30 November 2009

Hari Raya Korban Bersama Medic Mesir

Pada 25 November saya telah dijemput oleh Perubatan Cawangan Iskandariah (PCI) untuk menyampaikan ceramah yang bertajuk "Falsafah Korban Manifestasi Kehambaan". Pada keesokan harinya, saya dijemput pula oleh Perubatan Pusat untuk menyampaikan ceramah yang hampir sama, iaitu "Korban Augmentasi Keimanan".

Sebelum itu, pada 24 November, saya telah dijemput untuk mendiskusikan Bahagian Kedua, Kitab Apakah Ertinya Saya Memeluk Islam, oleh Dewan Perwakilan Mahasiswa Syoubra. Alhamdulillah, ketiga-tiga jemputan ini agak memberansangkan.

APa yang saya yakin, keinginan penonton yang menghadiri ketiga-tiga majlis ini bukanlah disebabkan saya, tetapi, atas dasar keinginan mereka untuk menghayati erti korban, dan kesungguhan mereka mendalami ilmu agama.

Ingat, ilmu itu bukanlah apa yang "diberitahu", tetapi ia perlu dipelajari.. Marilah berkorban untuk Islam. Berkorban bukan untuk tunjuk siapakah lagi hebat korbannya, tetapi keikhlasan itulah yang terutama.

Cebisan dari kisah dua orang anak Nabi Adam AS, Qabil dan Habil, yang telah disuruh oleh Allah SWT untuk mempersembahkan korban mereka. Betul, Allah tidak menilai harga korban tersebut, tetapi nilaian di sisi Allah adalah keikhlasan dalam berkorban.

Akhirnya, Allah telah memperkenankan korban Habil, dan menolak korban Qabil yang jelas tidak ikhlas kerana Allah. Bahkan korbannya hanyalah kerana untuk mengahwini dengan adik perempuannya semata-mata.. Ambillah iktibar.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal