20 November 2009

Berdebat Seperti Orang Bodoh

Setelah membaca semak samun kat dalam shoutbox saya, dengan mudahnya saya menjawab “Hujah Orang Bodoh Jangan Dilayan...” Siapa rasa dirinya sedemikian? Fikirlah sendiri.. Buang masa, buang karan, dan buang angin (sebab geram..)

Saya menyesal kerana mengambil masa yang lama untuk membaca kesemua ayat-ayat dalam shoutbox tu. Kita bukan kenal siapa yang berkata.. Pengajiannya setara mana? Saya kenal shah.. Kawan saya. Terima kasih kerana bagi sedikit hint kepada anak didik Asri. Tapi yang enta duk layan dia tu buat apa? Buang masa enta.. Orang-orang macam ni jangan dok layan.. Sampai kiamat tak habis.

Kalau nak berdebat, berdebat secara ilmiah. Kita boleh bincang secara professional. Rasa malas je nak ulas satu-satu point yang diperdebatkan. Lebih banyak menunjukkan kehebatan sendiri yang tak hebat mana pun. Nanti, kalau rajin, insya Allah ana ulas satu-satu..


Wahai saudaraku,

Hari ini perkara utama yang perlu dibahaskan lebih banyak. Jangan disebabkan istilah bid’ah, kita berdebat dan berhujah sehinggakan meracuni masalah khilafiah yang sudah dijernihkan oleh ulama-ulama kita dahulu.

Arak yang diharamkan oleh Allah secara jelas, hari ini menjadi minuman biasa di kedai-kedai. Iklan di akhbar dan di papan iklan di tepi lebuh raya, tanpa segan silu mengempen “arak” ini. Kenapa kita tidak berusaha menghapuskan peminuman ini dengan ilmu-ilmu dan kemahiran yang ada?

Judi juga antara perkara yang jelas diharamkan oleh Allah. Hari ini orang membunuh diri, membunuh isteri, merompak, mencuri dan sebagainya disebabkan judi. Disebabkan perbuatan yang haram ini dilakukan, lihatlah berapa banyak kesannya? Masih lagi nak membuang masa dengan masalah picisan?

Umat Islam dibunuh setiap hari. Darah mereka menjadi kegemaran si Yahudi. Kita pula asyik duk bahas bid’ah tak habis-habis. Kenapa suara anda yang lantang menegakkan benang yang basah itu, tidak digunakan untuk mengecam Yahudi? Masih sibuk dengan membid’ahkan orang?

Zina yang hari ini semakin dijadikan perkara biasa. Di manakah suara-suara yang membid’ahkan orang ini dalam berjuang menuntut pengharaman zina? Orang berzina di dalam Masjid (kes yang berlaku di Johor), tak dengar pula suara mereka. Sebaliknya orang yang berzikir selepas solat itulah yang menjadi mangsa.

Gerakan murtad beramai-ramai yang terjadi di kalangan remaja kita. Di manakah suara mereka? Mereka mengotakan pegangan mereka bahawa mereka itu adalah freethinker.. dengan mengencing di atas al Quran, sambil memijak-mijak al Quran. Selepas itu mereka berzina pula di atasnya.. Di manakah suara mereka yang mengatakan bahawa mereka berpegang dengan al Quran?

Hudud yang sampai hari ini tak terlaksana, sedangkan itulah perlembagaan daripada al Quran dan Sunnah. Di manakah suara-suara yang mengatakan mereka itu berlandaskan al Quran dan Sunnah? Hanya berdiam diri? Bahkan hari ini orang menghina hudud. Di manakah suara-suara yang mengatakan bahawa mereka itu “hanya ingin mendapat keredhaan Allah dengan mengharamkan bid’ah?

Sedih apabila melihat pertelingkahan yang membuang masa dari kalangan kita. Kita duduk di dalam situasi hari ini. Bukannya zaman dulu. Lihatlah kejahatan yang berlaku hari ini. Masih pejamkan mata? Orang yang membid’ahkan orang lain ini, menambahkan beban dan kepayahan kepada kita yang ingin menghapuskan kejahatan.

Kita berusaha memerangi maksiat.. tiba-tiba datang orang yang membid’ah ini, mengganggu usaha kita untuk menegakkan Agama Allah. Dengan mendatangkan istilah bid’ah, habis semua ulama terpaksa mengambil masa dan keringat untuk menyelesaikan perkara ini, dan memberi kefahaman kepada semua. Terpaksa mengalih pandangan kepada penjelasan tentang perkara-perkara furu.

Muhammad Mujahid bin Mohammad Fadzil
Usuluddin Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal