02 June 2010

Terkini 6.20 am : 3 Buah Bas Aktivis Dibebaskan

06.20 pagi, Mesir/Palestin : Penantian hampir 10 jam di jambatan Raja Hussien, akhirnya tiba sejumlah aktivis/sukarelawan yang telah dibebaskan Israel dengan menaiki tiga buah bas.

Setelah tiba, beberapa sukarelawan terus memberikan penjelasan mengenai apa yang berlaku di perairan antarabangsa ketikamana mereka diserang unit komando tentera laut Israel.

Menurut Osman Al-Batiri, salah seorang wartawan Al-Jazeerah yang dibebaskan menceritakan keadaan semasa mereka diserang. Dinyatakan, kapal Mavi Marmara dikepung 10 buah bot(bot laju dan kapal perang)perang Israel, dan sekitar 100 anggota tentera Israel yang terlibat dalam operasi 'angin syurga'. Pada mulanya, mereka(aktivis) menentang dan mempertahankan kapal dari di rampas, bagaimanapun, tiba helikopter Israel dengan menurunkan tentera-tentera Israel dan berlaku pergelutan. Ketika itu, tentera Israel melepaskan gas pemedih mata.

Sebagaimana yang dinyatakan oleh Israel bahawa sukarelawan mahupun aktivis menyerang tentera-tentera Israel dengan senjata, beliau menafikan sedemikian malah berkata, apa yang dikatakan Israel berita bohong dan tidak benar. Para aktivis tidak membawa apa-apa senjata sebagaimana yang didakwa.

Menurut Ketua Biskop(kristian) yang mengikuti armada pembebasan menyatakan, perjalanan kami ke Gaza adalah misi kemanusiaan dan tidak ada kaitan dengan politi. Katanya lagi, Israel bersikap seperti tidak bermoral.

Aktivis ditembak

Berhubung tentera Israel menembak aktivis armada pembebasan, wartawan Al-Jazeerah berkata, dia menyaksikan sendiri beberapa yang terkorban ditembak tentera Israel dengan peluru hidup.

Salah seorang aktivis ditembak dibahagian dada, darah memercik keluar. Dan seorang lagi ditembak dibahagian kepala, dipercayai dilakukan oleh penembak tepat.

Pergelutan bertambah sengit apabila para aktivis mempertahankan kabin kapten kapal dari dipecah masuk tentera-tentera Israel. Ketika itu, bunyi tembakan dari tentera Israel.

Seorang dari sukarelawan wanita, Saimah Salleh yang juga wakil media berkata, pada jam 10.30 malam(30/05/2010), jaringan internet telah terputus dan menyukarkan kerjanya untuk menyampaikan maklumat.

Tentang kejadian serangan tentera Israel, dia juga menyaksikan beberapa orang sukarelawan ditembak tentera Israel. Jelas Saimah, majoriti yang terkorban ditembak di bahagian kepala dan perut.

Tiba di pelabuhan Ushdud(Ashdud), Israel

Wartawan, Osman Al-Batiri berkata, mereka tiba di pelabuhan Ushdud dalam jam 7.00 petang, Palestin.

Tentang soal siasat, beliau hanya ditanyakan soalan..mengapa datang ke sini? dan kenapa mahu ke Gaza yang merupakan zon tentera?

Sehubungan dengan itu, dari kalangan aktivis/sukarelawan juga disoal siasat oleh anggota Shabak, iaitu Israel Security Agency (ISA) atau Shin Bet. Lihat wikipedia Shin Bet.

Barang peribadi dicuri

Menurut beberapa aktivis/sukarelawan dari Jordan dan beberapa lagi yang telah dibebaskan itu, menceritakan barang-barang peribadi milik mereka seperti kamera, handset, video rakaman, duit dan seumpamanya telah dicuri oleh tentera Israel.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal