16 June 2010

Yayasan Amal Kini Berada Di Mesir


KUALA LUMPUR, 15 Jun: Rombongan Yayasan Amal ke Gaza untuk menguruskan bantuan kemanusiaan kini sampai ke Mesir 13 Jun lalu jam 5 petang waktu tempatan.

Rombongan ini di sertai oleh 5 anggota Amal iaitu Dr Hj Abd Rani bin Osman (Naib Presiden AMAL), Dr Syed Ahmad bin Syed Mohd Ali (AJK AMAL Selangor), Hj Jamsari bin Marsom (AJK AMAL Pusat), Mohd Fauzi bin Abu Samah (Naib Pengerusi 1 AMAL N.Trengganu) dan Hj Mohd Aszmi bin Annuar (AJK AMAL Selangor).

(Gambar: Rombongan yang diketuai Dr Rani Osman bergambar dengan pegawai kedutaan Malaysia di Mesir)

Mereka berlima dalam misi untuk menyelaras bantuan bernilai RM1.5 juta kepada penduduk Palestin yang diserahkan Yayasan Amal sebelum ini.

Sesampai di sanma, mereka telah berkunjung ke Kedutaan Besar Malaysia Kaherah. Penerangan telah di berikan oleh Encik Iskandar Harman (SU 3 Kedutaan Besar Malaysia)

Daripada taklimat yang diberikan, kami difahamkan bahawa sehingga terkini pihak kerajaan Mesir telah mengeluarkan arahan baru sebanyak 7 perkara yang antaranya adalah:-

1. Penghantaran bantuan melalui konvoi daratan tidak di benarkan.

2. Penghantaran bantuan melalui kapal laut hanya di benarkan berlabuh di Pelabuhan El Arish. Hanya bahan bantuan berbentuk makanan, minuman dan perubatan yang di benarkan untuk di salurkan. Para sukarelawan tidak di izinkan untuk mengikuti rombongan tersebut.

3. Penghantaran hanya boleh di jalankan melalui Bulan Sabit Merah Mesir (Egyptian Red Crescent). Penderma terpaksa menanggung kos penyimpanan, penyusunan, pengangkutan dan pengendalian barang-barang bantuan.

4. Penderma mestilah mendapatkan kebenaran bertulis dari pihak UNRWA (UN Relief & Work Agency) keatas barang-barang yang perlu di hantar ke Ghaza. Kebenaran ini hendaklah di kepilkan bersama permohonan yang di kemukakan kepada Pihak Berkuasa Mesir ( Egyptian Authority )

5. Kebenaran bertulis perlu di dapati dari pihak berkuasa Mesir sebelum apa-apa penghantaran di buat ke Gaza.

Harakahdaily

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal