26 April 2010

Paling Kaya Di Britain Ialah Orang India!


LONDON - Aset kelompok individu terkaya Britain melonjak 30 peratus tahun ini ketika kebanyakan penduduk negara berkenaan masih bergelut untuk pulih daripada pada kemelesetan ekonomi, lapor sebuah akhbar semalam.

Taikun besi kelahiran India, Lakshmi Mittal dan keluarganya kekal sebagai orang terkaya Britain dengan aset £22.45 bilion (RM110.24 bilion) meningkat lebih dua kali ganda berbanding anggaran tahun lalu.

Tempat kedua kekal milik bilionair Rusia yang memiliki kelab bola sepak Chelsea, Roman Abramovich dengan kekayaan mencecah £7.4 bilion (RM36.33 bilion) meningkat £400 juta (RM1.96 bilion) berbanding tahun lalu.

Senarai Terkaya 2010 yang dikeluarkan oleh akhbar Sunday Times itu menyatakan, peningkatan kekayaan individu terkaya di Britain kali ini adalah yang tertinggi sejak senarai itu mula disiarkan 21 tahun lalu.

Tempat ketiga diduduki oleh Duke of Westminster dengan kekayaan £6.75 bilion (RM33.14 bilion).

Dua bersaudara, Ernesto dan Kirsty Bertarelli yang terlibat dalam perniagaan farmasi berada di tempat keempat dengan kekayaan £5.95 bilion (RM)29.21 bilion).

Taikun hartanah dan Internet, David dan Simon Reuben menduduki tempat kelima dengan kekayaan £5.53 bilion (RM27.15 bilion).

Tempat keenam diduduki oleh pemilik bersama kelab bola sepak Arsenal, Alisher Usmanov dengan kekayaan £4.7 bilion (RM23 bilion).

Peningkatan kekayaan itu dipacu akibat pemulihan pasaran saham dunia dan peningkatan harga hartanah selepas krisis ekonomi global tahun lalu.

Sejak 12 bulan lalu, sebanyak 10 lagi individu berjaya bergelar bilionair sekali gus menjadikan jumlah mereka di Britain kini 53 orang.

Dalam senarai itu, terdapat 10 jutawan muda di Britain yang berumur 30 tahun ke bawah.

Antara jutawan muda itu ialah pelakon filem Harry Potter, Daniel Radcliffe dengan kekayaan £42 juta (RM206.24 juta).

Pelakon filem terkenal wanita dari Britain yang pernah membintangi filem Pirates of the Carribbean, Kiera Knightley turut disenaraikan dengan kekayaan sebanyak £28 juta (RM137.49 juta).

Aktres yang membintangi filem Harry Potter, Emma Watson turut disenaraikan dengan kekayaannya ialah £22 juta (RM106 juta) termasuk kekayaan keluarganya.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal