08 June 2010

Semalam Saya Menyaksikan 4 Kemalangan Di Kaherah-Iskandariah

Pagi semalam (7 Jun) dalam pukul 4 pagi bertolak dari Iskandariah untuk menduduki peperiksaan di Kaherah.. Selesai peperiksaan, terus bertolak semula ke sini.. Di sepanjang perjalanan pergi balik, saya telah menyaksikan 3 kemalangan sehingga terburai enjin, dan satu kemalangan remuk belakang (kat belakang takda enjin).

Kemalangan pertama seperti sebuah kereta terbabas sorang-sorang ke pembahagi jalan, kemudian berpusing.. (hanya gambaran penulis). Enjin depan rosak teruk kerana melanggar pembahagi jalan (pembahagi jalan yang bertembok)

Kemalangan kedua, Trak besar gajah melanggar belakang Lori Simen (pun besar gajah jugak).. Kepala trak tu remuk habis.. Adus..

Kemalangan ketiga pula, kereta berlanggar dengan tramco.. Ni sahaja gambar yang sempat saya ambil.



Kemalangan keempat pula (tak sempat ambil gambar), lori kecil (chevrolet) melanggar belakang kereta (tak pasti jenis apa).

Adakah ini kemalangan yang kelima? Mata saya terpaku melihat sebuah kereta (ala-ala Perodua Kembara) remuk di bahagian kanan kenderaan dan sedang diangkut di atas lori.. Saya tak pasti adakah ini kemalangan yang kelima saya saksikan semalam.


Oh, sebelum ini, pada 18 Mac saya dan rakan-rakan (ketika Jaulah Exco pulang dari Damanhur) menyaksikan sebuah trak panjang terbalik, seolah-olah melanggar pembahagi jalan, lalu terbalik di arah bertentangan.

Pada 24 April, ketika dalam perjalanan pulang dari Kaherah ke Iskandariah, saiz trak yang sama (trak panjang) terbalik di pembahagi jalan. Ketika itu, kami melihat orang ramai sedang berasak-asak, dan api membakar kepala trak tersebut.

... Berhati-hati di jalanraya..

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal