26 November 2009

Lagi Orang Bertanya, “Kenapa Allah Tidak Cipta Semua Orang Beriman?”


Perkara yang perlu difahami dalam persoalan ini ialah, Allah mampu untuk mencipta semua orang beriman, dan Allah juga mampu untuk menjadikan semua orang ini kafir. Contohnya malaikat, kesemuanya dicipta dalam keadaan sentiasa taat kepada Allah SWT.

Mari kita bezakan di antara perbuatan yang terpaksa, dan perbuatan yang dilakukan dengan kehendak sendiri. Manusia diberikan peluang oleh Allah SWT untuk melakukan perbuatan dengan kehendak sendiri, kecuali beberapa perkara. Contohnya degupan jantung yang bergerak secara automatik, pernafasan yang berterusan walaupun kita sedang tidur dan sebagainya.

Kembali kepada persoalan. Hakikatnya kita “tidak perlu” untuk bertanya soalan seperti ini. Ini kerana soalan ini adalah ditujukan kepada Allah SWT!! Bukan kepada manusia macam kita. Maka, apa yang dilakukan oleh Allah, tidak perlu dipersoalkan.

Maka, jangan tanya soalan ini kepada saya, kerana saya juga dicipta seperti awak!

Selain itu, persoalan yang kita boleh lontarkan kepada orang kafir ialah, “wahai orang kafir, kenapa kamu tidak beriman?”. Dipersilakan tanya soalan ini kepada semua orang kafir, dan anda akan menemui jawapan, “kenapakah Allah tidak cipta semua orang beriman”... Fikirkan..

Jangan salahkan Allah SWT yang menciptakan manusia, tetapi salahkan mereka yang tidak mahu beriman.. Manusia diberi akal untuk berfikir, dan diberi kemampuan untuk menilai di antara keimanan mahupun kekafiran.

Muhammad Mujahid bin Mohammad Fadzil
Kuliah Akidah dan Faslafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal