08 November 2009

Isu Kutub Sittah Di Parlimen

KUALA LUMPUR: Akibat ingkar arahan Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia supaya duduk, anggota Parlimen Kulim-Bandar Baru, Zulkifli Nordin menjadi yang pertama 'dijatuhi' hukuman keluar dewan bagi sesi persidangan Parlimen kali ini.

Wakil rakyat PKR itu dikenakan tindakan selepas tidak mengendahkan permintaan Pandikar Amin supaya beliau berhenti mengemukakan soalan yang disifatkan terkeluar daripada tajuk penggulungan Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 oleh Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohammed Khaled Nordin.

"Yang Berhormat duduk... duduk... apa Yang Berhormat kemukakan itu adalah isu baru. Sepatutnya dikemukakan ketika perbahasan, bukannya sekarang," katanya.

Zulkifli sebelum itu menggesa Mohammed Khaled menjelaskan mengapa Jabatan Penuntut Malaysia (MSD) di Mesir mengeluarkan surat untuk menghalang kira-kira 700 pelajar Universiti AlAzhar mengikuti pengajian kuliah hadis oleh Mufti Mesir Syeikh Dr Ali Jum'ah walaupun persiapan sudah dilakukan.

"Kita masih ada banyak kementerian yang akan menggulung perbahasan sedangkan masa hanya ada sehingga Khamis sahaja... kalau Yang Berhormat tidak duduk saya akan arahkan keluar dewan," tegas Pandikar Amin yang kemudiannya memuktamadkan keputusan itu setelah Zulkifli terus berdegil untuk mengemukakan soalannya.

Arahan itu menyebabkan petugas media menyerbu Zulkifli sebaik keluar daripada dewan persidangan, hanya kira-kira lapan minit sebelum Anggota Parlimen itu dipanggil oleh Bentara yang menyampaikan arahan Pandikar Amin supaya beliau kembali ke dewan.

Malah sebaik masuk, Zulkifli diberi peluang untuk mencelah perbahasan menteri, termasuk untuk bertanya soalan yang dibangkitkan sebelum itu.

Pandikar Amin berkata peluang itu diberikan kerana ia melibatkan kepentingan pelajar Malaysia di luar negara.

Tampil lebih tenang, Zulkifli memohon maaf atas sikapnya sebelum itu dan mengakui cara yang digunakan untuk mencelah sebelum itu agak kasar.

Beliau kemudiannya menjelaskan kepada menteri permintaan pelajar-pelajar berkenaan supaya mengarahkan pengarah MSD untuk menarik balik surat yang dikeluarkan bagi membolehkan kuliah itu diteruskan.

Untuk itu, Mohamed Khaled berjanji akan menyemak perkara itu dengan pengarah berkenaan dan akan memaklumkannya kepada Zulkifli.

------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR 10 Nov. - Zulkifli Noordin (PKR-Kulim Bandar Baharu) menjadi Ahli Parlimen pertama yang diarahkan keluar Dewan sejak sesi sidang Dewan Rakyat Mesyuarat Ketiga, Penggal Kedua, Parlimen Ke-12 bermula pada 19 Oktober lalu.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengarahkan Zulkifli keluar kira-kira pukul 8 malam ini setelah beliau tidak menghiraukan arahannya supaya berhenti mengemukakan soalan-soalan baru ketika Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menggulung perbahasan Bajet 2010 bagi peringkat kementeriannya.

"Yang Berhormat duduk, duduk. Apa Yang Berhormat kemukakan ini adalah isu baru, sepatutnya dikemukakan ketika perbahasan, bukannya sekarang.

"Kita masih ada 16 kementerian lagi yang akan menggulung perbahasan sedangkan masa hanya ada sehingga Khamis sahaja. Nampaknya, Yang Berhormat tidak mahu duduk, jadi saya arahkan keluar Dewan," tegas Pandikar Amin.

Zulkifli sebelum itu, beberapa kali bangun mencelah, sambil menggesa Mohamed Khaled menjelaskan kenapa Jabatan Penuntut Malaysia (MSD) di Mesir baru-baru ini mengeluarkan surat melarang kira-kira 700 penuntut Universiti Al-Azhar mengikuti pengajian hadis yang disampaikan oleh Mufti Mesir, Syeikh Dr. Ali Jum'ah.

Bagaimanapun, arahan supaya Zulkifli keluar Dewan hanya berlangsung selama kira-kira lapan minit kerana Pandikar Amin kemudiannya mengarahkan bentara supaya memanggil Ahli Parlimen itu masuk kembali ke dalam Dewan.

Sebaik masuk, Pandikar Amin telah memberikan peluang kepada Zulkifli untuk mencelah perbahasan menteri berkenaan untuk bertanya soalan yang dibangkitkan sebelum itu iaitu mengenai masalah yang dihadapi pelajar Malaysia di Universiti Al-Azhar.

Ketika bangun, Zulkifli yang nampaknya kembali tenang memohon maaf kerana cara yang digunakannya untuk mencelah sebelum itu agak kasar.

"Minta maaf kerana saya sebelum ini hanya berpengalaman berhadapan dengan Unit Simpanan Persekutuan (FRU),'' jelasnya.

Sementara itu, Mohamed Khaled ketika membuat penggulungan berjanji akan menyiasat kejadian itu dan pegawai kementerian akan diminta memaklumkan perkembangan siasatan kepada Zulkifli.

sumber : desakjpmk.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal