27 April 2010

Surat Daripada Mudirah Qiraat Untuk Menggesa Pihak Safarah

Sepertimana yang telah saya ceritakan tadi, mudirah Qiraat Mansurah telah mengeluarkan surat menyatakan bahawa "sekiranya tiada sebarang senarai mahasiswi sampai, maka mereka tidak dibenarkan masuk periksa". Ya, beliau mengatakan bahawa senarai nama masih belum dihantar oleh pihak safarah.


Terjemahan :

Pejabat Maahad ad Daqhaliyyah
Maahad Qiraat Perempuan Mansurah

Said Sahib al Fadhilah,
Wakil Ketua Maahad Azhar ad Daqhliyyah

Assalamualaikum Warahmatullah Wabarakatuh

Dengan segala hormat, ingin meletakkan pendirian terhadap Mahasiswi Qiraat Tahun Satu, berbangsa Malaysia, samada membenarkan mereka daripada memasuki peperiksaan atau tidak. Ia disebabkan fail senarai nama mereka belum diberikan oleh pihak safarah Malaysia sehingga sekarang, dan jumlah mereka seramai 39 orang.

Sekian, terima kasih.


Sepertimana yang dijangkakan, memang benar. Mahasiswi Qiraat yang berada di Mansurah tidak dibenarkan masuk peperiksaan sepertimana yang tertera pada surat di atas ini. Ia adalah surat yang ditulis oleh Mudirah kepada setiap mantiqah supaya menggesa pihak safarah untuk menghantar senarai nama.

Sekiranya tidak, mereka tidak akan dibenarkan masuk peperiksaan. Sebuah catatan yang saya petik daripada Us Adham, Penasihat DPM Mansurah.. sila baca (link)

Masalah yang ada di Mansurah kali ini lebih meruncing apabila keputusan yang dibuat oleh Mantiqah Al-Azhar cawangan Mansurah yang bahawasanya pelajar-pelajar tahun satu Qiraat Mansurah tidak boleh menduduki peperiksaan selagi mana Kasyful Asma' ataupun fail-fail pelajar masih lagi tidak sampai di Mantiqah tersebut.

Namun usaha terus dibuat diperingkat Maahad Qiraat Fatayat Al-Mansurah sendiri untuk mendesak melalui surat yang saya lampirkan. Berdasarkan perbincangan pihak persatuan kita DPMM bersama pihak Mudirah Maahad pada jam 1.30 petang tadi, insya Allah surat ini akan dihantar oleh pihak Maahad ke Mantiqah. Surat itu terkandung di dalam juga maklumat supaya desakan daripada pihak Mudirah Maahad kepada pihak Mantiqah sendiri supaya mendesak Safarah Malaysia supaya disegerakan fail-fail tersebut.

Dan apa yang menyedihkan, apabila kita menghubungi pihak Safarah iaitu Encik Khairi Jalaluddin supaya ada tindakan dari pihak Safarah. Apa yang pasti pada hari khamis (29 April 2010) ini adalah tarikh imtihan syafawi (ujian lisan) bagi pelajar-pelajar tahun satu. Dan insya Allah pada 8 Mei 2010 adalah tarikh bagi imtihan tahriri (ujian bertulis). Sekiranya fail-fail ini tidak sempat sampai, maka menjadi satu sejarah buat pelajar-pelajar Qiraat untuk tidak menduduki peperiksaan.

Kami juga terus berhubung dengan pihak DPM Syoubra. Pihak DPM Syoubra juga sudah merujuk di Qita' Maahad Al-Azhar dan mendapat maklumat yang sama bahawa fail-fail dari Safarah masih tidak sampai lagi. Namun melalui budi bicara pihak Mudir Maahad Qiraat Syoubra membenarkan untuk pelajar-pelajar tahun satu untuk menduduki peperiksaan.

Andaikata sejarah ini berlaku, nescaya pihak Safarah akan bertanggungjawab di dalam masalah ini. Dan saya harap kepada pihak pelajar-pelajar Qiraat dapat bersabar sekiranya berlaku. Seluruh pihak seperti PMRAM, DPM Syoubra, DPM Mansurah sudah cuba buat apa yang terdaya. Insya Allah kebenaran akan menyebelahi kita. Sirru ala barakatillah.

Semoga usaha mereka yang ingin menghapuskan mahasiswa Islam digagalkan oleh Allah. Ya Allah, hapuskanlah mereka yang ingin menghapuskan pejuang agamaMu! Kami yakin, Engkau pasti akan perkenankan doa kami yang dizalimi.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal