16 June 2010

Anda Berpotensi Jadi Gila Dengan Avatar Dan Maya 3D

Salah satu web untuk menyertai alam maya.. dan mencipta kawan dalam bentuk avatar


Di dalam artikel ini, saya ingin mengajak kepada semua pembaca untuk memahami erti AVATAR yang semakin menjadi kegilaan dunia hari ini. Dari segi kebiasaannya, kita mengenali avatar sebagai :

Individu yang hidup di alam maya.


Pengenalan

Iaitu, seseorang itu boleh mencari kawannya di alam maya dengan hanya menyertai beberapa web berkenaan. Bahkan, avatar ini boleh dipilih, dikenali dengan nama dan cara kehidupan, dan sebagainya.

Manakala alam maya 3D yang saya maksudkan di sini ialah alam lain yang hidup di dalam komputer, yang menjadi tempat kediaman avatar. Sepertimana yang telah disebutkan, avatar adalah “kawan yang dicari dari alam maya”, atau dengan kata lain, mencari pasangan atau kenalan dengan manusia kartun!

Sebelum ini, saya pernah menyiarkan berita tentang seorang perempuan yang seolah-olah gila setelah menjadi peminat setia avatarnya. Artikel tersebut telah disiarkan di dalam blog ini bertarikh 13 Jun.

Di dalam web berkenaan, ia membuka peluang untuk kita mencari kawan di alam maya, dan mencipta dunia di alam maya ini. Kita boleh mencipta alam maya kita tersendiri, dan bebas melakukan apa sahaja di alam maya tersebut. Bebas untuk hidup, mencari pasangan, bekerja dan hidup seperti dunia sebenar.

Asal Usul Avatar

Kenapakah istilah avatar digunakan? Apabila anda mengkajinya, anda akan mendapati bahawa istilah avatar merujuk kepada kepercayaan hindu. Di bawah ini adalah artikel yang diambil dari Wikipedia :

Avatar (Sanskrit: अवतार, avatāra) dalam agama Hindu adalah inkarnasi dari Tuhan. Tuhan turun ke dunia, mengambil suatu bentuk dalam dunia material, untuk menyelamatkan dunia dari kehancuran dan kejahatan, menegakkan dharma dan menyelamatkan orang-orang yang melaksanakan Dharma/Kebenaran.

Krishna sebagai perantara Tuhan Yang Maha Esa dalam Bhagawad Gita bersabda:

"Yadā yadā hi dharmasya glānir bhavati bhārata abhyutthānam adharmasya tadātmanam srjāmy aham paritrānāya sādhūnām vināśāya ca duskrtām dharma samsthāpanarthāya sambavāmi yuge yuge" (Bhagavad Gītā, 4.7-8)

Maksud: Manakala kebenaran merosot dan kejahatan merajalela, pada saat itulah Aku akan turun menjelma ke dunia, wahai keturunan Bharata (Arjuna) untuk menyelamatkan orang-orang saleh dan membinasakan orang jahat dan menegakkan kembali kebenaran, Aku sendiri menjelma dari zaman ke zaman

Mungkin anda mengatakan bahawa, ini adalah avatar lain, dan avatar di alam maya adalah istilah yang berbeza. Tapi, saya cuba mengajak para pembaca untuk meneliti bahawa “maksud penggunaan avatar adalah sama”.

Avatar adalah inkarnasi daripada tuhan, yang turun ke bumi dengan menyerupai bentuk material. Manakala avatar yang kita fahami di alam maya adalah individu yang seolah-olah hidup di alam maya, boleh berbual, boleh di bawa berjalan-jalan dan sebagainya.

Bahaya Avatar Dan Maya 3D, Kaitan Dengan Idealisme

Kenapa saya katakan ia adalah satu unsur yang bahaya? Pada pandangan saya, ia sangat berkaitan dengan pemikiran Idealisme, yang mengatakan bahawa alam ini hanyalah cetusan minda. Di bawah ini adalah maklumat asas tentang pemikiran ini :

Pemikiran Idealisme ialah pemikiran yang mengatakan bahawa semua kewujudan ini adalah di dalam pemikiran semata-mata. Ia bercanggah dengan Pemikiran Realisme yang mengatakan bahawa alam ini wujud secara realistik. Manakala Pemikiran Idealisme meletakkan semua yang wujud ini, tidak lebih melainkan apa yang terdapat di dalam akal.

Golongan ini berhujah dengan pancaindera yang mengalirkan ion untuk disampaikan ke otak. Maka, semua kewujudan ini hanyalah berada di otak semata-mata. Ia terbentuk dengan dua asas, iaitu

1. Negatif : Iaitu menolak kewujudan fizik secara hakikat.

2. Positif : Iaitu berpegang bahawa semua kewujudan ini hanyalah ruh dan akal semata-mata.

Maka, mereka meletakkan kewujudan ini berdasarkan apa yang disampaikan oleh pancaindera dan ia terletak di otak. Tiada sebarang kewujudan di luar otak, dan segala-galanya hanyalah aliran elektrik yang disampaikan oleh pancaindera.

(Sumber : Falsafah Moden, Dr Ahmad Abduh Hamudah al Jamal, cetakan Universiti al Azhar)


Kesimpulan

Alam Maya yang dicipta dengan kewujudan avatar adalah salah satu unsur untuk menyesatkan manusia daripada berpijak di bumi yang nyata. Manusia akan merasakan bahawa kebahagiaan itu terletak di dunia maya, yang lebih tenang, mudah mencari kawan, mampu mendengar masalah dan sebagainya.

Dunia yang berada di hadapan kita seolah-olah tidak wujud, dan pemikiran Idealisme cuba untuk menanamkan kepercayaan bahawa alam di hadapan kita tidak wujud! Yang wujud hanyalah cetusan minda yang memaparkan segala gambaran alam di hadapan otak. Maka, kita akan merasai bahawa dunia ini tiada, melainkan imaginasi.

Antara bahaya avatar dan maya 3D ini, ia boleh menyebabkan seseorang itu gila. Gila disebabkan mindanya telah menolak kewujudan alam realiti. Maka, mereka akan berpijak dengan dunia maya yang kosong dan tak wujud. Mereka akan kehilangan identiti sebagai manusia, apabila mereka sudah terikat dan bersama dengan avatar-avatar mereka.

Apabila dikaji tentang kepercayaan Hindu, mereka mendakwa bahawa avatar adalah tuhan yang turun ke dunia material. Manakala avatar yang kita kenali adalah “kawan dari alam maya”. Hakikatnya maksud kedua-dua perkataan ini adalah sama. Iaitu, manusia mampu mencipta dunianya sendiri.

Iaitu, manusia mampu mencipta suasana, halaman rumah, kemewahan, kehidupan, pasangan dan semuanya dengan hanya menggunakan internet atau software-software tertentu. Hasilnya, mereka akan menjadi gila, disebabkan kepercayaan mereka bahawa dunia maya yang tidak wujud itu, sebagai wujud dan realiti. Atau mereka menganggap bahawa dunia maya itu sebagai realiti dan kehidupan di sana adalah kehidupan yang bahagia.

Herodotus menulis: "Apabila kehidupan terlalu membebankan, kematian merupakan suatu perlindungan yang dicari"

Antara akibat daripada idealisme, mampu menyebabkan seseorang itu merasa bahagia untuk membunuh diri! Ini kerana dia sudah tidak nampak kewujudan alam realiti dan semata-mata berpegang dengan alam maya 3D yang sememangnya tidak wujud!

Contoh yang paling mudah, anda biasa bermain permainan FPS (First Person Shooter). Ketika anda bermain, adakah anda menganggap bahawa askar yang menyerang itu wujud? Sudah pasti tidak. Tetapi konsep avatar cuba menanam di dalam pemikiran kita mengatakan bahawa ianya wujud dan realistik!

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal