05 November 2010

Roadshow Gempur Syakhsiah Menjelajah Bumi Kaherah

Sumber : PMRAM.org

KAHERAH, 6 Nov - Roadshow Gempur Syakhsiyah anjuran gabungan tiga unit iaitu Unit Biah Solehah, Unit Hisbah dan Unit Bait Muslim di bawah Lajnah (Unit) Dakwah dan Pembangunan Insan PMRAM menjelajah kawasan di sekitar Kaherah.

Roadshow yang diadakan ini merupakan lanjutan daripada roadshow yang diadakan di beberapa muhafazah bulan Oktober yang lalu. Sebelum ini, Pelaksana roadshow telah menjelajah ke kawasan muhafazah iaitu, Iskandariah, Damanhur, Tanta, Mansurah, Zagazig dan Dumyat.

Program yang bermula pada jam 8.45 malam, ini diadakan di Rumah Kedah Baru, Hayyu Sabie’ menggabungkan beberapa negeri iaitu Kedah, Kelantan, Wilayah Persekutuan, dan Pulau Pinang.

Program dimulakan dengan ucapan daripada Saudari Al-Hasyir Mohd Rabeh, selaku Ketua Unit Biah Solehah juga merangkap pemangku Pengarah Roadshow ini. Beliau menerangkan tujuan roadshow diadakan. Tema roadshow “Membina Langkah, Mungkar Dicegah” ini menunjukkan pembawakan yang ingin dibawa.

Seterusnya, ucapan YDP MKKK, Saudara Zuber Mohd Shariff. Turut hadir, Saudari Hurriyyah Abdul Mokti, selaku Naib Pengerusi HEWI II, merangkap Ketua Unit Dakwah dan Pembangunan Insan HEWI PMRAM.

Roadshow kali ini mendedahkan satu tajuk yang dikupas iaitu “Mengembalikan Identiti Akhlak Islamiyyah” yang dipengerusikan oleh Saudari Khadijah Md Lazim, merupakan AJK Pelaksana Roadshow juga merupakan AJK Unit Biah Solehah PMRAM.

Tiga ahli panel ditampilkan iaitu, Saudara Jamal Najmuddin, wakil Unit Hisbah, Saudari Wan Hafiz, wakil Unit Bait Muslim dan Saudari Fateha Md Ambia, selaku wakil Unit Biah Solehah, juga merupakan Timbalan Pengarah Roadshow.

Pengenalan awal ketiga-tiga unit diberikan secara ringkas oleh para ahli panel. Forum yang disampaikan ingin memberi pendedahan kepada yang hadir mengenai peranan dan keperluan bagi mengembalikan identity akhlak islamiyyah yang semakin hilang. Turut disebutkan tentang masalah-masalah Hisbah yang melanda kalangan mahasiswa Malaysia yang berada di Mesir.

Para hadirin dihidangkan dengan tayangan slideshow mengenai beberapa perlaksanaan hukuman yang dibuat di Indonesia. Ahli panel turut ditanya beberapa soalan oleh para hadirin.

Sebelum bersurai, majlis penyampaian risalah, poster dan banner disempurnakan oleh Saudara Al-Hasyir kepada Yang Dipertua dari negeri-negeri yang hadir.

Sebelum ini, Rumah Johor Rab’ah berjaya mengumpulkan ahli-ahli dari negeri Melaka, Negeri Sembilan, Perlis, Johor dan Selangor. Kehadiran ahli memenuhi ruang legar Dewan Asrama Rumah Johor.

Forum “Mengembalikan Identiti Akhlak Islamiyyah” bergema dan berjaya menarik perhatian para hadirin. Tiga ahli panel ditampilkan iaitu Saudari Hanisah Muslim, wakil Unit Biah Solehah, Saudari Raney Miskan, wakil Unit Bait Muslim, dan Saudara Jamal Najumuddin, wakil Unit Hisbah.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal