29 April 2010

Ayat-ayat Khairi Di Dalam Facebook, Lebih Jelas..


Di dalam post sebelum ini (link), saya menyiarkan beberapa gambar yang diprint screen dari ruang Facebook Khairi. Tapi, agak sukar untuk membaca bukan. Maka, saya menyalin semula dan menyiarkan perbualan tersebut di sini. Selamat membaca.

Khairi Jalalluddin : Lain kali jangan cari pasal, kan dah susah, isu pelajar yang membawa polis Mesir untuk memeriksa pegawai kedutaan ini rupanya dah lama… ana jer yang baru tahu. Harap selepas ini ada perubahan.

Muhammad Hazam Hajanan : Apa cerita?

Haji Zaiful Zaki : Yela sahabat.. apa ceritanya?

Ihsan Monir : Insya Allah lepas ini akan lebih baik :)

SucaGwale Kan Yusuff Hassan : Apa kes pulak ni?

Khairi Jalalluddin : Pasal pelajar mengaku wakil kedutaan

Mohammad Zuhdi : Semoga dalam keadaan baik. Isu ini isu pelajar bawa polis atau isu pegawai yang tidak tahu prosedur? Isu datang ke Tanta, bukan pelajar bawa polis, tapi polis yang bawa pelajar (Pengerusi).. Pengerusi hanya menjalankan prosedur yang ditetapkan oleh pihak polis (kita panggil amnu daulah, iaitu pihak keselamatan)..

Apabila datang Tanta untuk berurusan dengan pelajar, tak kira dia tu besar mana pun pangkatnya, kena patuh juga pada peraturan polis iaitu memaklumkan pada Pengerusi DPMT sebab polis akan bertanya kepada Pengerusi.. harap dapat ambil perhatian.

Isu Tanta ni, jangan cuba kelirukan fakta sebenar..

(Sakan KJ mengempen UMNO.. semangat sangat..)

Khairi Jalalluddin : Salah peraturan tu. Perkara ini akan dibawa ke atas khususnya antara polis dengan kedutaan, kesiannya pengerusi pelajar tu. Sepatutnya belajar, tapi kena buat kerja polis, perkara ini perlu diketengahkan. Semoga ada penambahbaikan di masa akan datang.

Abd Muin Abd Manan : Saya rasa peraturan ini tak salah, tapi yang salah adalah KJ kerana tak faham peraturan Mesir. Mungkin masih baru kot. Bila masa Pengerusi kami buat kerja polis, dia cuma menjalankan tanggungjawab sebagai wakil orang Malaysia di Tanta.. dan amnu daulah meletakkan kepercayaan yang penuh kepadanya. Jika berlaku apa-apa insiden yang melibatkan orang Malaysia di Tanta, Pengerusi yang akan disoal terlebih dahulu.. sekalipun pegawai-pegawai dari kedutaan datang ke Tanta, pengerusi yang akan dihubungi oleh amnu daulah. Berat sangatkah untuk maklum walau sepaah? Amnu daulah sentiasa ambil berat tentang pelajar malah pegawai-pegawai diplomat yang datang ke Tanta.

Jika nak berurusan dengan pelajar di Tanta, Pengerusi terlebih dahulu perlu mendapat makluman dari mana-mana pihak sekalipun.

Saya yakin jika KJ memaklumkan perkara ini terlebih awal, masalah takkan timbul.. pengerusi pun bole belajar dengan tenang.. KJ pun tak dapat call yang banyak :)

Abd Muin Abd Manan : Saya mendesak KJ supaya jangan mengelirukan pandangan umum berhubung isu ini. Saya mendesak sekali lagi agar KJ memohon maaf secara terbuka kepada ahli Tanta dan Pengerusi DPM Tanta.

Khairi Jalalluddin : Rasanya tak keliru, perkara ini ana dah dapat maklum dari pihak-pihak berkenaan. Sebagai pegawai diplomatik ana tidak tertakluk kepada undang-undang itu. Perkara ini akan diperbincangkan dengan pihak berkuasa, harap bersabar, ana tahu call yang banyak tu menandakan orang sayang kat ana :) kalau ana salah, ana minta maaf. Kita tak lari dari kesilapan, tetapi perlu buat sesuatu untuk membantu Pengerusi pelajar yang buat kerja bukan bidang tugasnya, kami ke Tanta pun untuk memudahkan urusan pelajar di sana. Tak perlu susah-susah nak ke Kaherah.

Mohammad Zuhdi : Masalahnya.. KJ dakwa pengerusi menggunakan kuasa safarah ketika berurusan dengan amnu daulah, dan nak bawa perkara ini kepada En Saiful.. ini isu nya..

Persoalannya.. sapa yang mengaku menjadi wakil safarah?? KJ JANGAN KELIRUKAN ISU!

Khairi Jalalluddin : Puan Salwa adalah saksi utama dalam hal ini, dia pun dah marah polis tu (kerani je rupanya), harap boleh rujuk kat dia.

Mohammad Zuhdi : Puan Salwa marah ke minta maaf?? :) Sebenarnya saya ada bersama Pengerusi dan wakil amnu daulah ketika call Puan Salwa.. KJ tak tau apa-apa kot, yang pasti KJ telah mengeluarkan tuduhan yang tidak berasas kepada Pengerusi, dan ini juga dikira fitnah.. bahaya tau fitnah ni.. :) Saya call hari tu KJ nak makan.. kawan saya call pulak KJ masuk toilet.. kalau tak.. boleh sembang panjang kan :)

Khairi Jalalluddin :) bukan fitnah.. tapi dakwaan.. saksi pun ada. Saya boleh dakwa buktinya dia bawa polis.. / takkan lah saya nak duduk jer kut. Kita mesti bergerak.

Mohammad Zuhdi : Eh, salah tu.. waktu KJ duk Kaherah lagi.. waktu Polis call, Pengerusi dalam kuliah.. habis kuliah Pengerusi call balik.. lepas polis maklumkan perkara tersebut, baru kami pergi hotel untuk dapatkan kepastian, dan kami call no. pihak safarah yang ada dalam buku hotel, Puan Salwa yang jawab, tak lama kemudian baru polis sampai.. tak timbul pun bawa polis atau sebaliknya.. KJ faham kot noh.. takkan pegawai tak faham, takyah lah putar belit isu la noohhh..:)

Khairi Jalalluddin : Tak putar pun, tak ada guna pun nak putar, elok selesaikan masalah dari putar alam.. yang pasti ada yang tak kena, terima kasih Zuhdi, apa nombor tel anta.

Mohammad Zuhdi : Saya dah call dan kita dah sembang Hari Rabu waktu KJ tengah makan tengahari, takkan KJ tak save? Kalau nak sembang.. saya boleh call KJ sekarang, eh nak tanya sikit.. KJ bekas ahli kelab UMNO di Jordan ke? (tanya je) :)

Khairi Jalalluddin : Harap dapat berjumpa, salam ukhuwah dari saya.

Mohammad Zuhdi : Aik, tak jawab?? :) ok salam ukhuwah kembali.

p/s : Sila lihat pada gambar yang tertera sebelum ini untuk menyaksikannya sendiri. Lihatlah perangai Khairi di dalam Facebook ini.. nilailah sendiri.

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal