02 June 2010

Terkini : Sokongan Kita Terhadap Turki

Sumber : Mini Pavilion

Lagi berita terkini(ringkasan) : Perdana Menteri Turki, Receip Tayyib Erdogan, dilaporkan akan bertemu dengan Amir Qatar, Syeikh Hamad Bin Khalifah II petang ini (waktu Turki) di Ankara, Turki.

Berikutan itu, pertemuan kedua-dua pihak ini setelah serangan berdarah ke atas armada pembebasan.

Sementara itu, Menteri Luar Turki, Ahmad Daud Oglo yang telah pulang ke Ankara selepas mengadakan pertemuan dengan wakil Amerika di Washington mengungkapkan rasa hilang harap terhadap pendirian Amerika berhubung serangan Israel ke atas armada pembebasan yang mengakibatkan kematian dan luka parah.

Ketika perjumpaan di parlimen Turki semalam, Perdana Menteri Turki mendesak supaya Tel-Aviv membebaskan Gaza dari sekatan yang tidak berperikemanusiaan dengan segera.

Beliau bertegas Turki tetap memberi sokongan yang berterusan kepada penduduk Palestin, penduduk Gaza dan mencetuskan perdamaian di Timur Tengah.

Dari pihak Kementerian Luar Israel telah membuat keputusan dengan mengeluarkan kesemua diplomat-diplomat Israel dari Ankara dan Istanbul berikutan bantahan penduduk Turki ke atas serangan armada pembebasan. Sumber web berita Al-Jazeerah

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal