22 June 2010

Isu Militan : Akhbar Malaysia Lebih Hebat Daripada Polis Mesir



Saya tertarik dengan berita yang disiarkan sebelum ini, tentang penangkapan Us Zulkifli, yang disiarkan oleh Harian Metro. Dikatakan bahawa beliau "disyaki" terlibat dengan militan. Sila lihat pada artikel di bawah :


Namun, suka untuk saya beritahu di sini, sejak bila pula Akhbar boleh mengesyaki penangkapannya disebabkan penglibatannya dalam militan? Cuba lihat bagaimana berita ini diputar belitkan untuk menambahkan rencahnya.

Seorang rakyat Malaysia ditahan pihak berkuasa Mesir selepas disyaki terbabit dengan aktiviti militan dan pengganas di Lapangan Terbang Antarabangsa Mesir, 13 Jun lalu.

Ini perenggan pertama. Bagaimana akhbar boleh mengetahui punca penangkapannya? Akhbar menyifatkan penangkapannya disebabkan "disyaki" terlibat dengan militan. Eh,.. siapa tak tahu, perkataan "disyaki" biasanya digunakan untuk mengelakkan diri daripada disaman.

Dan berita ini hanya bertujuan memprovok keadaan sahaja. Kenapa? Kerana menggunakan "disyaki" untuk menakut-nakutkan mahasiswa di sini. Saya tidak hairan, satu hari nanti kerajaan akan mengeluarkan notis "tiada lagi mahasiswa Melayu yang belajar di Mesir".

Kenapa? Mereka memberi alasan kerana gerakan militan. Nampak tak? Saya teringat, baru-baru ini Saiful Apek ditangkap polis kerana "disyaki" terlibat dengan penyalahgunaan dadah..

Dia berkata .. "Jangan salah sangka, saya baru ditahan polis, belum masuk neraka lagi"

Sebelum ini, saya pernah menyiarkan artikel yang sangat berguna tentang provokasi ini, sila baca di bawah :




Kenyataan Rasmi Daripada Presiden Mahasiswa Yaman

Persatuan Pelajar Malaysia Yaman (PERMAYA) memandang serius terhadap kenyataan yang telah disiarkan di dalam akhbar-akhbar berkenaan dengan isu penangkapan 2 orang pelajar Malaysia di Yaman. Oleh yang demikian pihak kami ingin menegaskan bahawa :-

1. Pihak kami menafikan dengan sekeras-kerasnya penglibatan para pelajar Malaysia di Yaman dengan rangkaian Al-Qaeda atau pun mana-mana pertubuhan pengganas.

2. Secara jelasnya tujuan mereka datang ke bumi Yaman adalah untuk mempelajari bahasa arab, dan ditangkap atas dasar tiada permit untuk keluar dari Sana’a bukannya seperti khabar angin yang di gembar gemburkan oleh mana-mana pihak.

3. Mereka yang terlibat tidak berdaftar dengan pihak Persatuan Pelajar Malaysia Yaman dan pihak kami tidak mempunyai sebarang maklumat lengkap mengenai mereka.

4. Maklumat lengkap berkenaan kes ini belum sempurna, oleh yang demikian pihak kami mengharapkan agar tidak ada spekulasi rambang tanpa merujuk dahulu kepada pihak Kedutaan Malaysia di Yaman dan pihak Persatuan Pelajar Malaysia Yaman (PERMAYA).

Sekian, terima kasih.

Yang berusaha,

Megat Firdaus bin Megat Basri
Presiden
Persatuan Pelajar Malaysia Yaman
Sesi 2010 / 2011


Ya, provokasi sebelum ini mengatakan bahawa 2 orang mahasiswa Yaman ditangkap disebabkan penglibatan mereka dengan gerakan militan. Rupa-rupanya hanya provokasi dan Presiden Mahasiswa di Yaman telah menafikan kenyataan tersebut.

Berita tentang mahasiswa Yaman ini juga menggunakan perkataan "disyaki". Sila lihat pada gambar yang tertera pada artikel tersebut.

Tak hairanlah provokasi ini direbakkan ke Mesir pula. Berkemungkinan besar ia bertujuan untuk "menghapuskan mahasiswa di Bumi Mesir" setelah beberapa usaha golongan tertentu sebelum ini yang gagal. Doakan semoga generasi al Azhar Mesir terus hidup.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

1 comments:

Ibnu Ir Fadzil on June 23, 2010 at 3:34 AM said...

Kenapa saya kata akhbar Malaysia lebih hebat daripada Polis Mesir, sila baca di sini.

http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2010/06/kenapa-saya-kata-akhbar-malaysia-lebih.html

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal