27 March 2010

Manisnya Sebagai Pesakit


Khas buat mereka yang mengalami penyakit, atau sedang sakit terlantar dihospital, dan sebagainya. Bagaimana? Betulkan minda anda, supaya minda anda tidak sakit sepertimana badan anda sedang mengalami kesakitan. Ingat, kesakitan yang paling serius ialah sakit minda, atau lebih dikenali sebagai “sakit otak”.

Ramai orang yang mampu untuk melakukan kerja berat-berat, tetapi berapa ramaikah yang mampu menjadi pemikir yang hebat? Ini kerana mereka yang kuat berfikir sering mengatakan “sakit otak”, apabila mengalami tension dalam bertugas dan sebagainya. Maka, bagi mereka yang “hanya” sakit pada badan, pastikan minda anda tidak turut sakit sama.

Petua untuk menghilangkan sakit pada badan, melalui minda ialah :

1. Sakit itu bukanlah satu penghinaan daripada Allah. Tetapi ia adalah ujian daripada Allah untuk meningkatkan iman kamu sekiranya kamu bersabar. Maka beruntunglah orang yang sakit.

2. Sakit itu menunjukkan bahawa Allah menyayangi kamu. Ini kerana Allah ingin tingkatkan kesabaran kamu. Allah tidak akan biarkan orang yang disayanginya sihat sentiasa, kerana ia akan mengurangkan “kesabaran” di dalam diri. Alhamdulillah, sakit membuatkan aku merasa sabar.

3. Orang yang sakit ada peluang untuk berehat, dan mengatur kembali perancangan. Ya, asyik sibuk dengan kerja, sehinggakan tidak sempat untuk merancang. Maka, waktu untuk merancang itu ialah ketika sakit! Sakit adalah waktu rehat anda, dan peluang anda untuk merancang.

4. Sakit boleh menghapuskan dosa, sekiranya kita bersabar dengan penyakit tersebut. Cukup dengan bersabar, dan berehat. Dosa akan terhapus, disebabkan kesabaran yang percuma itu. Tidak perlu bersusah payah untuk bekerja keras.

5. Ingat, Nabi-nabi Allah, wali-waliNya dan para ulama, kesemuanya mengalami sakit. Mereka “diberi” kesakitan kerana ketinggian darjat mereka. Bagaimana pula kita? Orang yang sentiasa sihat, akan sukar bersabar apabila ditimpa sakit, walaupun jarang terkena.

6. Orang yang tidak mengalami sakit, sebenarnya dia ada penyakit. Orang yang normal, akan sakit. Orang yang sentiasa sihat, itulah orang yang kurang normal. Ini kerana ia adalah fitrah. Sememangnya kesakitan itu ada pada semua manusia. Paling kurang, sakit hati.

7. Gunakan peluang ini untuk beramal dan berzikir mengingati Allah. Apabila kita sibuk bekerja untuk dunia, apa salahnya diberi sedikit sakit untuk memberi peluang kita mengingati Allah, dan mengingati mati.

8. Apabila sakit, bersangka baiklah dengan Allah. Gunakanlah waktu sakit itu untuk rehat daripada sebarang masalah kerja, dan tenangkan fikiran daripada kecamuk sibuk warga kota. Sekiranya kita menganggap bahawa penyakit itu adalah azab, maka ia akan jadi azab. Fikirlah bahawa ia adalah ujian daripada Allah untuk melihat kesabaran kita.

Dipetik daripada :

Risalah Ila Kulli Maridh
Dr Abdul Mahdi Abdul Qadir,
PhD Universiti al Azhar
Cetakan Maktabah Iman

Ringkasan Oleh :

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar
ibnuirfadzil.blogspot.com

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal