18 June 2010

Menjawab Kenyataan Khairi : Tindakan Istisyhadiah Tidak Betul


Khairi menyatakan di dalam Facebook beliau tentang istisyhadiah..

Khairi Jalalluddin : Tindakan meletupkan diri pada badan sendiri untuk tujuan syahid itu adalah tidak betul kata Syeikh al-Azhar Said Mohammad Tantawi (al-Marhum). Ia melihat betapa lemahnya umat Islam dalam menghadapi musuh berpunca dari ketidaksediaan dalam menyediakan kekuatan yang sempurna sebagaimana dalam surah al-Anfal ayat 60.

(link) - 17 Jun / 11.40 tengahari

Perkara pertama, saya harap beliau boleh nyatakan sumber rujukan tentang kalam Syeikh Tantawi. Perlu diketahui, di sana Syeikh Tantawi juga "pernah" menyokong tindakan istisyhadiah.

Perkara seterusnya, di bawah ini beberapa pandangan ulama berkenaan istisyhadiah, dan saya rasa ia sudah memadai untuk menolak kenyataan Khairi.





Kesemua pandangan di atas, bersetuju dan menyokong istisyhadiah.. kecuali pandangan atas sekali nun... iaitu pandangan Khairi Jalalluddin yang ditulis dalam Facebook.

Semoga Khairi dapat jelas dalam masalah ini. Jangan pandai-pandai buat pandai. Dan, diharapkan beliau boleh mengambil keluangan masa untuk belajar di Masjid al Azhar, atau bersama Syeikh Yusri di Muqattam. Kalau kat Iskandariah, ada Syeikh Ala', Syeikh Muhammad bin Ibrahim al Kattani.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar
Baca seterusnya

Isu Militan : Sari Berita Lawak.. 6000 Pelajar Mesir Jadi Bahan Lawak


Kerajaan pantau pelajar di luar negara - Jamil Khir

KUALA LUMPUR 16 Jun - Kerajaan sentiasa memantau pergerakan para pelajar yang sedang mengikuti pengajian di luar negara bagi mengelakkan mereka terlibat dengan sebarang kegiatan ekstrem.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, pegawai-pegawai di pejabat Kedutaan dan Jabatan Pelajar Malaysia (MSD) sentiasa berkerjasama dengan pihak berkaitan bagi memastikan pelajar Malaysia tidak terlibat dengan gerakan melampau.

"Di Mesir terdapat hampir 6,000 pelajar kita yang sedang mengikuti pengajian dalam pelbagai bidang terutama agama dan perubatan, sudah tentu mereka terdedah dengan pelbagai aliran dan fahaman perjuangan serta pergerakan atas nama Islam.

"Namun, kita mempunyai pegawai-pegawai yang sentiasa mengawasi dan berkerjasama dengan pelbagai pihak agar pelajar kita tidak terlibat dengan sebarang gerakan yang melampau," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis ramah mesra bersama media di Restoran Muzium Kesenian Islam Malaysia, Jalan Perdana, di sini hari ini.

Turut hadir Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim, Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Datuk Aziz Jamaluddin Mohd. Tahir, bekas Pengurus Besar Bernama, Datuk Seri Azman Ujang dan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Abdul Aziz Ishak.

Beliau diminta mengulas kebimbangan kemungkinan para pelajar terutama yang mengikuti pengajian di beberapa negara terutama Mesir, Jordan dan Syria terpengaruh dengan pergerakan ekstrem termasuk kumpulan militan Jemaah Islamiah (JI).

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan baru-baru ini mendedahkan mengenai kumpulan JI yang terdiri daripada warga asing secara aktif cuba merekrut golongan remaja termasuk pelajar di institusi pengajian tinggi (IPT) bagi menghidupkan kembali perjuangan mereka.

Menurut Jamil Khir, pihaknya menyedari para pelajar Malaysia mungkin mudah terpengaruh untuk terlibat dengan kumpulan militan itu kerana semangat untuk berjihad dan sebagainya.

"Pelajar tajaan kerajaan tahu batas-batas pergerakan mereka dan lazimnya tidak mahu mempersia-siakan peluang belajar kerana menuntut ilmu itu juga merupakan satu jihad di jalan Allah," katanya.

Sementara itu, mengenai pelaksanaan perancangan melalui Indeks Petunjuk Prestasi Menteri (MKPI), Jamil Khir berpuas hati kerana sehingga Mei lalu, prestasi keseluruhannya telah mencapai 90 peratus dan mengikut jadual.

Katanya, hanya 10 peratus yang terlewat iaitu pembangunan tanah wakaf dengan 24 daripada 74 projek masih belum dimulakan pembinaannya.

''Tetapi yang lain dapat dilaksanakan dengan baik termasuk penyeragaman undang-undang keluarga Islam, memartabatkan program KAFA, memartabatkan Institut Tahfiz Negara dan Stesen TV al Hijrah yang akan mula dilancarkan pada 7 Disember ini," katanya.
Baca seterusnya

Bukti : Sijil Kelab UMNO Diberikan Atas Kerjasama Dengan MECC 2007



Lagi kesangsian terhadap Sukan 1 Malaysia, yang boleh diteliti daripada kejadian Karnival Kerjaya Timur Tengah (MECC 2007). Sepertimana yang diwar-warkan, ia adalah program di bawah kerajaan, dan BKAN-BKAN yang dipanggil bersungguh-sungguh untuk menjayakan program tersebut.

Tapi.. Apa yang terjadi?

Pada hari kedua, terpapar logo Kelab UMNO sepertimana yang telah saya dedahkan sebelum ini.

Bertambah malang, setelah selesai Karnival Kerjaya Timur Tengah.. setiap BKAN yang menjadi jawatankuasa program akan diberikan sijil penghargaan di atas kerjasama.

Sijil tersebut adalah SIJIL KELAB UMNO LUAR NEGARA yang telah ditandatangani oleh Presiden UMNO ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi! Sijil penghargaan ini diberikan kepada BKAN-BKAN yang tolong menjayakan program tersebut.

Lebih malang, sijil tersebut diserahkan dengan bersampulkan KEDUTAAN BESAR MALAYSIA, ketika itu dijawat oleh DATO ZAINAL. Sijil Kelab UMNO diserahkan di dalam sampul Kedutaan sebagai penghargaan menjayakan Karnival Kerajaya yang didakwa oleh JPMK sebagai program kerajaan!

Persoalan saya, Sukan 1 Malaysia bagaimana? Berdasarkan program MECC, adakah Sukan 1 Malaysia akan mengulangi penipuan terhadap mahasiswa? Ketika pendaftaran, mereka mendakwa ini adalah program kerajaan, rupa-rupanya ia adalah Kelab UMNO punya kerja.

Mungkin ada yang mengatakan, saya hanya buat spekulasi semata-mata.. Terpulang, saya ada bukti dan saksi untuk mendedahkan kebenaran sijil tersebut. Kalau berdasarkan pengalaman, kemungkinan besar Sukan 1 Malaysia akan mengulangi peristiwa yang sama dengan apa yang terjadi pada MECC.

Pautan yang perlu dibaca :

http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2010/06/mesyuara-s1mm-bagaimana-exco-kelab-umno.html


Sampul ini mengandungi beberapa keping sijil Kelab UMNO yang diserahkan kepada BKAN-BKAN sebagai tanda penghargaan menjayakan Karnival Kerjaya Timur Tengah 2007



Ini adalah sijil tersebut. Sijil Penghargaan daripada Kelab UMNO kerana menjayakannya. Siap ada tandatangan.. Cuma, sijil yang diberikan adalah sijil kosong.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar
Baca seterusnya

Gambar-gambar Super Impose Yang "Selamat Untuk Dilihat"

Sebelum ini, beberapa isu tentang penyalahgunaan Super Impose terhadap muslimah kita semakin terjadi. Sebagai langkah berjaga-jaga, pastikan gambar perempuan tidak diuploadkan ke dalam internet. Di bawah ini adalah antara gambar hasil Super Impose yang berada di tahap "biasa", dan sesuai untuk tontonan umum.












Baca seterusnya

Mahasiswa Islam Perlu Peka Isu Semasa, Kuasai Maqasid Syariah

oleh : Abezuh (link)


Semalam ketika membaca salah satu surat khabar Malaysia, terasa agak kagum dengan perwatakan dan sikap yang ditunjukkan oleh 4 mahasiswa UKM yang dikenakan tindakan oleh pihak universiti atas tatatertib AUKU. Atas keberanian dan keyakinan mereka dengan status mahasiswa mereka, mereka berani bangkit membawa isu ini bersama-sama ke mahkamah bagi menyatakan ketidak setujuan mereka ke atas tindakan tatatertib yang dikenakan kepada mereka, bahkan membawa agar AUKU dibincangkan kerana sudah tidak relevan.

4 mahasiswa Islam tersebut - syabas diucapkan..

Saya kira, patutlah sebelum ini ramai yang mengkritik mahasiswa Islam di Mesir kerana tidak sama dengan mahasiswa Islam di Malaysia dari pelbagai sudut. Mungkin saya agak setuju berdasarkan situasai sekarang.

Sebelum ini saya sudah membicarakan panjang lebar berkenaan mahasiswa Islam, namun tidak pasti apakah hasilnya kelak. Nantikan selepas exam ini. Tunggu dan lihat bagaimana reaksi mahasiswa Islam selepas ini, adakah masih tidur dan selesa dengan keadaan mereka sekarang...

Sering berbincang dengan saudara Presiden, Shahrizan Hazime berkenaan mahasiswa Islam di Mesir dan maslahat. Pelik, di Mesir ilmu terlalu luas diperbincangkan namun peratusan yang dipraktikkan hanya beberapa peratus sahaja. Lebih-lebih lagi, mahasiswa Islam kini sudah meninggalkan ilmu senjata asas semasa seperti yang saya telah katakan sebelum ini antaranya fiqhul khamsah, maqasid syariah, siayasah politik dan sebagainya. Bahkan ilmu-ilmu ini sudah kurang mahasiswa Islam berbincang mengenainya. Sedangkan ilmu senjata asas semasa inilah yang sangat diperlukan apabila pulang berhadapan dengan situasi di Malaysia sekarang.

Ya, situasi di Mesir sangat selesa.. kita tidak berhadapan dengan gejala sosial yang terlalu teruk, tiada non-muslim dan tiada golongan selain golongan mahasiswa bahkan peratusan besar di sini adalah mengaji agama berbeza dengan di Malaysia. Kita di sini masih lagi 'berbalah' isu yang sudah selesai dan furu' seperti isu wahabi, isu thiqah yang diukur berdasarkan ke atas pemakaian, isu sah atau tidak solat apabila ada darah nyamuk dan sebagainya.

Saya tanya berapa ramai yang berbincang mengenai isu keterbukaan Islam kepada non-muslim di dalam sebaran dakwah, bagaimana islamisasi ke atas sektor-sektor yang besar di Malaysia, konsep tahaluf dan perpaduan di kalangan masyarakat yang pelbagai.

Saya teringat suatu kata-kata seorang akademik dari Malaysia katanya di dalam membawa suasana politik kita mesti bijak, bahkan rasulullah SAW sangat bijak di dalam politik. Politik adalah untuk mendapat kuasa di dalam menjayakan penyebaran Islam. Lihat bagaimana Erdogan ketika orang tanya kenapa di pejabat kerajaan Turki masih terdapat gambar Kamal At-Tartuk sedang Kamal At-Tartuk merupakan pengkhianat Islam yang menghancurkan khilfah suatu ketika dahulu. Kata beliau, pengaruh Kamal masih ada dan kita perlukan sistem berperingkat di dalam menjaga maslahat. Ya, pemikiran yang menjaga maqasid syariah.. Keadaan semasa perlu diambil nilai demi maslahat sekarang dalam masa yang sama merancang bagi maslahat yang besar di masa hadapan. Begitu juga Islam melarang mengutuk atau cela sembahan orang kafir dan meruntuhkan rumah ibadah mereka. Kesemua ini maslahat yang terdapat di dalam maqasid syariah.

Ramai yang berlagak memahami maqasid syariah sedangkan mereka hanya tahu menyebut dharuriyat khamsah sahaja. Adakah maqasid syariah sekadar itu? Banyak lagi kaedah dan ilmu di dalam maqasid syariah yang tidak ramai memahami dan tahu.. Bagaimana pelaksanaan mengkiut maqasid syariah dengan isu semasa sekarang perlu dibincangkan...

Mungkin ada masa saya akan menulis secara asas sebagaimana penulisan fiqhul khamsah... Namun, apa yang penting bagi mahasiswa Islam kuasai fiqhul khamsah terlebih dahulu sebagai permulaan asas.

P/S : Kelemahan penguasaan maqasid syariah menjadikan mahasiswa Islam tidak peka isu semasa dan tidak mahir mengkaji mengenai isu semasa yang berlaku. Mahasiswa Islam boleh mempelajari penguasaan ke atas isu semasa daripada BP Farkhan. Beliau seorang yang mahir dan sentiasa menganalisa isu semasa yang berlaku..

tambahan : ada yang minta dikaji fiqh tawaqqu', mungkin selepas selesai maqasid syariah saya akan tulis kerana hendak memahami fiqh tawaqqu' di antaranya mesti memahami maqasid syariah.. doa-doakan...
Baca seterusnya

Buang Karan : Cabut Gigi Guna Roket

TALI halus yang diikat pada gigi Jimmy.

NEW YORK - Seorang bapa di Amerika Syarikat, Bradley Harris menggunakan teknik unik apabila dia menggunakan sebuah roket kecil untuk mencabut keluar sebatang gigi anaknya, Jimmy yang berusia tujuh tahun, lapor sebuah akhbar semalam.

Dalam satu rakaman video di laman YouTube baru-baru ini, dia memasang seutas tali halus pada gigi Jimmy yang rosak.

Tali itu kemudian diikat pada sebuah roket.

Rakaman tersebut dibuat pada tahun lalu namun ia tidak disertakan dengan nama lokasi aksi cabut gigi itu.

Pada rakaman itu, Jimmy diberi penghormatan untuk menekan butang pelancaran roket tersebut. - Agensi

Baca seterusnya

Isu Judi : Kenyataan Tun Mahathir Bercanggah Dengan Penilaian Islam

Gambar hiasan


Sebelum ini, saya telah menyiarkan perbincangan tentang pertimbangan terhadap kenyataan Tun Mahathir berkenaan isu judi yang dibolehkan kerana mendapat keuntungan besar untuk negara.

Sila rujuk : http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2010/06/ciri-ciri-maslahat-hapuskan-konflik.html

Artikel kali ini pula, saya tertarik untuk menukilkan artikel daripada sahabat saya, Ustaz Shahrizan bin Mohd Hazime, MA Syariah Universiti al Azhar tentang perbincangan ini.

Daripada kenyataan Tun Mahathir tersebut, beliau menyatakan bahawa hasil judi tersebut merupakan maslahat (kepentingan) bagi negara, iaitu mendapat keuntungan yang besar. Maka, kita sudah pun diterangkan bahawa keuntungan judi tersebut “bukanlah maslahat, tetapi adalah mafsadah (kerosakan).

Ini kerana kepentingan (maslahat) itu diukur berdasarkan 3 syarat utama :

1) Maslahat tersebut mestilah tidak bertembung dengan dalil nas daripada Al-Quran dan hadis serta ijmak para ulamak.

(Sekiranya maslahat tersebut bertembung dengan dalil nas atau ijmak para ulamak, maka maslahat tersebut hanyalah bersifat keraguan (wahamiyah). Hal ini kerana maslahat yang bersifat hakiki tidak akan bertembung sama sekali dengan nas qat'ie dan ijmak para ulamak.)

2) Maslahat tersebut mestilah bersifat hakiki bukannya bersifat keraguan (wahamiyah).

(Maksud hakiki di sini ialah realistik iaitu maslahat tersebut memang betul-betul berlaku. Berlainan pula dengan maslahat yang bersifat keraguan (wahamiyah). Maksud keraguan di sini ialah retorik iaitu belum pasti lagi sama ada ianya akan berlaku atau tidak.)

3) Maslahat tersebut mestilah berbentuk umum atau kebanyakan manusia. Bukannya berbentuk individu atau hanya sekelompok kecil manusia sahaja.

(Hal ini kerana maslahat yang diraikan tersebut akan menolak mudharat yang akan berlaku pada kebanyakan manusia. Maslahat yang berbentuk individu atau sekelompok kecil manusia adalah tidak diiktibar syarak kerana perkara tersebut akan memberikan kesan mudharat kepada kebanyakan manusia.)

Sila rujuk : http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2010/06/ciri-ciri-maslahat-hapuskan-konflik.html

Daripada 3 syarat ini, kita akan mendapati bahawa :

Berdasarkan syarat pertama, judi bertentangan dengan nas syara’ dan ia tidak dikatakan sebagai maslahat (kepentingan), bahkan ia adalah mafsadah (kerosakan), kerana bertentangan dengan nas syara’ (Surah al Maidah : 90), bahkan ijma’ ulama bersepakat bahawa judi itu haram.

Tiada seorang ulama pun yang membincangkan perbezaan pandangan dalam mengatakan hukum haram kepada judi, melainkan beberapa golongan di Malaysia sejak kebelakangan ini. Ia jelas bertentangan dengan syarat pertama, maka pandangan Tun Mahathir tersebut tidak dianggap maslahat (kepentingan), sebaliknya ia adalah mafsadah (kerosakan).

Manakala syarat kedua, pada pandangan saya ia tidak bercanggah kerana hasil daripada judi sememangnya akan perolehi duit. Ia berbeza sekiranya kepentingan tersebut tidak jelas, atau dengan kata lain, “adakah pasti kita akan mendapat hasil daripada kepentingan tersebut?” Sekiranya masih meraguinya, maka ia tidak dikira sebagai satu maslahat (kepentingan). Pada pandangan saya, judi memang dapat keuntungan, tetapi ia tetap bercanggah dengan nas.

Manakala syarat ketiga, sekiranya Tun Mahathir berkata kerana untuk keuntungan negara, maka ia tidak bercanggah dengan syarat ketiga ini. Sekiranya ia adalah kepentingan peribadi beliau, maka ia tidak dikatakan sebagai satu kepentingan atau maslahat. Tetapi, ia masih bercanggah dengan syarat pertama, iaitu bercanggah dengan nas.

Untuk menyatakan sesuatu itu adalah maslahat (kepentingan) hendaklah menepati ketiga-tiga syarat di atas. Sekiranya bercanggah dengan satu syarat, maka ia tidak dikatakan sebagai maslahat

Kesimpulannya, apa yang dikatakan oleh Tun Mahathir bukanlah satu kepentingan, tetapi ia adalah kerosakan (mafsadah) sekiranya dilakukan. Ini adalah ukuran asas untuk membezakan di antara maslahat (kepentingan) dan mafsadah (kerosakan). Maka, pulihkan pemikiran anda berdasarkan neraca syara’.

Di bawah ini adalah antara kesan buruk sekiranya judi tersebut dibenarkan dengan alasan untuk sumber kewangan negara :

1. Masyarakat akan lebih cenderung untuk berjudi, dan menyebabkan kerosakan yang lebih teruk dan parah. Apatah lagi ia dilakukan sendiri oleh kerajaan untuk mendapat kewangan negara, dan mereka berasa bahawa judi itu mendatangkan hasil.

2. Masyarakat akan didoktrin dengan pemikiran materialisme, hasil daripada wang yang banyak daripada hasil judi. Maka, mereka akan melihat bahawa judi adalah salah satu amalan yang baik untuk memulihkan ekonomi, apatah lagi ekonomi negara.

3. Berlakunya penafian Syariat Islam secara besar-besaran, dan dibuat secara terang-terangan. Maka, apabila maksiat yang besar dilakukan oleh kerajaan secara terbuka, masyarakat akan berasa bertambah selesa untuk melakukan maksiat secara peribadi dan individu.

Sila rujuk : http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2010/06/perbahasan-tentang-judi-yang-dibenarkan_16.html

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar
Baca seterusnya

Isu Militan : Dakwa Atau Kamu Cuba Burukkan Islam? - Pengerusi Hak Asasi


Dakwa atau kamu hanya cuba burukkan Islam - SM Idris

Harakahdaily

PULAU PINANG, 18 Jun: Ketua Polis Negara digesa mendedahkan nama pengganas dan mendakwa mereka ke mahkamah atau didakwa "merekacipta dan menyiarkan kenyataan palsu untuk memburuk-burukkan Islam dan umat Islam di negara ini."

Pengerusi kumpulan hak asasi manusia, Citizens International, S. M. Mohamed Idris dalam kenyataannya mengutuk sekeras-kerasnya propaganda hitam yang didedahkan oleh unit Polis Indonesia Detachment 88 dan disiarkan dalam media tempatan dengan tajuk utama yang menonjol bahawa ulama Indonesia yang dihormati Abu Bakar Bashir didakwa membantu membiayai dan menyokong sarang pengganas bersenjata di Acheh.

Kini, polis Malaysia pula mendakwa kononnya “pengganas merancang untuk memusnahkan kuil Batu Caves di Kuala Lumpur dan kuil Kuan Yin di Air Itam, Pulau Pinang.

Sebelum ini, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempertikaikan kenyataan polis itu dan mendesak agar kalau ada, mereka didakwa segera.

"Ketua Polis Negara Malaysia juga mestilah menjelaskan mengenai laporan berita dalam akhbar harian tempatan bahawa “pengganas merancang untuk memusnahkan kuil Batu Caves di Kuala Lumpur dan kuil Kuan Yin di Air Itam, Pulau Pinang.”
kata SM Idris.

‘Pengganas’ itu didakwa kononnya mempunyai hubungan dengan Al Qaeda dan Jemaah Islamiah, organisasi yang dilabelkan oleh Amerika Syarikat sebagai pertubuhan pengganas Islam.

Berita itu dipetik daripada ‘sumber perisikan’ yang tidak mendedahkan nama mereka dan ini merupakan taktik yang sering digunakan oleh Agensi Perisikan Pusat Amerika (CIA) dan Mossad Israel untuk menyebarkan propaganda hitam dalam media bagi memburuk-burukkan lagi imej Islam dan para penganutnya.

Lebih menarik lagi sasarannya adalah kuil Hindu yang menjadi tempat suci bagi orang India dan kuil Buddha bagi orang Cina, katanya dalam satu kenyataan hari ini.

"Ia merupakan cara yang paling baik untuk menyalahkan Islam dan umat Islam sebagai pembekal keganasan di mata pengikut kedua agama ini.

“Berita” yang amat membimbangkan ini melainkan disokong oleh bukti yang konkrit akan menimbulkan ketegangan antara orang Islam, Hindu dan Buddha," kata SM Idris.

Menurut SM Idris, Detachment 88 diwujudkan oleh kerajaan Amerika Syarikat dan Australia yang menyediakan biaya dan latihan untuk pegawainya.

Atas alasan untuk memerangi keganasan, ia hanyalah merupakan alat kerajaan asing untuk mendakwa orang Islam yang berjuang untuk mempertahankan maruah umat Islam dan kedaulatan negara Indonesia.



Abu Bakar Bashir, kata kenyataan itu, menjadi penghalang kepada Indonesia untuk menjadi negara yang tunduk kepada Amerika Syarikat dan juga kepada ejennya yang menyalahtafsirkan ajaran Islam dan mengutuk penentangan oleh umat Islam terhadap dominasi dan hegemoni asing.

Kerajaan Amerika Syarikat dan Australia, melalui ejen mereka di dalam pasukan polis, pentadbiran dan media cuba untuk membabitkan Abu Bakar Bashir dalam aktiviti keganasan, dakwa SM Idris lagi.

"Mereka mereka-rekakan bukti untuk mengaitkannya dengan pengeboman Bali yang tidak dapat dipertahankan terhadap penelitian mahkamah. Beliau didakwa sebagai pengkhianat tetapi dibebaskan kerana kekurangan bukti.

"Bagaimanapun, beliau didapati bersalah kerana melanggar peraturan imigresen dan dipenjara tiga tahun, jelas untuk memuaskan kerajaan Amerika Syarikat dan Australia tetapi mereka masih tidak berpuas hati dan mengkritik keputusan itu dan menekan kerajaan Indonesia supaya bertindak ke atasnya,"
katanya dalam kenyataan itu.

Sekali lagi, tambah SM Idris yang juga Pengerusi Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Detachment 88 dilihat mereka-rekakan bukti terhadap Abu Bakar Bashir untuk memenjarakannya bagi memuaskan hati mereka.

"Kami menggesa Pejabat Peguam Negara Indonesia agar tidak terperangkap dengan Detachment 88 dan agensi perisikan Amerika Syarikat dan Australia dan mendakwa ulama yang amat dihormati itu.

"Tindakan seperti itu adalah bertentangan sama sekali dengan berjuta umat Islam dan bukan Islam yang amat menghargai keadilan,"
katanya.
Baca seterusnya

Pendirian Ulama Terhadap Penulisan Mushaf - MANHAL



Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani

Telah berlaku perbezaan pendapat dalam kalangan ulama berkenaan hukum beriltizam dengan penulisan 'Uthmani. Pendapat-pendapat tersebut ialah :

Pertama : WAJIB beriltizam dengan Rasm 'Uthmani pada penulisan mushaf. Ini ialah pendapat jumhur ulama salaf dan khalaf.

Kedua : TIDAK WAJIB beriltizam dengan Rasm 'Uthmani bahkan HARUS jika ingin menulis menggunakan kaedah Imlai (الإملائية) secara am. Antara ulama yang berpendapat sedemikian ialah Ibn Khaldun, al-Baqillani, dan sebahagian ulama hari ini.

Ketiga : HARUS untuk menulis mushaf kepada orang awam mengikut kaedah Imlai yang makruf di sisi mereka di samping dalam masa yang sama MESTI bagi golongan ulama memelihara Rasm 'Uthmani yang berada dalam mushaf. Imam az-Zarkashi adalah antara ulama yang berpegang kepada pendapat ini.

DALIL BAGI SETIAP PENDAPAT

Pendapat Pertama :

1. Sesungguh Nabi s.a.w. telah melantik dalam kalangan sahabat r.a. beberapa orang penulis wahyu. Para penulis wahyu tersebut telah menulis ayat-ayat suci al-Quran mengikut rasm yang ada di tangan kita sekarang (melainkan tanpa titik dan baris). Seterusnya telah membetulkan tulisan-tulisan mereka di hadapan Rasulullah s.a.w. sendiri. Setelah kewafatan Nabi Muhammad s.a.w., penulisan mushaf kekal dalam bentuk tadi tanpa berlaku sebarang perubahan dan penukaran. Hal yang sama juga pada zaman Khalifah Abu Bakr as-Siddiq dan Khalifah 'Uthman bin 'Affan. Semasa Saidina 'Uthman menulis kembali mushaf, beliau telah menjadikan mushaf yang ditulis semasa zaman Abu Bakr sebagai rujukan utama. Bahkan umat Islam pada ketika itu telah ijmak dan bersepakat dengan kaedah penulisan tersebut tanpa berlaku sebarang bantahan. Demikianlah juga pada zaman tabi'in, tabi' tabi'in, dan imam-imam mujtahid. Kesemuanya bersetuju dan mengikut kaedah penulisan seperti sebelumnya. Dengan tercatatnya ijmak para sahabat dan golongan terdahulu terhadap bentuk penulisan 'Uthmani, maka TIDAK HARUS bagi kita untuk mengubahnya kepada bentuk penulisan lain. Sesungguhnya bentuk penulisan 'Uthmani ini ialah sebahagian daripada asas terbinanya rukun kesahihan bacaan (qiraat).

2. Terdapatnya nas yang jelas daripada ulama terdahulu tentang kewajipan mengikut kaedah Rasm 'Uthmani. Antaranya:

i. Imam as-Sakhawi telah meriwayatkan bahawa Malik bin Anas pernah diajukan soalan tentang adakah dia bersetuju sekiranya penulisan mushaf diperbaharui mengikut bentuk penulisan moden? Beliau lantas menyatakan tidak setuju dan menyuruh supaya ditulis mengikut bentuk sebelumnya.

ii. Berkata Imam Ahmad rahimahullah : Haram bagi kami menulis mushaf dengan bentuk penulisan yang berbeza dengan Rasm 'Uthmani sama pada و atau ي atau أ atau sebagainya.

iii. Imam an-Naisaburi pula berkata : Sesungguhnya wajib kepada Qurra (ahli al-Quran), ulama-ulama, dan para penulis untuk mengikut Rasm 'Uthmani semasa penulisan mushaf kerana itu ialah tulisan Zaid bin Thabit r.a. penulis wahyu juga tulisan Nabi s.a.w.

iv. Imam al-Ja'bari telah meriwayatkan bahawa semua Imam Empat telah berijmak pada wajibnya mengikut Rasm 'Uthmani semasa penulisan mushaf.

Pendapat Kedua :

1. Sesungguhnya tulisan dan garis tersebut tidak lain dan tidak bukan melainkan alamat dan simbol semata-mata. Setiap simbol mempamerkan perkataan dan cara baca bagi perkataan tersebut.

2. Rasm 'Uthmani telah menyebabkan pembacanya keliru dan susah untuk mengenal di samping payah untuk membacanya. Ini menyebabkan mereka tidak mampu untuk melafazkan bacaan secara sempurna seterusnya boleh menjauhkan mereka daripada mendapat pahala bacaan bahkan mendapat dosa pula. Manakala jika ditulis dengan kaedah Imlai, mereka pasti akan dapat membaca ayat-ayat al-Quran secara baik dan lancar.

3. Tidak wujud dalil yang menyatakan kewajipan mengikut Rasm 'Uthmani secara mutlak sama ada daripada sunnah, ijmak umat, ataupun qias syara'.

Pendapat Ketiga :

Berhujahkan bahawa umat Islam susah untuk membaca Rasm 'Uthmani, maka perlu diubah sedikit bentuk penulisan supaya mudah untuk dibaca. Tetapi dalam masa yang sama, mesti ada golongan yang memelihara bentuk penulisan 'Uthmani bagi menjaga kesinambungan penulisan sehingga kepada Nabi s.a.w.

Daripada pendapat-pendapat di atas, yang manakah menjadi pilihan?

Saya lebih cenderung kepada pendapat Dr. Abdul Karim iaitu yang pertama. Hujahnya ialah :

1. Nas-nas yang telah didatangkan oleh pendapat pertama daripada ulama terdahulu tentang kewajipan menulis mushaf mengikut kaedah Rasm 'Uthmani.

2. Bebas dan terpeliharanya Rasm 'Uthmani sejak zaman Saidina 'Uthman sehinggalah sekarang merupakan bukti bahawa tiada berlaku sebarang perubahan atau pertukaran pada bentuk penulisan terbabit melainkan beberapa penambahbaikan seperti titik dan baris.

Seandainya dibolehkan untuk ditulis dalam kaedah Imlai, nescaya akan berlaku banyak perubahan dan perbezaan kerana setiap negara mempunyai bacaan yang berlainan. Semestinya setiap daripada negara tersebut berlumba-lumba untuk mencipta bentuk penulisan sendiri. Ini bakal mengundang masalah yang lebih besar.

3. Kemungkinan besar perubahan bentuk penulisan ini akan menjadi faktor kepada terjejasnya I'jaz al-Quran itu sendiri sama ada dari segi I'jaz huruf, kalimah, baris, dan gaya bahasa. Kesannya akan menjadi parah seandainya tidak disekat sejak awal. Hal demikian ini ialah sekiranya berlaku perubahan dari segi baris sebagai contoh, semestinya akan berlaku perubahan juga dari segi I'rab. Seterusnya akan berlaku perubahan pada hukum yang terbit daripada I'rab tersebut. Sudah tentu anda sudah dapat bayangkan kesan-kesan selepas itu yang berbahaya kepada syara'.

4. Akan hilangnya sebilangan besar bahasa fushah atau bahasa standard. Juga jika hilangnya rasm, mana mungkin lagi dapat kita katakan bahawa al-Quran ialah أصدق الحديث iaitu sebaik-baik kalam.

5. Terputusnya sanad. Sebagaimana maklum, kesinambungan sanad amat dititikberatkan dalam periwayatan al-Quran sehingga dijadikan salah satu rukun.

6. Sesungguhnya terdapat pada Rasm 'Uthmani banyak faedah dan manfaat selain I'jaznya yang tersendiri.

Jawapan kepada hujah yang mengatakan Rasm 'Uthmani ini susah untuk dibaca

Pertama sekali pendapat ini adalah DITOLAK. Ini disebabkan proses pembelajaran al-Quran tidak hanya bergantung kepada penulisan sahaja. Bahkan MESTI melalui TALAQQI & MUSYAFAHAH (التلقي والمشافهة) dengan sheikh yang betul-betul menjaga hafalannya selain tekun dan teliti dalam bacaannya. Inilah perkara asal.

Firman Allah s.w.t. :

لا تحرك به لسانك لتعجل به . إن علينا جمعه وقرءانه . فإذا قرأنه فاتبع قرءانه

"Janganlah engkau menggerakkan lidah engkau untuk membaca al-Quran secara terburu-buru. Sesungguhnya urusan Kami mengumpulkannya dan membacakannya. Maka apabila Kami membacanya, turutlah bacaan tersebut." (al-Qiamah : 16-18)

Jelaslah kepada kita bahawa sesiapa yang membaca al-Quran secara talaqqi dan musyafahah hasil daripada ajaran Nabi s.a.w. yang melakukan perkara sama dengan Jibril a.s., nescaya tidak akan ada istilah susah atau sukar baginya dalam membaca al-Quran. Susah dan sukar itu hanyalah bagi mereka yang tidak bertalaqqi!

Kesimpulannya, WAJIB kepada setiap penulis untuk menggunakan kaedah Rasm 'Uthmani dalam penulisan mushaf tanpa ada sebarang perubahan pada kaedah tersebut. Semoga kita tergolong dalam kalangan ahli Quran seterusnya ahli Allah s.a.w. Amin...

Artikel Dipetik dari blog :

Wan Mohd Al Hafiz bin Wan Mustapa
Fellow MANHAL (Sekretariat Al-Quran & Qiraat)
www.cendiakawanalhafiz.blogspot.com
Baca seterusnya

Diari Akademi Duat Anjuran Syoubra 15 dan 16 Jun. Tahniah



HARI PERTAMA (15 JUN 2010)

Hayyu Sabiek - Bertempat di Asrama Rumah Wilayah Persekutuan di Hayyu Sabiek, telah berlangsung satu program di bawah anjuran program induk Liqa’ Mahabbah 2010 (LIMA 10). Program Akademi Du`at yang berlangsung selama dua hari, bermula pada 15 Jun 2010 dan berakhir pada 16 Jun 2010 disertai seramai 27 peserta daripada mahasiswa tahun satu DPM (MAQAZ) Shoubra.

Program Akademi Du`at dimulakan pada jam 8.30 pagi dengan ucapan perasmian oleh Ustaz Mohd Farkhan bin Md Zain, Naib Presiden III Persekutuan Republik Melayu Arab Mesir (PMRAM). Sebelum itu, majlis perasmian Akademi Du`at didahului dengan ucapan alu-aluan oleh pengarah program, Mohammad `Afif bin Abd Karim. Seterusnya, ucapan Setiausaha Agung DPM (MAQAZ) Shoubra merangkap pengarah program Liqa’ Mahabbah 2010, Ustaz Ahmad `Afif Zuhdi bin Ahmad Zaki.

Meneruskan lagi perjalanan program, para peserta disajikan dengan pengisian 1 yang bertajuk Fiqh Aulawiyat oleh Ustaz Abdul Mui`zz bin Mohamad, mantan presiden PMRAM 2009. Sejurus selepas peserta menikmati sajian sarapan pagi, peserta didedahkan pula dengan pengisian seterusnya yang bertajuk Skema Kertas Kerja & Surat Program oleh Ustaz Ahmad `Afif Zuhdi bin Ahmad Zaki, Setiausaha Agung PMRAM cawangan Shoubra. Seterusnya, peserta dilatih untuk menyediakan kertas kerja program melalui Gerak Kerja Berkumpulan (GKB). Setiap kumpulan GKB dikendalikan oleh Ahli Jawatankuasa Tadbir DPM (MAQAZ) Shoubra yang bertindak sebagai fasilitator.

Demi mencapai matlamat program untuk melahirkan para du`at yang disegani, peserta Akademi Du`at didedahkan dengan Seni Komunikasi Berkesan yang disampaikan oleh Ustaz Syeikh Muhd Mujahid bin Sikh Nawawi, Naib Setiausaha Agung PMRAM 2010 merangkap Ketua Lajnah Pendaftaran. Selepas selesai menunaikan solat zohor dan makan tengah hari, program diteruskan lagi dengan pengisian yang bertajuk Pengurusan Stress yang disampaikan oleh Ustaz Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil, mantan YDP Keluarga Pelajar Islam Perak Mesir.

Perjalanan program diteruskan lagi dengan tayangan multimedia kemudian disambung dengan GKB yang seterusnya. Kali ini, para peserta dilatih oleh fasilitator cara untuk mengendalikan sesuatu majlis. Selesai GKB, majlis diteruskan dengan solat Asar secara berjemaah dan minum petang. Program ditangguhkan sekitar jam 4.45 petang.

HARI KEDUA (16 JUN 2010)

Sebagai santapan awal, peserta disajikan dengan pengisian bertajuk Fiqh Dakwah oleh Ustaz Hairul Nizam bin Mat Hussain, mantan presiden PMRAM 2005/2006. Selesai pengisian mengenai Fiqh Dakwah, para peserta didedahkan dengan Pengurusan & Pengendalian Mesyuarat serta Minit Mesyuarat yang disampaikan oleh Dr. Muhammad Yazid bin Hanzir, Ketua Unit Penerangan dan Penerbitan Badan Kebajikan Pelajar Johor Mesir.

Program bersambung dengan pengisian Etika dan Protokol Majlis yang disampaikan oleh Ustaz Mohd Zahid bin Abu Bakar, Timbalan Setiausaha Agung PMRAM 2010. Selesai menjamu selera dengan hidangan sarapan pagi, para peserta dilatih untuk mengendali mesyuarat melalui GKB. Peserta kemudian menikmati jamuan tengah hari serta solat zohor.

Sekitar 2.30 petang, program diteruskan dengan talkshow “Warna-warni Dunia Kepimpinan” yang disampaikan oleh Ustaz Mohamad Azlan bin Haji Alias, Naib Presiden II PMRAM 2010 dan Ustazah Siti Anisah binti Ahmad, mantan ketua HEWI PMRAM 2009. Selesai talkshow, peserta didedahkan secara praktikal mengenai pembentangan kertas kerja melalui GKB. Program diteruskan dengan solat Asar berjemaah dan seterusnya para peserta menikmati hidangan minum petang.

Sekitar jam 5.00 petang, majlis perasmian penutup disempurnakan oleh Ustaz Muhamad Zuhaili bin Saiman, Timbalan Presiden PMRAM 2010 merangkap Ketua Lajnah Perancang dan Panitia. Majlis diakhiri dengan penyampaian cenderahati kepada perasmi sebagai tanda penghargaan di atas kesudian beliau untuk menjayakan program.

Program Akademi Du`at 2010 berakhir sekitar jam 5.45 petang dan disusuli dengan sesi fotografi bersama Timbalan Presiden PMRAM.

Setinggi-tinggi penghargaan diucapkan kepada pihak PMRAM Pusat, PMRAM cawangan Shoubra, PMRAM cawangan Wilayah Persekutuan, PMRAM cawangan Pulau Pinang, serta kepada AJK Pelaksana & para peserta serta semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam menjayakan Akademi Du`at 2010. Semoga segala usaha yang dilakukan dinilai oleh Allah SWT.
Baca seterusnya

17 June 2010

Kenyataan Rais Yatim : Benarkah Blogger Benar-benar Bebas?


Rais: Dua juta blogger bukti media Malaysia bebas

Kewujudan dua juta blogger di negara ini membuktikan media massa di Malaysia bebas menyiarkan pendapat dan kritikan masing-masing, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim.

Beliau memberitahu persidangan Dewan Rakyat hari ini bahawa dengan perkembangan teknologi maklumat, peluang untuk mana-mana pihak bersuara dan memberikan pandangan masing-masing tidak pernah disekat oleh kerajaan.

"Kita boleh lihat sekarang, media massa terutamanya media alternatif, perkembangannya semakin rancak dengan adanya perkhidmatan jalur lebar.

"Dilaporkan terdapat kira-kira dua juta blogger di negara ini yang bebas melaporkan pandangan mereka dan ini mencerminkan kebebasan media di negara ini," katanya menjawab soalan Teng Boon Soon (BN-Tebrau) yang ingin tahu sama ada kebebasan media massa di negara ini masih terhad seperti yang dilaporkan oleh kajian Freedom House dari Amerika Syarikat yang mendakwa media di Malaysia belum bebas.

Rais berkata Malaysia kini mempunyai 76 akhbar harian termasuk milik pembangkang, 151 saluran televisyen satelit, sembilan saluran televisyen tidak berbayar (milik kerajaan dan swasta) dan 53 saluran radio.

"Ini tidak termasuk IPTV (Internet Protocol Television) yang sedikit masa lagi akan menjadi lumrah di kalangan rakyat dengan adanya perkhidmatan jalur lebar," katanya.

Perkembangan itu jelas menunjukkan media massa di negara ini tidak terhad seperti yang didakwa Freedom House dan ia hanyalah satu "laporan kerusi selesa", kata Rais.

Bagaimanapun, katanya, pengamal media masih lagi perlu memastikan setiap kandungan yang ingin disiarkan mematuhi undang-undang dan etika yang telah ditetapkan oleh kerajaan.

Ini keran

a kebebasan media massa berbeza-beza mengikut negara dan bergantung kepada undang-undang serta etika yang telah ditetapkan.

"Media sebagai alat sebaran am sama ada elektronik dan media cetak tidak mempunyai kebebasan mutlak tetapi tertakluk kepada etika, peraturan dan undang-undang negara sedia ada.

"Semua badan penyiar sama ada milik kerajaan atau yang swasta perlu memainkan peranan dalam memastikan kandungan laporan mematuhi undang-undang dalam membantu mewujudkan masyarakat yang prihatin dan bertanggungjawab," kata Rais.


p/s : Benarkah blogger benar-benar bebas sepertimana yang didakwa?
Baca seterusnya

Isu Judi : Mana Pergi Suara-suara Yang Bising Pasal Kalimah Allah?


Apabila isu judi ini meletup, ada satu keraguan yang ingin saya lontarkan. Mana pergi "suara-suara" yang dok bising pasal isu Kalimah Allah satu ketika dahulu? Soalan ini sebagai satu dorongan kepada para ulama sekalian.

Saya teringat, ketika isu kalimah Allah meletup, ramai yang bangkit menimbulkan spekulasi. Semangat berapi-rapi dan berkobar untuk meninggikan sensitiviti terhadap Islam. Malangnya, isu undang-undang Allah dipertikai, di manakah hilangnya ulama ini?

Isu hudud dahulu, timbul masalah dengan hukuman sebat Kartika yang telah saya huraikan secara ilmiah. Apabila isu undang-undang Allah, mereka juga senyap, bahkan cuba menjernihkan isu hudud. Tetapi, isu kalimah Allah, berkobar-kobar..

Hari ini, isu judi pula meletup. Jadi, soalan yang sama ingin saya lontarkan kepada semua, mana perginya mereka yang dok beriya-iya sangat dengan isu Kalimah Allah dulu? Takkan nak bisu je?

Saya rasa, tidak perlu untuk saya huraikan dari sudut usul dan furu dalam perbincangan ini. Isu kalimah Allah adalah isu furu' yang terdapat perbezaan ulama tentangnya. Manakala isu judi, semua ulama bersepakat mengatakannya haram!

Sedih.. Isu usul diabaikan, manakala isu furu cuba diperbesarkan.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar
Baca seterusnya

Lagi Berita Lawak.. Pelajar IPT Terlibat Dengan Militan


KPT Sedia Tubuh Jawatankuasa Khas Bincang Isu Kegiatan Militan

PUTRAJAYA: Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) bersedia menubuhkan sebuah jawatankuasa khas untuk membincangkan isu berhubung penglibatan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) dengan kumpulan militan Jemaah Islamiah (JI).

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, melalui jawatankuasa itu, semua pihak berkaitan dapat mengadakan perbincangan secara berkala serta mengenal pasti peranan masing-masing dalam membendung kegiatan itu.

Beliau berkata, penubuhan jawatankuasa itu juga penting bagi mengelakkan masalah itu daripada berlarutan sehingga memberi ancaman kepada negara.

"Kementerian akan terus bekerjasama dengan polis bagi mengekang masalah ini daripada terus berlanjutan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Pemasaran Pengajian Tinggi 2010 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Mohamed Khaled berkata, satu pertemuan antara pegawai-pegawai kanan IPT dan polis bakal diadakan minggu depan dan ia secara tidak langsung dapat menentukan peranan yang sepatutnya dimainkan oleh IPT dalam membantu polis.

"Kita (IPT) bersedia memberi maklumat kepada polis mengenai perkembangan perkara (gerakan militan) itu. Kita tidak boleh menafikan bahawa polis mempunyai kepakaran terutamanya apabila melibatkan perkara-perkara yang memerlukan siasatan," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau tidak menolak kemungkinan bahawa ada di kalangan pelajar IPT terdiri daripada anggota biasa dan mereka yang merekrut pelajar lain untuk terlibat dalam kumpulan militan itu.

Namun begitu, beliau berkata, keadaan masih terkawal dan tidak membimbangkan jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan pelajar IPT yang ada sekarang.

Beliau berkata, pihaknya tidak mempunyai halangan jika polis hendak melakukan tangkapan terhadap mana-mana pensyarah atau pelajar yang terlibat dengan gerakan itu.

"(Bagaimanapun) buat masa ini, belum ada tangkapan dibuat," katanya. - BERNAMA

Baca seterusnya

Militan : Sandiwara Kerajaan Untuk Alih Tumpuan Rakyat


KUALA LUMPUR, 17 Jun: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa tindakan kerajaan menggunakan media untuk menggembar-gemburkan isu kemunculan semula kumpulan Jamaah Islamiah (JI) di tanah air semata-mata bertujuan untuk mengalihkan tumpuan rakyat kepada beberapa isu lain yang mencalar kredibiliti para pemimpin Umno BN.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, tindakan tersebut bertujuan untuk mengalihkan amarah rakyat kepada Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan I kerana meluluskan lesen judi sukan sempena Piala Dunia 2010, baru-baru ini.

Katanya lagi, dengan menimbulkan isu JI, tumpuan rakyat boleh dialihkan daripada memprotes isu penyerahan tanah bernilai tinggi milik KTM di Tanjong Pagar kepada kerajaan Singapura.

Tambahnya lagi, dengan berbuat demikian juga membolehkan tumpuan rakyat pada isu penyerahan dua blok minyak iaitu Blok L dan Blok M kepada kerajaan Brunei Darussalam tanpa melalui Parlimen.

“Saya lihat ini semua suatu cubaan Umno BN untuk alih isu judi sukan dan beberapa isu besar melibatkan kedaulatan negara, seperti pemindahan beberapa aset negara yang diserahkan kepada pihak swasta tertentu,” tegas beliau pada sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

Bagaimanapun, beliau mewakili Ahli Parlimen Pakatan Rakyat menegaskan bahawa mereka tidak berkompromi dengan mana-mana pihak yang terbabit dalam sebarang bentuk aktiviti bawah tanah.

“Kita berpendirian bahawa sikap melampau tidak perlu dipertahankan,” tegas beliau.

Disebabkan itu, beliau memberi amaran kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan supaya tidak sewenang-wenangnya menahan rakyat tanpa bicara sebagaimana yang dilakukan oleh kerajaan yang menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebelum ini.

Dalam pada itu, beliau turut menimbulkan rasa ragu dengan pengakuan Hishammuddin dan Musa berhubung tangkapan 10 warga asing yang kononnya anggota JI.

“Kalau kesemua 10 warga asing ini saspek JI, mengapa mereka tidak dibicarakan (tetapi) terus dihantar pulang ke negara masing-masing,” soal beliau.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan rakyat supaya tidak terkeliru oleh permainan media oleh kerajaan kebelakangan ini.

“Saya minta jangan ada rakyat terkeliru dengan semua ini, semuanya semata-mata untuk alih tumpuan kita pada isu yang lebih utama,” tambah beliau.

Senada dengan Anwar, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar turut mempersoalkan motif di sebalik tindakan Musa membuat pengakuan dalam media arus perdana berhubung penangkapan suspek yang dikatakan anggota-anggota JI terbabit.

“Kalau dia (Musa) menganggap ia (JI) sebagai isu keselamatan, mengapa diumumkan kepada rakyat umum, mengapa diumumkan pada media massa,” soal Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Melihat pada tindak-tanduk tersebut, beliau dalam nada berseloroh mendakwa bahawa Musa mungkin mahu kekal mendapat sokongan Najib untuk menjadi KPN.

Turut serta dalam sidang media itu ialah Datuk Kamaruddin Jaafar (Ahli Parlimen Tumpat) dan Yusmadi Yusoff (Balik Pulau).
Baca seterusnya

Senarai Agen Yang Berdaftar Dengan KPT. Agen Di Mesir Ada Tak?

Di bawah ini adalah senarai Agen Ke Luar Negara yang berdaftar di bawah Kementerian Pengajian Tinggi. Tarikh dikemaskini 29 Oktober 2008

Cuba baca, adakah Agen di Mesir terdapat dalam senarai?

klik untuk besarkan






Baca seterusnya

Berita Lawak : Kerajaan Pantau Pelajar Mesir Yang Terlibat Dengan Militan


JAMIL KHIR (kiri) dan Mashitah (kanan) beramah mesra dengan wakil-wakil media pada Majlis Ramah Mesra Menteri Bersama Media di Kuala Lumpur semalam.


Kerajaan Pantau 6,000 Pelajar

Oleh HISHAM IDRIS
hisham.idris@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR - Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom mengakui bimbang kemungkinan segelintir daripada 6,000 pelajar Malaysia di luar negara terutama Mesir terlibat dengan kegiatan militan.

Justeru, pihaknya meningkatkan pemantauan terhadap kegiatan pelajar terbabit terutama yang mengambil jurusan agama.

"Pemantauan lebih ketat dilakukan melalui khidmat pegawai-pegawai yang ditempatkan di kediaman pelajar. Kita bimbang ekoran pendedahan terbaru oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan baru-baru ini mengenai gerakan terbaru Jemaah Islamiyah (JI).

"Pelajar-pelajar ini mempunyai semangat jihad yang tinggi tetapi apa yang kita khuatir semangat itu disalah tanam oleh pihak-pihak tertentu," katanya selepas menghadiri Majlis Ramah Mesra Menteri Bersama Media di Muzium Kesenian Islam di sini semalam. Turut hadir Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim.


Ulasan Sikit..

1. Saya ingin bertanya,.. kenapa angka mahasiswa di Mesir ini seramai 6000? Mengikut kiraan saya, setakat ini bilangan mahasiswa perubatan seramai 3200 orang, dan mahasiswa pengajian Islam seramai 5000 orang (link). Seperti hendak ingin menujukan kepada sesuatu.. Di Mesir sahaja sudah lebih daripada 8000 orang. Pelik.. pelik. Macam nak tuju kepada "sesuatu".

2. Militan ada kat Mesir? Entah .. kalau nak kata IM, takda rupa militan pun. Entah.. tak pasti militan jenis apa yang wujud di sini.

3. Pegawai negeri ditugaskan memantau kegiatan militan di kalangan ahli? .. berita ni macam lawak.. Silakan pantau.. sila-sila..
Baca seterusnya

Kronologi Fiesta 2010 Yang Dihiasi Dengan Kilat Dan Hujan






Dari Facebook 'Kami Benci Saiful Bukhari!'

a) Najib tiba2 terpaksa membatalkan utk hadir ke majlis pelancaran Fiesta Kelantan 2010 (Najib dan Rosmah dikatakan sempat 'melarikan diri' menaiki kapal terbang sebelum beratus-ratus penunjuk perasaan sampai ke lapangan terbang- Tukar Tiub)

b) Mustafa Mohamad yang ganti Najib merasmikan Fiesta Kelantan (nak kenakan Tok Guru, akhirnya Najib yg terkena!)

c) 300 orang shj yang hadir (jauh meleset dari jangkaan ribuan orang yg akan hadir)

d) Hujan mencurah2 sejak maghrib (Hujan tersangat lebat diikuti angin kencang)

e) Bekalan elektrik terputus, Stadium Blackout

f) Pembesar suara bermasalah, terpaksa menggunakan Loud Hailer!

g) RTM membatalkan siaran langsung

h) Berita jam 8 RTM mengwar2kan acara ini, kononnya akan dirasmikan oleh Pemangku Sultan Kelantan

i) Pemberitahuan ini sbg strategi bagi menarik minat rakyat Kelantan hadir melihat sendiri upacara perasmian yang dilakukan sendiri oleh Pemangku Sultan

j) Banner perasmian Fiesta ini hanya diletakkan Najib dan 1Malaysia, menderhaka kpd sultan, bukan dia yang rasmi pun. Pemangku Sultan pun dah menarik diri dari merasmikan bila merasakan seolah2 Najib yang nak rasmi


Pautan :

http://msomelayu.blogspot.com/2010/06/kilau-kilat-dan-hujan-di-kota-bharu.html

http://cetusan-hati.blogspot.com/2010/06/hujan-iringi-pm-terbang-awal.html
Baca seterusnya

Ringkasan Teori Moden, Tahun 4 Akidah Falsafah (Siri Akhir)

Kekejaman Komunis


Bab 4 : Undang-undang Perdebatan

3 Undang-undang asas dalam perdebatan, iaitu :

1. Undang-undang Pergerakan

Iaitu gerakan merupakan sifat subjektivisme bagi setiap ciptaan dan benda yang bersifat material. Marxisme mengatakan bahawa gerakan itu muncul dari dalam material disebabkan pertembungan di antara bentuk-bentuk material.

2. Undang-undang perubahan

Iaitu perpindahan dengan pergerakan yang berterusan daripada perubahan bersifat bilangan, kepada perubahan bersifat kaedah. Maka, setiap perubahan pada material adalah perubahan daripada bilangan, kepada kaedah. Contohnya tanah yang mengalami hakisan. Pada mulanya ia berubah dari sudut “bilangan” hakisan, kemudian ia bertukar kepada perubahan bentuk.

3. Undang-undang hubungan (connection)

Iaitu undang-undang yang mengaitkan hubungan di antara material. Iaitu saling memberi kesan di antara satu sama lain. Bermula dengan saling memberi kesan di antara bahagian-bahagian kecil, dan seterusnya bahagian-bahagian kecil ini memberi kesan kepada induk.

Kesilapan Marxisme Dalam Ilmu Logik (Mantiq)

Secara umumnya, Marxisme mengalami kesilapan dalam Ilmu Logik dari sudut perbezaan di antara “berlawan” dan “bertentang”. Maka, dalam Ilmu Logik mengatakan bahawa :

Dua perkara yang bertentangan mustahil dapat digabungkan dan disekalikan

Dua perkara yang berlawanan mustahil dapat digabungkan, tetapi boleh disekalikan.

Contohnya manusia dan bukan manusia, adalah dua perkara yang bertentangan, mustahil dapat digabungkan atau disekalikan.

Contoh kedua, di antara putih dan hitam, adalah dua perkara yang berlawanan, mustahil dapat digabungkan, tetapi ia boleh disekalikan. Seperti meja yang berwarna hitam dan putih.


Bab 5 : Sejarah Secara Materialisme

Meneliti sejarah secara materialisme (Historical Materialisme) adalah salah satu pegangan Marxisme. Pegangan ini juga dicedok daripada fahaman George Hegel, tetapi tidak disingkirkan beberapa isi penting, antaranya persoalan roh dan pemikiran. Lalu, Karl Marx meletakkan beberapa method dalam menterjemahkan sejarah secara materialisme.

Mentafsirkan sejarah secara materialisme ialah menceritakan perubahan sejarah dunia dengan mengatakan bahawa segala perubahan tersebut berpunca daripada material. Material adalah segala-galanya dalam perubahan sejarah dunia. Antara faktor utama dalam perubahan sejarah dunia juga ialah ekonomi.

Ekonomi merupakan satu unsur materialisme yang menjadi sumber perkembangan dan kemundurang sesuata negara. Bukan sahaja ekonomi, bahkan peristiwa-peristiwa dunia semuanya dilihat dari sudut materialisme.

Contoh yang lain, mereka mengatakan bahawa sistem kasta dan sekatan kewangan akan menyebabkan berlakunya lonjakan dan ledakan untuk menolak sistem tersebut. Jelas di sini bahawa material memainkan peranan penting dalam pertumbuhan sejarah.

Sumber Historical Materialism

1. Asas pertentangan meresap di dalam ruang lingkup kemasyarakatan.

Iaitu pertentangan menjadi asas kemasyarakatan, yang menyebabkan kemajuan atau kemunduran sesuatu masyarakat. Contohnya dengan mengubah sesuatu kepada perkara yang bertentangan dengannya. Atau, melihat sesuatu dengan cara bertentangan. Bahkan kemajuan kehidupan masyarakat juga terkesan dengan sistem pertentangan ini. Sebab itulah timbulnya Dielaktikal

2. Undang-undang perubahan dan seruan kepada pertembungan masyarakat

Marxisme cuba menghidupkan api kebangkitan masyarakat untuk menentang sistem kasta dan kesenjangan di antara masyarakat. Beliau cuba mencetuskan kebangkitan Komunisme dengan menaikkan golongan pakerja. Beliau juga cuba menghidupkan sistem Kapitalisme yang bertindak sebagai penjanaan ekonomi.

3. Agama merosakkan akal

Marxisme juga mendakwa bahawa agama atau pegangan merosakkan akal. Apatah lagi pegangan terhadap sesuatu yang bukan bersifat material. Fahaman ini menggunakan uslub-uslub memfitnah, mencela dan sebagainya, untuk memburuk-burukkan agama. Agama dianggap sebagai candu yang merosakkan otak.


Bab 6 : Marxisme Dan Agama

Antara uslub-uslub yang digunakan untuk memerangi agama ialah :

1. Uslub dakwaan yang dibuat di muktamar-muktamar mereka. Ia bertujuan memberitahu secara jelas kepada semua hadirin, dan menimbulkan sensitiviti untuk menolak agama. Antaranya seperti yang diadakan di Rusia pada 1920.

Antara yang lain, mereka menyebarkan terbitan-terbitan antaranya “Pegangan Terhadap Allah Adalah Warisan Orang Lapuk” pada 1954. Begitu juga terbitan pada 1958 yang menceritakan tentang Kanun Pertama. Pada 1959, terbitnya akhbar seperti “Saintifik Merah”, yang menimbulkan keraguan terhadap Islam.

2. Pengkanunan atau menggariskan undang-undang dalam perlembagaan yang mampu menyekat perkembangan agama. Antaranya tentang kebebasan yang telah diubah pada tahun 1925 setelah perlembagaan berkaitannya dibuat pada 1918. Undang-undang 1925 ini telah memisahkan di antara urusan gereja dan kenegaraan.

3. Membuat serangan-serangan ke atas negara-negara, kemudiaan melakukan penghinaan terhadap agama di negara tersebut. Antara yang terbabit, negara yang terletak di Asia Tengah, dan Asia Barat. Di dalam sejarah serangan komunis ini, mereka bertindak kejam, terutamanya terhadap umat Islam sendiri.

Daripada Rusia, mereka menjajah Aural, Istirkhan, Siberia, Qaram, Qauqaz dan Turkistan untuk membentuk Kesatuan Soviet.

Kekejaman Dalam Sejarah

1. Genosid (penghapusan etnik) terhadap penduduk Siberia. Kesannya, hampir semua rakyat negara tersebut dibunuh.

a) Komunis juga telah membunuh 100 000 orang Islam di Turkistan, dalam semua peringkat masyarakat pada 1934.

b) Di antara 1937 – 1939, Rusia telah membunuh 500 000 orang Islam di Turkistan.

c) Pada 1950, 7000 orang telah dibunuh dan dihalau dari Turkistan.

d) Daripada 1919 sehingga sekarang, jumlah yang terbunuh di Turkistan mencecah setengah milion orang Islam.

e) Dan sebagainya...

2. Memusnahkan masjid dan sekolah

a) Sekitar 6682 buah masjid di Turkistan telah dimusnahkan.

b) 7062 buah sekolah telah dihapuskan

3. Membunuh para ilmuan

a) Syeikh Burhan al Bukhari, Qadhi

b) Syeikh Khan Marwan Khan, Mufti Bukhara

c) Syeikh al Jalil Abdul Mutalib Damila

d) Syeikh Mahsum Mutawalli

e) Syeikh Abdul Ahad Dar Khan

f) Syeikh Mula Yaqub

g) Syeikh Mula Abdul Karim

h) Dan ramai lagi..

tamat..

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar
Baca seterusnya

Ringkasan Teori Moden, Tahun 4 Akidah Falsafah (Siri 3)

Karl Marx, pengasas fahaman Marxisme


BAHAGIAN KEDUA : MARXISME

Bab 1 : Pendahuluan
Bab 2 : Karl Marx
Bab 3 : Materialisme Dialektikal
Bab 4 : Undang-undang Perdebatan
Bab 5 : Sejarah Secara Materialisme


Bab 1 : Pendahuluan

Secara umumnya, kejayaan komunisme yang diasaskan oleh Karl Marx merujuk kepada sokongan padu oleh Zionis Antarabangsa. Sejarah telah membuktikan kebenaran ini berdasarkan siri-siri yang akan dibentangkan di sini.

Pada 1848, Karl Marx (1818-1883) mula mempromosikan beberapa buah fikirannya yang bersifat kontroversi. Antara kekuatan beliau untuk menguatkan fahamannya ialah :

1. Fasisme

Fahaman yang muncul di Itali pada 1922 yang meletakkan fahaman pemerintahan di bawah satu parti. Ia didokongi oleh Benito Mussolini (1883-1945). Beliau menjadi Perdana Menteri Itali pada 1922-1945.

2. Zionis

Gerakan untuk menubuhkan negara Israel, yang ditubuhkan oleh Theodor Herzl (1860-1904), pada akhir kurun ke 19. Zionis membantu tersebarnya Fahaman Marxisme dari aspek

3. Komunisme

Komunisme yang diasaskan menjadi paksi bagi Karl Marx. Antara fahaman yang menguasai dunia Komunisme ialah Leninisme, Stalinisme, Maoisme dan Trotskyisme. Kesemuanya hasil daripada Marxisme sendiri.

Pada 1883, berlakunya satu perhimpunan pemberontakan golongan pekerja yang bertujuan menyebarkan fahaman Marxisme, dengan bantuan dan sokongan daripada Zionisme. Ketika itu, Marxisme diterajui oleh Lenin (1870-1924) dan Stalin (1879-1953) yang merupakan tokoh Komunisme.

Pada 1893, Lenin (1870-1924) telah mengadakan satu perhimpunan gabungan fahaman Marxisme dan turut dihadiri ramai orang Yahudi di dalamnya.

Pada 1903, telah diadakan muktamar kesatuan di Roxell untuk menubuhkan Parti Pekerja yang mendokongi fahaman Marxisme.

Pada 1917, muncullah Kebangkitan Komunisme yang bermula di Rusia dan berkembang di seluruh dunia dengan begitu pesat.

Timbul persoalan, kenapa Zionisme turut sama dengan kebangkitan yang Komunisme?

1. Ini kerana Zionisme melihat bahawa peranan Komunisme berpotensi untuk memberi kekuatan kepada Zionis sendiri. Ini kerana Fahaman Anti Tuhan yang dicanangkan oleh Komunisme, membantu Zionisme untuk membina empayar Israel satu ketika nanti.

2. Juga untuk menjatuhkan agama-agama yang berpegang dengan tuhan, untuk menobatkan ketuanan Yahudi di dunia.


Bab 2 : Karl Marx

Karl Marx adalah pengasas fahaman Marxisime yang berpegang dengan dua asas, iaitu :

1. Materialisme Dialektikal (Dealectical Materialism/Maddiyah Jadaliyyah)

2. Materialisme Sejarah (Historical Materialism/Maddiyah Tarikhiyah)

Kedua-dua asas ini tertegak di atas menolak pegangan atau agama, dan mengingkari kewujudan Allah (Atheisme)

Beliau ketika zaman mudanya, telah mengenali nilai keagamaan dan kenikmatan daripada keimanan. Tetapi apakah sebab beliau menentang agama selepas itu? Ia berpunca kepada beberapa sebab, iaitu :

1. Faktor kemiskinan yang keterlaluan dan peluang pekerjaan yang terhad. Bahkan keperluannya untuk menampung keluarganya apatah lagi dengan pekerjaan bapanya. Bahkan, keluarga mereka dibelenggu dengan hutang yang banyak, dan ini menyebabkan tekanan yang kuat terhadap beliau.

2. Faktor warisan dan suasana yang memberi kesan. Beliau mewarisi kehinaan yang dilemparkan kepada bapanya, yang telah menukarkan agama daripada Yahudi kepada Kristian. Bahkan, kehidupan mereka ketika beragama Yahudi, sangat teruk, kongkongan dan mengalami tekanan kehidupan.

Antara perkara yang penting dalam sejarah beliau ialah ketika pengajian beliau di Universiti Humboldt, Berlin, Jerman setelah dipaksa oleh ayahnya. Tetapi di sana, beliau meminati bidang Falsafah walaupun bapanya tidak menyukainya.

Di sana juga, beliau banyak menerima pendidikan oleh pensyarah-pensyarah yang menghentam agama. Antara tenaga pengajar di situ ialah George Hegel (1770-1831) yang terkenal di zamannya.

Hasil didikan universiti ini, beliau telah menjadi seorang ahli Falsafah terkenal. Apatah lagi ketika di universiti, beliau telah menyertai kumpulan professor muda yang diberi nama Young Hegelians, yang diketuai oleh Bruno Bauer (1809-1882)


Bab 3 : Materialisme Dialektikal

Pengenalan

Secara umumnya, “dialektikal” bermaksud mengkaji satu kebenaran dengan cara perbincangan atau perdebatan. Manakala materialsime mengikut pandangan mereka ialah kewujudan yang pertama, dan tiada permulaan bagi kewujudannya. Iaitu, tiada istilah roh, akal, pengetahuan dan deria melainkan kesemua ini adalah hasil daripada material.

Mereka mengatakan juga bahawa semua kewujudan ini adalah material semata-mata. Dan kewujudan material ini mempunyai kewujudan objeknya tersendiri, iaitu terasing daripada pemikiran dan gambaran kemanusiaan. Maka, dengan ini Marxisme begitu mudah menolak kewujudan Allah SWT.

Suasana, warisan, kaedah fizik, kehidupan berpolitik, kemasyarakatan, ekonomi secara khusus dan sebagainya merupakan faktor yang menjadi kesan dalam kehidupan manusia. Tiada sebarang ruang untuk memilih dan bebas.

Mereka mengakui kewujudan akal dan kehendak, tetapi akal tidak mampu menguasai melainkan apa yang telah terjadi berdasarkan kejadian fizik pada material sahaja. Bahkan, kehendak pula tidak berkuasa untuk menembusi atau bercanggah dengan kesemulajadian material.

Material yang bersifat luaran, sistem ekonomi dan sebagainya merupakan kekuatan bagi materialisme, dan beliau berpegang dengan kesucian material, serta menganggap material adalah segala-galanya. Bahkan seseorang itu hendaklah meletakkan matlamat penyembahannya kepada masyarakat dan pemerintahan.

Istilah Penggunaan Dialektikal

Istilah ini telah digunakan oleh ahli-ahli Falsafah kuno antaranya :

1. Heroqlitis adalah orang yang mula-mula menggunakan istilah ini, dan menjadikannya sebagai istilah saintifik. Ia menggambarkan sebagai perubahan yang berterusan pada alam dan fizik.

2. Zenon menggunakan istilah ini sebagai penolakan terhadap pandangan yang salah dengan menggunakan cara perdebatan. Sehingga orang yang memberi pandangan yang salah itu mengakui kesalahan pandangannya sendiri.

3. Socrates menggunakan istilah ini sebagai penelitian terhadap definisi yang benar, dan menolak definisi yang tidak benar.

4. Plato pula menggunakan istilah ini sebagai hubungkait dengan praktikal kemuliaan dan nilai.

5. Aristotle menggunakan istilah ini sebagai penerimaan terhadap pembuktian yang dibina untuk menghasilkan keyakinan.

6. Bermula dari zaman kemunculan Stoicism, hinggalah akhir zaman pertengahan, istilah ini digunakan sebagai “perdebatan”.

7. Pada zaman baru pula, golongan Critisism yang didokongi oleh Immuel Kant menggunakan istilah ini sebagai pendedahan daripada keraguan.

8. Golongan Fasisime menggunakan istilah ini untuk melepaskan diri mereka daripada kongkongan gereja dengan kaedah perdebatan.

9. Ahli Falsafah German, George Hegel menggunakan istilah ini sebagai asas bagi pemikiran idealisme, untuk menyatakan kewujudan akal yang menjadi tempat wujudnya alam.

Daripada sini, kita dapat mengetahui bahawa Karl Marx mengambil istilah Dialektikal daripada George Hegel, kemudian menyonsangkannya. Hegel menggunakan istilah ini untuk menyatakan kewujudan Allah dan akal, tetapi Karl Marx telah mendakwa bahawa istilah yang digunakan oleh tok guru beliau sebagai salah.

Lalu, beliau mencipta penggunaan baru bagi Dialektikal, yang merujuk kepada perdebatan untuk merealisasikan pemikiran materialisme. Lalu terbentuklah istilah Materialisme Dialektikal. Beliau menggunakan method yang sama dengan Hegel, tetapi menterbalikkannya untuk menafikan kewujudan tuhan.

1. Ia dimulakan dengan “permasalahan”. Iaitu memastikan masalah yang ingin diperdebatkan.

2. Kemudian peringkat pertentangan atau penafian. Iaitu menafikan, atau mencari pertentangan terhadap permasalah tersebut.

3. Kemudian peringkat penggabungan atau penafian perkara yang dinafikan. Iaitu menggabungkan dua peringkat penafian untuk mengasilkan penafian bagi perkara yang dinafikan.

bersambung

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar
Baca seterusnya

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal