11 January 2011

Serangan Pemikiran Di Dalam Cerita Kartun

Insya Allah, kali ini saya tertarik untuk menyedarkan semua orang, khususnya kepada para ibu bapa. Iaitu tentang serangan pemikiran yang terkandung di dalam cerita-cerita kartun. Saya bukanlah berniat untuk menjatuhkan sesiapa, sebaliknya mengajak para pembaca untuk berfikir sejenak.

Cuba fikir, kartun Doraemon yang agak menyeronokkan kanak-kanak, mengandungi beberapa unsure yang boleh merosakkan Akidah. Doraemon menanam pemikiran “segala permohonan atau doa bukan kepada Allah”. Maka, kanak-kanak sejak kecil lagi diajar supaya tidak kenal dengan Tuhan yang menciptanya.

Ini kerana Doraemon mampu “mengabulkan apa-apa permohonan” dengan menghasilkan alatan-alatan dalam sekelip mata. Cuba fikir juga, kartun Aladin juga mempunyai unsur yang hampir sama, iaitu cukup sekadar meminta bantuan dengan Jin yang berada di dalam Teko.

Kartun Aladin memaparkan suasana masyarakat Arab, dengan berpakaian Arab dan sebagainya. Untuk apa? Cuba kalian fikir sejenak. Selain itu, kartun-kartun yang tahyul juga boleh memberi kesan dalam pemikiran kanak-kanak apabila mereka lebih suka berfantasi dan menjauhi realiti.

Perkara ini mampu memberi kesan di dalam jiwa seseorang. Seseorang itu lebih suka dengan dunia maya. Bangun pagi, sehingga tidur semula, hanya tahu mengadap komik, hanya tahu bermain Avatar.. dan sebagainya.

Alhamdulillah, ada juga kartun-kartun yang membina minda dengan pengajaran-pengajaran berguna. Namun, saya masih membimbangkan apabila kartun-kartun yang tahyul lebih menguasai pasaran. Anda jangan terkejut sekiranya ada yang mengatakan bahawa unsure lucah juga terkandung di dalam kartun, yang menjadi kegemaran kanak-kanak.

Adakah kartun ini memang digemari oleh kanak-kanak? Saya bukanlah seorang yang pakar di dalam bidang ini, sebaliknya, cuba anda fikir.. kenapakah kita menganggap kanak-kanak meminati kartun? Ada juga yang bertanya, kenapa kanak-kanak meminati patung-patung? Adakah sememangnya naluri mereka sedemikian? Atau pemikiran mereka ditanam supaya meminati patung-patung dan kartun-kartun.

Alhamdulillah, saya sebagai kartunis tidak menyalahkan kartun-kartun yang bermanfaat, sebaliknya saya menimbulkan persoalan kepada unsur-unsur “pelik” di dalam kartun.

Cuba kita lihat pada patung-patung yang dijadikan mainan kanak-kanak. Lengkap dengan pakaian yang “tidak lengkap”. Patung yang hanya memakai skirt pendek, dan baju singlet. Apakah tujuan patung ini dibuat?

Kita kembali kepada persoalan kartun. Sejak kebelakangan ini, sudah banyak kartun-kartun “superwoman” yang berpakaian seksi. Apabila melakukan kuasa serangan, akan terdedah seluar dalamnya. Inikah yang perlu dilihat oleh kanak-kanak kita? Tak hairanlah apabila mereka dewasa kelak, mereka gemar memakai seluar yang menampakkan garisan punggung.

Jangan terkejut, filem Dragon Ball juga mengandungi unsur-unsur yang tidak sesuai untuk kanak-kanak. Segala permohonan boleh dikabulkan oleh si naga.. Bahkan, si naga tersebut mampu menghidupkan orang mati, dan mematikan orang yang hidup. Apa pandangan anda? Adakah kartun sedemikian wajar ditonton oleh kanak-kanak?

Ada yang berkata, “ala.. masing-masing kena la pandai-pandai tahu bezakan mana yang betul, mana yang tak betul..”. Erm.. agak-agak kanak-kanak yang “belum mumayyiz” boleh tak nak bezakan? Saya bukan nak mengajar para pembaca “tahu mencipta alasan”. Sebaliknya, saya mengajak supaya para pembaca berfikir sejenak.

Saya sudah lama tidak menonton kartun.. agak lama. Mungkin kartu-kartun yang saya sebutkan di atas agak ketinggalan. Tetapi, tidak dinafikan, serangan pemikiran di dalam filem kartun masih berterusan. Secara umum, saya boleh senaraikan beberapa serangan pemikiran di dalam filem kartun kepada berikut :

Unsur Atheism

menafikan kewujudan Allah. Di dalam kartun-kartun, ada yang menayangkan unsur “manusia atau haiwan yang boleh kabulkan hajat” dan lain-lain.

Unsur Darwinism

Mengatakan bahawa makhluk ini berevolusi. Di dalam kartun-kartun ada yang menayangkan badan “separuh manusia dan separuh binatang”, separuh binatang lain dan separuh lagi binatang lain, contohnya kepala kambing badan singa.

Unsur Zionism

Serangan zionisme sangat banyak, antaranya unsure lucah. Di dalam kartun-kartun ada yang sengaja mendedahkan aurat atau mendedahkan anggota badan yang boleh meransang nafsu, dan lain-lain.

Unsur Anamism

Iaitu menyembah selain daripada Allah atau menyembah unsure seperti laut, matahari dan lain-lain. Maka, di dalam kartun-kartun ada yang menonjolkan bahawa “kuasa untuk menambah kekuatan daripada matahari” dan lain-lain.

Sekadar ini sahaja yang sempat saya tulis. Namun di sana terdapat banyak lagi serangan pemikiran yang anda sendiri boleh mengkajinya. Mungkin ada serangan pemikiran Existentialism, Idealism, Realism, Materialism dan banyak lagi yang terkandung di dalam kartun-kartun. Cuba fikir dan kaji, kemudian pilihlah cara yang betul dalam mendidik anak-anak.

Semoga artikel ini bermanfaat dan memberi keberkatan, sekian.. terima kasih.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Felo Jabatan Akidah dan Falsafah
MANHAL PMRAM

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal