by the author.
Norziea Jia on August 2, 2010 at 6:24 PM said...
This comment has been removed by the author.
Unknown on August 17, 2010 at 3:25 PM said...

membaca komen komen disini membuatkan hamba berfikir... tiadakah si penghentam...pengkirtik itu berfikir?? hamba sekali lalu sahaj amembaca artikel ini pun dah tahu bagaimana teknik ini dilakukan... sekali tengok pada gamabr sudah tahu...

mungkin ibnuirfadzil salah dalam perkataannya... namun anda sendiri bila tengok sudah tahu segala-galanya... jadi di sini bukanlah sembarangan cerita...

kepada pinksterz...kepada jacksterz atau sesiapapun yang mahu menunjukkan kepandaian dan keriakan anda pada ilmu anda... anda salah tempat...

maaf atas kelancangan hamba... hamba tidak menggemari cara anda memberikan komen....

kekhilafan pemilik blog hanyalah kecil... walaupun ada yang mungkin tersalah faham...namun apa salahnya jika anda betulkan?? bukankah begitu lebih baik bagi kita semua??

..sekali lagi hamba mintak maaf atas kelancangan hamba....

kepada pemilik blog...hamba sokong tuan hamba..teruskan berjuang... kita semua belajar dari kesilapan....

Lid'Yaz on August 21, 2010 at 5:18 PM said...

klu skalipn FAKTA ni xbenar..tp bl fikir2kn blk..ptt ke kita wahai muslimah..ltk gmbr2 kita utk tontonan umum..lebih2 lg bl yg bkn mahram pn leh tgk..sy stju ngn pndpt ni..bia la kpd suami kita je y tgk..
sblm ni pn sy ltk byk sgt gmbr sy kt fb..tp bl bc artikel ni..mnyesal ssgt..n time 2 jgk sy delete sume album2 sy 2..ckit pn sy xnyesal delete album2 2..bia la kwn sy ckp pe..yg pnting..sy tau ape y sy wt..
tentang fakta ni...bia jelah samada btl ke xbtl..yg nk gaduh2 smpai ckp org 2 bodoh org ni jahil knp..
cuba kamu sume fkirkn...ptt ke kita sbg muslimah mempertontonkn diri kita pd yg bkn mhram??ptt ke???

Norziea Jia on October 3, 2010 at 3:06 AM said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

kpd yg brkenaan,korg rjin2knlah mnimba ilmu tntg teknologi msa kni..

Anonymous said...

malu kalo org barat n non muslim ckp org islam x ckup ilmu..

Unknown on April 13, 2011 at 5:12 PM said...

yamaha jupiter z vs tanda salib

princess_coffee blogspot on October 17, 2011 at 4:59 PM said...

salam..hurm...baguslah korang ney.. ade perasaan menegakkan islam..ape2 pon jgn sampai gado besar k!

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal