05 March 2010

Dajjal Laknatullah - Siri 5

Fitnah-fitnah Dajjal

عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حَصِيْنٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ ، سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ : (( مَا بَيْنَ خَلْقِ آدَمَ إِلَى قِيَامِ السَّاعَةِ خَلْقٌ أَكْبَرُ مِنَ الدَّجَّالِ ))

Daripada Imran bin Hashin RA : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : “Tidak pernah wujud di sepanjang penciptaan Adam AS sehinggalah terjadinya kiamat, makhluk yang lebih besar fitnahnya daripada Dajal Laknatullah” (Shahih Muslim : 18/86-87)

Dajal Laknatullah memiliki beberapa kelebihan yang akan diperjelaskan selepas ini. Selain itu dia juga membawa fitnah yang sangat besar, sehinggakan orang yang beriman boleh bertukar keimanannya setelah melihat beberapa fitnah yang ditimbulkan.

Fitnah Dajjal Laknatullah yang sangat hebat ini mampu melenyapkan keimanan kepada Allah SWT dan kepercayaan kepadaNya. Oleh itu Nabi SAW pernah mengajar kita supaya berdoa agar dihindarkan dan diselamatkan daripada fitnah Dajjal Laknatullah ini.

Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda : “Sekiranya salah seorang daripada kamu menyaksikannya, maka mintalah perlindungan dengan Allah SWT daripada empat perkara : Ya Allah, sesungguhnya aku meminta perlindungan dengan Kamu daripada,

1. Azab Neraka Jahanam,
2. Azab siksaan kubur,
3. Fitnah benda yang hidup dan mati,
4. Dan kejahatan fitnah Dajjal
(Shahih Muslim)

Di sana terdapat beberapa bentuk fitnah Dajjal yang maha hebat, yang menjadi kemestian kepada setiap orang untuk menjauhkan diri daripadanya. Iaitu :

Bantuan Dajjal Ketika Berlaku Kemarau dan Bencana Alam

Ketika kemunculan Dajjal Laknatullah, seluruh dunia sedang mengalami bencana alam dan kemarau. Hujan tidak turun dalam tempoh yang panjang, suhu bumi meningkat secara mendadak, binatang peliharaan kebuluran, tumbuhan mati dan makanan kehabisan.

Lalu muncul Dajjal Laknatullah dengan membawa makanan yang banyak, menurunkan air hujan, mengalirkan sungai dan sebagainya, bertujuan menyesatkan umat Islam. Perkara ini telah dijelaskan di dalam hadis-hadis sebelum ini.

Antara sihir yang dilakukan olehnya ialah mempunyai sumber makanan, minuman yang banyak ketika saat bumi tidak mengeluarkan sebarang hasil.

عَنْ أَبِى أُمَامَةَ الْبَاهِلِىِّ قَالَ خَطَبَنَا رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فَكَانَ أَكْثَرُ خُطْبَتِهِ حَدِيثًا حَدَّثَنَاهُ عَنِ الدَّجَّالِ وَحَذَّرَنَاهُ فَكَانَ مِنْ قَوْلِهِ أَنْ قَالَ : وَإِنَّ مِنْ فِتْنَتِهِ أَنْ يَأْمُرَ السَّمَاءَ أَنْ تُمْطِرَ فَتُمْطِرَ وَيَأْمُرَ الأَرْضَ أَنْ تُنْبِتَ فَتُنْبِتَ وَإِنَّ مِنْ فِتْنَتِهِ أَنْ يَمُرَّ بِالْحَيِّ فَيُكَذِّبُونَهُ فَلا تَبْقَى لَهُمْ سَائِمَةٌ إِلا هَلَكَتْ وَإِنَّ مِنْ فِتْنَتِهِ أَنْ يَمُرَّ بِالْحَيِّ فَيُصَدِّقُونَهُ فَيَأْمُرَ السَّمَاءَ أَنْ تُمْطِرَ فَتُمْطِرَ وَيَأْمُرَ الأَرْضَ أَنْ تُنْبِتَ فَتُنْبِتَ

Daripada Abi Umamah al Bahili RA, beliau berkata : Rasulullah SAW berucap di hadapan kami. Kebanyakan ucapannya menyebut tentang Dajjal, dan meminta kami berjaga-jaga... di antara yang disebut : Di antara fitnahnya ialah apabila Dajjal menyuruh langit supaya menurunkan hujan, maka turunlah hujan. Apabila dia menyuruh tanah supaya menumbuhkan hasilnya, maka tumbuhlah tumbuhan. Di antara fitnahnya juga ialah apabila dia mengunjungi manusia yang hidup dan manusia tersebut mendustakannya, maka tiadalah yang tinggal padanya, semuanya musnah. Di antara fitnahnya juga ialah apabila dia mengunjungi orang yang lain, lalu orang tersebut beriman dengannya, maka dia akan menyuruh langit menurunkan hujan lalu turunlah hujan serta merta dan menyuruh tanah di situ supaya menumbuhkan tanaman, lalu tumbuhlah tanaman.

Gambaran Syurga dan Neraka Yang Disediakan Untuk Pengikutnya

Selain itu, Dajjal Laknatullah juga memiliki kebolehan menampakkan Syurga dan Neraka kepada manusia yang cuba disesatkannya. Gambaran tersebut adalah terbalikan, iaitu sekiranya apa yang digambar itu Syurga, hakikatnya ia adalah Neraka dan begitu juga sebaliknya. Maka sesiapa yang terpengaruh dengan fitnah Dajjal Laknatullah akan memilih Syurganya dan meninggalkan Syurga Allah SWT.

سلمة بن الأكوع رضي الله عنه: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال في الدجال « معه صورتان: صورة الجنة وصورة النار، معه شياطين يشبهون بالأموات، يقولون للحي: تعرفني؟ أنا أخوك أو أبوك أو ذو قرابة منه، ألست قد مت؟ هذا ربنا فاتبعه، فيقضي الله ما شاء »

Daripada Salamah bin al Akwa’, bahawa Rasulullah SAW bersabda tentang Dajjal : Bersamanya (Dajjal) dua gambar. Sebuah gambaran syurga, dan sebuah lagi gambaran neraka. Bersamanya juga syaitan-syaitan yang menyerupai manusia-manusia yang telah mati. Mereka berkata kepada manusia yang hidup “adakah kamu kenal saya?” Akulah saudara kamu, atau bapa kamu, atau saudara mara kamu. Lalu manusia yang hidup bertanya “Bukankah kamu telah mati?” Lalu dia menjawab “Inilah (Dajjal) tuhan kami, ikutlah dia.. tuhan akan memperkenankan apa yang dia kehendaki

Menghidupkan Ibu Bapa Yang Telah Meninggal

وعن أبي أمامة الباهلي رضي الله عنه؛ قال: خطبنا رسول الله صلى الله عليه وسلم، فكان أكثر خطبته حديثا حدثناه عن الدجال وحذرناه، فكان من قوله أن قال : وإن فتنته أن يقول لأعرابي: أرأيت إن بعثت لك أباك وأمك؛ أتشهد أني ربك؟ فيقول: نعم. فيتمثل له شيطانان في صورة أبيه وأمه، فيقولان: يا بني! اتبعه؛ فإنه ربك

Daripada Abi Umamah al Bahili RA, beliau berkata :Rasulullah SAW berucap di hadapan kami. Kebanyakan ucapannya menyebut tentang Dajjal, dan meminta kami berjaga-jaga... di antara yang disebut : Di antara fitnahnya ialah, apabila dia (Dajjal) berkata kepada orang jahil, “adakah kamu ingin lihat aku membangkitkan ibu bapa kamu (yang telah mati)? Adakah kamu akan beriman denganku? Orang tersebut berkata : Ya.. Lalu dua ekor syaitan menyerupai bapa dan ibunya, lantas berkata : wahai anakku, berimanlah dengannya.. sesungguhnya dialah tuhan.

Mampu Membunuh Seseorang Kemudian Menghidupkan Semula

حديث أبي هريرة رضي الله عنه: أنه قال: « يسلط الدجال على رجل من المسلمين، فيقتله، ثم يحييه، ثم يقول: ألست بربكم؟ ألا ترون أني أحيي وأميت

Abu Hurairah RA berkata : Dajal akan bertempur dengan seorang lelaki dari kalangan Islam. Lalu dia berjaya membunuhnya, kemudian menghidupkannya semula. Lalu dia berkata “Adakah aku tuhan kamu? Tidakkah kamu melihat aku mampu menghidup dan mematikan?

Mampu Menyembuhkan Penyakit

وعن الحسن عن سمرة بن جندب رضي الله عنه: أن نبي الله صلى الله عليه وسلم كان يقول: « إن الدجال خارج، وهو أعور عين الشمال، عليها ظفرة غليظة، وإنه يبرئ الأكمه والأبرص ويحيي الموتى ويقول للناس: أنا ربكم! فمن قال: أنت ربي؛ فقد فتن، ومن قال: ربي الله حي لا يموت؛ فقد عصم من فتنته

Daripada Hassan bin Samrah bin Jandab RA, Nabi SAW pernah bersabda : Sesungguhnya Dajjal itu pasti akan muncul. Dia mengalami kecacatan pada mata kirinya, yang terdapat daging timbul di bahagian tersebut. Dia mampu menyembuhkan sopak dan kusta, menghidupkan orang mati.. dan dia berkata “akulah tuhan kamu”. Maka, sesiapa yang berkata “kamu adalah tuhanku”, bermakna dia telah menyebarkan fitnah. Sesiapa yang berkata “Tuhanku adalah Allah yang hidup dan tidak akan mati”, maka dia akan dipelihara daripada fitnahnya (Dajjal).

Manusia Tertipu Dengan Fitnahnya

وعن سفينة مولى رسول الله صلى الله عليه وسلم رضي الله عنه؛ قال: خطبنا رسول الله صلى الله عليه وسلم، فقال: معه ملكان من الملائكة يشبهان نبيين من الأنبياء، لو شئت سميتهما بأسمائهما وأسماء آبائهما، واحد منهما عن يمينه والآخر عن شماله، وذلك فتنة، فيقول الدجال : ألست بربكم؟ ألست أحيي وأميت؟ فيقول له أحد الملكين: كذبت. ما يسمعه أحد من الناس إلا صاحبه، فيقول له: صدقت. فيسمعه الناس، فيظنون أنما يصدق الدجال، وذلك فتنة،

Daripada Safinah RA penjaga Rasulullah SAW, beliau berkata : Rasulullah SAW bersabda : Turut bersama dengannya ialah dua orang malaikat, yang menyerupai sebagai seorang nabi.. sekiranya kamu ingin tahu, aku akan menyebut namanya dan nama kedua ibu bapanya. Salah seorang berada di kanan Dajjal, dan seorang lagi di sebelah kirinya. Itulah yang dikatakan fitnah.. Maka Dajjal berkata : Bukankah aku tuhan kamu? Bukankah aku telah menghidup dan mematikan? Lalu dua orang malaikat tadi berkata : Penipu.. Tiada siapa yang mendengar kata-kata malaikat tersebut, melainkan orang yang ditanya oleh Dajjal. Lalu orang tersebut berkata : Ya, kamu benar.. (dengan niat mengatakan kebenaran pada kata-kata Malaikat tadi).. Lalu manusia yang lain mendengarnya, dan mereka menyangka bahawa orang tersebut membenarkan Dajjal.. itulah yang fitnah..

Kesimpulan

Telah disenaraikan beberapa hadis berkenaan dengan fitnah Dajjal LaknatuLlah. Apa yang kita ketahui bahawa kemunculan Dajjal ketika krisis kebuluran dan kekeringan di seluruh dunia menyebabkan Dajjal diterima oleh manusia-manusia yang jahil.

Mereka melihat bahawa kuasa yang ada pada Dajjal tersebut ialah kuasa tuhan. Hakikatnya itulah sihir yang dibuat olehnya dengan bantuan jin-jin kafir. Manusia hari ini juga sudah biasa mendengar kewujudan tok bomoh yang menggunakan khidmat jin, dan ia juga diamalkan oleh Dajjal.

Jin-jin yang hebat mendampingi Dajjal supaya dia kelihatan hebat berkuasa. Mampu menurunkan hujan dan mengalirkan sungai, menyuburkan bumi yang ketandusan. Bantuan makanan yang dibawa olehnya tidak dapat diperolehi dari mana-mana tempat di dunia. Dari manakah sumbernya? Itulah sihirnya.

Dia juga membawa syurga dan neraka ciptaannya. Syurga dunia ciptaannya adalah neraka yang sebenar. Hari ini kita melihat bahawa manusia semakin leka dengan syurga ciptaan Dajjal ini, walaupun Dajjal belum lagi muncul. Dajjal mengunjungi seluruh dunia dengan mempromosikan “dunia baru” ciptaannya yang penuh dengan nikmat dan keseronokan.

Dia telah membuktikan realiti dunia ciptaannya dengan melakukan beberapa siri penyihiran terhadap manusia di seluruh negara. Mereka yang jahil pastinya terpedaya. Kemampuannya menghidupkan orang mati dapat kita lihat dalam beberapa amalan manusia sesat hari ini yang menghidupkan kembali mayat-mayat. Inilah penipuan dan sihir yang dilakukan olehnya sehingga manusia tertipu dengan dunia ciptaannya. Inilah fitnah Dajjal.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal