01 June 2010

Terkini 2.55 pm : Penjajah Halang Para Aktivis Dari Bertemu Peguam

sumber : Mini Pavilion (link)

02.55 petang, Mesir/Palestin : Penjajah halang para aktivis dari bertemu dengan peguam. Sumber web berita safa.ps

01.10 petang, Mesir/Palestin : Hanin Zo'bi, ahli parlimen Palestin salah seorang anggota Knesset(parlimen Israel) yang telah dibebaskan Israel, berkata 600 orang saksi kejadian rempuhan dan serangan Israel ke atas armada pembebasan. Sumber web berita safa.ps

01.09 petang, Mesir/Palestin : Salah seorang aktivis armada pembebasan menyatakan, kami tidak membawa senjata dan kami diserang tanpa apa-apa amaran. Sumber web berita safa.ps

Fakta pembunuhan : Menurut web berita era muslim, pembunuhan ke atas beberapa aktivis-aktivis telah dirancang dan menjadi sasaran Israel.

Fakta(bukti) tersebut diketahui setelah satu dokumen(gambar sebelah) terjatuh dari poket seorang tentera Israel yang menyerang kapal Mavi Marmara. Di dalam kandungan dokumen tersebut, adanya senarai nama-nama aktivis yang harus dibunuh. Sumber eramuslim

01.37 petang, Mesir/Palestin : Sumber melaporkan, Mesir membuat keputusan untuk membuka sempadan Rafah bagi bantuan kemanusiaan. Sumber berita Al-Jazeerah

Menurut seorang wartawan Al-Jazeerah yang telah dibebaskan dan sekarang telah tiba di Brussel bahawa ketika disoal siasat oleh Israel, dia ditanya dengan kecenderungan ke arah mana-mana politik.

01.25 petang, Mesir/Palestin : Perdana Menteri Turki, Receip Tayyib Erdogan sedang menyampaikan ucapan dalam parlimen Turki sempena dengan penentangan Israel ke atas armada pembebasan.

Antara yang disebut oleh Perdana Menteri Turki dalam ucapannya:

> Pelayaran armada pembebasan ini mengikut undang-undang dan penentangan ke atasnya adalah menentang falsafah undang-undang Negara-negara bersatu.

> Sikap Kerajaan Israel telah menyakitkan Israel dan rakyatnya, malah sebelum itu ia telah menyakiti orang lain.

> Kami rasa dukacita dengan pembohongan Israel mengenai permulaan serangan itu.

> Israel tidak boleh menghalalkan darah sebagaimana yang telah dilakukannya di lautan medittreanean.

> "Jangan menjenguk ke dunia luar selagi tidak mahu memohon maaf dan mengakui kesilapan yang dilakukannya".

> Kami tidak mahu tawaran Israel yang merawat mangsa-mangsa serangan yang mengalami kecederaan dan luka parah akibat serangan itu, biar Turki yang merawat mereka.

Sumber berita Al-Jazeerah

Kira-kira 30 minit yang lalu, sumber melaporkan Receip Tayyib Erdogan, Perdana Menteri Turki mengadakan perjumpaan dengan Menteri Pertahanannya, Ketua Bahagian Perisikan Turki dan Komander Umum tentera Israel bagi membincangkan mengenai serangan Israel ke atas armada pembebasan. Sumber berita Al-Jazeerah

Gambar: Ehud Barak, Menteri Pertahanan Kerajaan Penjajah(Israel) berada di tengah-tengah memandang kepada Pegawai Tertinggi Tentera Israel, Ghabi Ashkenazi di kirinya. Berita semalam menyatakan, Ehud Barak memberikan arahan supaya menyerang armada pembebasan.

Perkembangan terkini, sumber melaporkan bahawa kapal-kapal akan dilepaskan. Mengenai aktivis-aktivis dan ahli parlimen yang menyertai armada pembebasan:

> 46 darinya telah dibebaskan dan beredar dari Israel melalui salah sebuah Lapangan Terbang Israel, dan sebahagian lagi masih menanti.

> 480 dibawa ke penjara Beer Sheeba, selatan Israel untuk tahanan. Sebahagian dari jumlah itu akan dibawa ke pengadilan dan sebahagian yang lain akan melalui beberapa proses pengadilan akan datang.

Adapun penduduk Palestin dalam garisan 1948 seperti Syeikh Raed Salah, Hasan Zaidan dan Hamad Abu Daibs di adili ke mahkamah yang berlainan, dan Hanin Zo'bi, anggota Knesset(parlimen Israel) dibebaskan kerana setelah diadili, status(kekebalan dari undang-undang) yang ada padanya. Sumber berita Al-Jazeerah

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal