19 June 2010

Kucing Najib : Siri-siri Lawak Dalam Dunia Politik


Kadang-kadang, apabila melihat dunia politik Malaysia, nak tergelak pun ada. Di dalam blog 1Malaysia.co.my milik Perdana Menteri, bertarikh 18 Jun (semalam), beliau "meminta rakyat Malaysia mencadangkan nama untuk kucing Parsi yang baru dibelinya!"

Bertambah lawak apabila saya memerhatikan ruang komen, sudah sebanyak 255 komen yang diberikan dalam tempoh sehari. Ada yang memberi cadangan, dan ada yang sekadar mengulas. Nak tergelak apabila membaca nama-nama yang dicadangkan. Huhu.

Bertambah kelakar apabila Dato Mahfuz Omar juga mencadangkan supaya nama kucing tersebut dinamakan dengan peristiwa-peristiwa hitam Najib. Kelakar lagi. Berita disiarkan di dalam Harakahdaily..

KUALA LUMPUR, 19 Jun: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mencadangkan kucing parsi yang dibeli Datuk Seri Najib Razak dinamakan dengan mana-mana peristiwa hitam yang berlaku zaman pemerintahan Perdana Menteri itu.

Sebagai cadangan, beliau mahu Najib mempertimbangkan beberapa nama seperti Kucing Persia: PKFZ, Scorpene, F5E, Sime Darby, L dan M, KTM Tanjung Pagar, Ban Judi Bola, Kem Sungai Besi, GST, Ban Subsidi, APCO, PRK Sibu atau Monggolia Altantuya.

"Dengan menjenamakan jenama-jenama di atas maka Najib dan seluruh rakyat Malaysia akan terus mengingati peristiwa-peristiwa hitam sebagai sejarah 1Malaysia," katanya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Beliau turut menyambut baik cadangan Najib yang mahu rakyat memberi cadangan nama kepada kucing yang baru dibelinya tersebut.

Nama-nama yang dicadangkan itu, katanya juga mampu mengingatkan negara tentang peristiwa hitam yang telah berlaku sepanjang Najib menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Perdana Menteri.

Amacam? Korang ada yang nak tergelak tak? Macam-macam la dunia ni.. Eh, Khairi JPMK taknak cadangkan satu nama ke untuk kucing PM kita? Senyum sikit :)

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

1 comments:

FAHMI on June 20, 2010 at 10:51 PM said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal