03 October 2009

Allah Tak Pernah Biarkan


Allah Tak Pernah Biarkan

Dan janganlah engkau menyangka bahawa Allah lalai akan apa yang dilakukan oleh orang-orang yang zalim (Surah Ibrahim : 42)

Anda sering rasa dizalimi? Tetapi kita jarang merasai apabila kita menzalimi orang. Hakikatnya kita perlu tahu bahawa Allah itu tidak pernah membiarkan sesiapa. Dia tidak pernah membiarkan kezaliman itu berleluasa. Kerana Allah itu Maha Adil. Apabila kita menonton televisyen, kita pasti bersuara “Kesiannya mereka… “. Adakah Allah membiarkan sahaja?

Soalan ini hanya dilontarkan oleh mereka yang tidak tahu tentang ayat yang dibacakan sebelum ini. Atau kadangkala mereka terlupa. Oleh itu, janganlah kita lupa, dan ingatlah selalu bahawa Allah tidak akan biarkan sesiapa pun dizalimi. Allah juga tidak akan membiarkan orang yang zalim terus dengan kezalimannya. Allah itu Maha Adil.

Allah SWT berfirman..

… Sesungguhnya Allah hanya menangguhkan balasan mereka hingga ke satu hari yang terbeliak mata mereka (Surah Ibrahim : 42)

Kezaliman mereka tidak dibalas sekarang, tetapi ia ditangguhkan ke satu masa yang lebih sesuai dengan kezaliman mereka. Seorang pemimpin negara, kadangkala “terlepas pandang” dalam menjatuhkan hukuman. Contohnya apabila seseorang yang bersalah, tetapi menang di kandang mahkamah. Maka, adakah mereka akan selamat? Sampai bilakah mereka boleh bebas ketawa?

Sekiranya seorang pesalah tersebut boleh menang di kandang mahkamah disebabkan kesilapan si hakim atau terlepas pandang, maka mereka tetap tidak terlepas dengan Allah.

Allah SWT yang tidak mengantuk, apatah lagi tertidur (Surah al Baqarah : 255)

Allah tidak pernah tertidur atau mengantuk. Maka adakah orang yang zalim itu boleh bebas dengan kezalimannya. Kita tunggu sahaja bilakah balasan terhadap mereka. Balasan tersebut akan di”kurnia”kan pada waktu yang selayak bagi kezaliman mereka. Mereka boleh sahaja terlepas daripada kesilapan mahkamah manusia, tetapi tidak mungkin boleh terlepas dari mahkamah Allah!

Allah tidak pernah merasa mengantuk atau tidur, apatah lagi tidak mungkin Allah itu tersilap, atau terlepas pandang. Maka, serahkanlah segala kezaliman mereka kepada Allah. Usah bimbang, doa orang yang dizalimi itu direct kepada Allah.

Jauhkanlah diri daripada doa-doa orang yang dizalimi, sesungguhnya tiada penghalang di antara doa tersebut dan Allah (Jami’ Saghir : 178)

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal