13 August 2010

Pemergian Ulama Tersohor Yang Mengarang Lebih 1000 Buah Kitab

Hari Khamis, 2 Ramadhan.. berlaku satu kematian ulama tersohor.. Beliau ialah Al Marhum ialah Sohibus Samahah Asy Syeikh Ahmad Sonhadji Mohamed. Kitabnya kerap saya baca dan temui di mana-mana tempat di Malaysia..

Di bawah ini adalah petikan dari blog Us Din Tantawi

1. Tanggal 2 Ramadhan 1431 bersamaan 12 Ogos 2010 [ Khamis ] menjadi detik bersejarah apabila seorang tokoh agama atau ulamak tersohor nusantara yang telah mengarang lebih 1000 buah kitab kini telah kembali ke Rahmatillah.

2. Jenazahnya di sembahyangkan selepas solat Asar di Masjid Al Muhajirin Singapore . Al Faatihah .

3. Al Marhum kembali ke rahmatillah pada usia 88 tahun [ 1922 - 2010 ] . Sepanjang usianya diabadikan untuk memberi khidmat membimbing ummah khususnya melalui rancangan beliau yang popular iaitu Tafsir di radio yang kemudianya dibukukan sebagai Tafsir Al Athir .

4. Dewan Pemuda PAS Pusat sekali lagi mewakili seluruh warga pemuda gerakan Islam mengucapkan takziah kepada keluarga al Marhum atas pemergian seorang ulamak dan pejuang yang terkenal dan istiqamah . Semoga Allah merahmati kita semua .

5. Al Marhum ialah Sohibus Samahah Asy Syeikh Ahmad Sonhadji Mohamed juga merupakan pelajar lulusan Madrasah Al Junaid Singapore [ 1937 - 1944 ] . Buku tersohor beliau ialah Marilah Sembahyang sehingga ia diulang cetak sehingga ke hari ini bahkan diterjemah kedalam pelbagai bahasa termasuk korea .

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal