09 June 2010

Novelis Mesir Mengarut : Ayat Hijab Takda Dalam al Quran


Terbaca di dalam akhbar Masr al Youm, bertarikh semalam (8 Jun), seorang novelis warga Mesir telah membuat kenyataan :

Hijab tidak lain hanyalah tradisi Arab Badawi samada perempuan atau lelaki..


Apabila difikirkan, apakah maksud hijab yang dikatakan olehnya? Hijab ni adalah tudung. Takkanlah orang lelaki Arab Badawi pun pakai tudung? Entahlah.. Pening betul dengan novelis mengarut macam ni.

Novelis mengarut ini bernama Mohamed Safa Amir..

Adakah yang dia maksudkan hijab itu ialah purdah? Isyh.. Setahu saya, orang Arab tidak memanggil purdah sebagai hijab. Mereka memanggil purdah sebagai "niqab". Kalau saya salah, sila betulkan.

Beliau mengatakan lagi bahawa tiada dalil di dalam al Quran atau Sunnah yang mengatakan tentang hijab. Eh .. buta ke apa? Dah belambak di dalam al Quran menyebut ayat hijab.

Katanya, Islam yang bersifat padang pasir, walaupun jauh, tetapi menyala di dalam masyarakat kita seperti api.

Beliau berkata demikian ketika ditemubual ketika Seminar Kelab Rotary. Oh, patut pun.

Beliau menambah lagi, pemikiran-pemikiran luar telah meresap masuk di dalam pemikiran masyarakat Mesir, melainkan pemikiran Wahhabi. Wahhabi di Mesir telah diambil secara sebenar (solid) daripada Wahhabi sebenar.

Beliau mengatakan lagi bahawa pemikiran Wahhabi ini berjaya menembusi masuk ke dalam al Azhar sejak kebelakangan ini.. Mengarut.. malas aku nak tulis ayat dia ni..

Kesimpulannya, dia ni mengarut banyak.

Menjawab Dakwaan Mohamed Safa

1. Ayat hijab disebutkan di dalam al Quran cukup banyak, antaranya.. Surah an Nur ayat 31 - Sila rujuk Tafsir al Munir Dr Wahbah az Zuhaili. Beliau menyatakan bahawa ayat tersebut berkenaan dengan HIJAB ..

2. Manhaj al Azhar adalah tulen, dan mana mungkin ia hasil serapan daripada pemikiran Wahhabi. Contohnya, al Azhar mengajar sifat 20. Wahhabi? Tak perlu sebut banyak, sila baca artikel di sini (link)

3. Mengukur Islam sebagai "padang pasir" tidak betul sama sekali. Islam adalah rahmat untuk seluruh alam sepertimana yang disebutkan di dalam Surah al Anbiya : 107. Beliau tidak nampak Islam di negara lain. Bukan semua negara bersifat padang pasir. Pemikiran beliau hanyalah mengukur sesuatu berdasarkan iklim.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal