15 June 2010

Sukan 1 Malaysia Masih Kabur, Objektif Dan Tentatif Belum Jelas


Entah kenapa, apabila saya cuba mencari penjelasan, ada pula yang mengatakan saya cuba mencari kesilapan. Saya hanya mahukan Sukan 1 Malaysia dijalankan dengan telus dan sebenar. Bukan diadakan secara tersorok dan tersembunyi.

Sebelum ini, saya pernah bertanya, apakah objektif program, tentatif penuh, ahli jawatankuasa.. dan sebagainya. Sehingga sekarang, ia disorokkkan dan tidak didedahkan kepada umum. Hairan, kenapa begini? Adakah perkara-perkara penting seperti ini dianggap sebagai satu rahsia?

JPMK mengatakan bahawa ia Program Kerajaan. Tapi, BKAN yang berdaftar di bawah JPMK pun tidak ditayang sebagai seorang AJK. Kalau katakan program Kelab UMNO, silakan.. dan sila jelaskan. Kenapa perlu sorok-sorok? Kalau under kerajaan, lakukanlah secara terbuka, kenapa sorok-sorok?

Bertambah keliru apabila nampak Khairi dan Muhaimin sahaja sebagai urusetia. Sedangkan apakah status Muhaimin di dalam jawatankuasa ini? Adakah atas status sebagai pegawai negeri? Atau pegawai JPMK? Atau?

Keliru.. saya mengharapkan agar kekeliruan ini dapat dijelaskan. Saya yakin, ramai orang masih belum tahu apakah sebenarnya Sukan 1 Malaysia ini? Adakah dengan sekadar bermain acara sukaneka itu sahaja? Cerita je la bagi habis.. apa salahnya..

Tapi, apabila penjelasan diminta, mulalah ada suara-suara kata macam-macam. Itulah inilah.. tapi "tin kosong". Tiada sebarang penjelasan melainkan hanya kutukan semata-mata. Pening.. pening. Saya tak tahu pula kalau "meminta penjelasan" ini sebagai satu dosa.

Senyum sikit... :)

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

3 comments:

alias_safwan on June 15, 2010 at 1:24 PM said...

sabor ye ust..

Ridzuan Adzemi on June 15, 2010 at 10:14 PM said...

Tak berdosa pun mintak penjelasan..

Senyum sikit...:)

Teknik pengurusan stress yang berkesan pernah saya dengar..(",)

manusia on June 15, 2010 at 10:30 PM said...

btul ke ni? dptkn kpastian..
http://misabah.blogspot.com/2010/06/ustaz-ibrahim-zakaria-bekas-calon-pas.html

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal