14 January 2013

112 TARIKH BERSEJARAH



"Atuk, benarkah satu ketika dahulu pernah berlakunya penggulingan kuasa?" Kata seorang anak muda yang mengkaji tentang peradaban terdahulu. 

"Ya, ketika itu era penggulingan kuasa-kuasa zalim yang memegang pemerintahan beberapa buah negara. Ia bermula dengan kebangkitan di Tunisia, Mesir dan beberapa lagi. Pemerintah-pemerintah zaman tersebut digulingkan kerana terlalu kejam. Atuk tak berapa ingat nama-nama mereka", balas seorang pakcik yang sudah lanjut umurnya. 

"Syria bagaimana? Kerana kajian yang saya buat mendapati bahawa pemerintah Syria ketika itu agak sukar dijatuhkan", tanya pemuda tersebut. 

"Ya, seingat Atuk, selepas kejatuhan kuasa-kuasa zalim di timur tengah, kebangkitan berlaku di Malaysia, tempat kita tinggal ini", jawabnya lagi. 

"Begini ceritanya, anak perlu mengkaji tentang tarikh-tarikh jatuh bangun sebuah kerajaan. Lihat bagaimana Allah menjatuhkan pemerintah yang zalim, dan menukar dengan pemerintah yang alim.. Ketika itu, Atuk menghadiri sebuah perhimpunan bersejarah di Kuala Lumpur. Ketika itu Atuk berumur 10 tahun. Sudah 80 tahun berlalu.. 

Ayah Atuk yang membawa Atuk bersama mak dan adik beradik yang lain. Ketika berhimpun, Ayah Atuk melihat wajah Atuk dan dia berpesan "Kamu kena ingat tarikh hari ini. Ia adalah peristiwa keramat dalam sejarah" 

Setelah pemerintah Malaysia yang zalim ketika itu telah dijatuhkan, kami hidup di bawah pemerintahan pimpinan yang baik, alim dan wara' selama beberapa kurun", kata Pakcik Tua itu lagi. 

"Alhamdulillah, sehingga hari ini Malaysia aman dan tenteram di bawah pemerintahan alim ulama tersebut.." Tambahnya lagi. 

Pemuda itu bertanya "Adakah Atuk ingat, tarikh perhimpunan bersejarah itu berlaku? Saya ingin mencatatnya di dalam tesis kajian saya.." 

Atuk itu menjawab, "Erm... rasanya 12 Januari 2013.., ia dikenali dengan HKR 112!" 

Muhammad Mujahid Ibnu Ir Fadzil 
BA, Hons, Fakulti Usuluddin, 
Jabatan Akidah dan Falsafah, 
Universiti al Azhar

1 comments:

IBU TUTI TKI SINGAPUR on August 7, 2016 at 8:22 AM said...

SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal