08 June 2010

Fiqh Waqi` Merealitikan Perancangan - Abezuh

Rasanya.. yang berbaju biru tu, Presiden Indonesia.. betul tak?

oleh : Abezuh (link)

Fiqh waqi' menjadi senjata utama bagi memastikan sesuatu perancangan yang dibuat menjadi realiti. Dengan erti kata, penjagaan maslahat dan menjauhi mudharat terjamin berdasarkan selepas kefahaman Fiqh Muwazanat dan Fiqh Aulawiyat. Bahkan fiqhul khamsah merupakan suatu eleman yang tidak boleh difahami secara berasingan atau memahami sebahagian sahaja. Hal ini demikian kesemua fiqh ini mempunyai peranan tersendiri dan berkait rapat dengan yang lain.

Kefahaman ke atas fiqh waqi' adalah untuk memastikan perubahan faktor dan sebab di dalam penilaian maslahat dan mudharat dapat dijaga berdasarkan penelitian kepada keadaan sekeliling semasa. Ia mengambil kira dari sudut uruf, suasana adat , bahasa dan syara'. Maka penguasaan di dalam memahami fiqh waqi' memberikan suatu ketepatan ketika meletakkan penilaian sesuatu tersebut adalah masalahat atau tidak.

Bahkan maslahat yang diperbincangan oleh syara' juga berkisar kepada maratib maslahat yang 3 iaitu dharuriyat, hajiyat dan tahsiniyat. Justeru, seuatu perkara yang berubah pasti akan menjagakan susunan mana yang perlu didahulukan atau dilewatkan berdasarkan status semasa.

Maka pengabaian kefahaman ke atas fiqh waqi' akan menyebabkan sesuatu tindakan perancangan tersasar daripada kehendak yang sebenar bahkan menjadikan perancangan yang gagal.

Dr Yusof Al-Qardhawi menyebut di dalam laman web beliau, bahawa menuntut ilmu merupakan fardhu ain kepada setiap umat Islam. Namun ia adalah fardhu ain ke atas setiap perkara apa yang dilakukan. Justeru, di dalam memahami secara mendalam sesuatu ilmu bukanlah fardhu ain namun hanya fardhu kifayah. Apa yang penting ialah setiap amalan harian yang dilakukan berdasarkan dalil yang nyata.

Justeru, orang yang merancang yang memahami kefahaman fiqh waqi' akan menilai apa yang patut dirancang dalam konteks tersebut. Presiden PMRAM, Saudara Shahrizan menyebut, saban tahun orang yang mengaji secara bertalaqqi semakin tinggi dan gejala sosial yang berlaku juga semakin meningkat. Dan orang yang bekerja di dalam membanteras maksiat amat sedikit. Maka waqi' yang berlaku sekarang adalah untuk memastikan gejala sosial yang berlaku dibendung dan dikurangkan. Namun waqi' sebegini kurang difahami oleh mereka yang hanya mendengar ilmu sahaja tanpa dicernakan.

Seorang ulama haraki di pakistan juga berkata, waqi' umat Islam ini sekarang bergaduh dan berpecah ekoran sibuk menilai iman siapa yang benar, iman siapa yang salah. Dalam masa yang sama, tiada yang sibuk membicarakan siapa yang mahu bangkit menetang kezaliman dan penindasan ke atas umat Islam.

Dahulu juga turut berlaku, ketika Saidina Hussin dibunuh, seorang ulama menegur bahawa ketika Saidina Hussin mati syahid dibunuh, umat Islam sibuk membicarakan adakah sah solat yang ada pada pakaian darah nyamuk, namun tiada seorang yang membiacarakan pembelaan ke atas pembunuhan cucu rasulullah SAW tersebut.

Mahasiswa Islam kini turut tergelincir di dalam kancah kekeliruan waqi' semasa yang dituntut. Kita lihat ramai yang sibuk membicarakan keputusan exam dan terlebih mengimpikan natijah imtiyaz di dalam masa yang sama rakan sebidang sibuk melakukan gejala sosial. Maka waqi' mereka yang memahami ialah bekerja mencegah mungkar lebih dituntut berbanding yang lain. Ini waqi' .

Bukan bermakna menafikan perkara yang lain, namun ia disusun mengikut aulawiyat berdasarkan waqi'. Sebab itu waqi' yang terbesar ke atas umat Islam sekarang bersatu menetang penindasan berbading mempersoalkan keimanan siapa yang lebih sahih.

Dan mahasiswa Islam kini, apakah waqi' sesuai bagi mereka? adakah mereka tidak memahami fiqh waqi' yang akhirnya akan menyebabkan sanggup meruntuhkan kesatuan bersama semata-mata sumbangan yang tidak seberapa? sanggup maruah dicabul semata-mata nak mendapatkan bayaran sewa tempat tinggal yang murah? Sanggup menghabiskan 10 kitab sebulan dalam masa yang sama gejala sosial meningkat 10 kali ganda? sanggup mendapatkan mumtaz berbanding menyibukkan diri menyelamatkan rakan daripada hanyut bersosial?

Justeru, fiqh waqi' adalah senjata utama di dalam memastikan realitikan perancangan yang dilakukan di dalam memastikan penilaian dan penyusanan maslahat dan mudharat adalah dijamin dan betul.

1 comments:

Unknown on June 8, 2010 at 10:02 AM said...

presiden ppmi kot.tak kan presiden indonesia plak kan...hehehe

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal