24 April 2010

Penderaan Seksual Di Bawah Bumbung Gereja Didedahkan Melalui Rakaman

RIO DE JANEIRO: Satu rakaman video lucah memaparkan seorang remaja melakukan seks oral ke atas paderi dalam sebuah gereja dijual di jalanan Brazil, semalam, dalam satu lagi pendedahan skandal pedofilia membabitkan gereja Katolik.

Aksi menggunakan kamera tersembunyi itu dijual secara haram dan dimuat turun menggunakan Bluetooth ke dalam telefon bimbit pelanggan dengan harga di antara RM9.50 dan RM19.15.

Akhbar Folha de Sao Paulo melaporkan, pelaku aksi sumbang itu adalah Monsignor Luiz Marques Barbosa, 84, yang membiarkan dirinya diperlakukan di depan pendupa gereja oleh remaja lelaki bekas penyanyi kumpulan koir.

Dalam rakaman itu juga, remaja berusia 19 tahun itu mengaku didera Barbosa sejak kecil.

Pendedahan rakaman itu dalam program televisyen Brazil bulan lalu mendorong siasatan peringkat Parlimen dilakukan ke atas paderi terbabit.

Ia sekali gus mengesahkan bahawa penderaan seksual oleh kalangan paderi pedofilia memang berleluasa di benua Eropah dan Amerika, selain menjejaskan imej pemimpin tertinggi Kristian ketika ini, Pope Benedict XVI.

Barbosa yang mengendalikan gereja di bandar Arapiraca, ditahan beberapa hari lalu dan kini diletak dalam tahanan rumah, manakala pasportnya dirampas.

Dua paderi tempatan lain yang dikaitkan dengan amalan pedofilia oleh tiga bekas anggota kumpulan koir gereja juga diperintah tidak meninggalkan bandar berkenaan.

Menurut laporan memetik peguam Barbosa, paderi itu mendakwa diperas ugut dan membayar RM73,519 untuk mengelak ia disebar kepada umum.

Bagaimanapun, kata peguam itu, ia akhirnya terdedah apabila Barbosa enggan membuat bayaran tambahan.

Barbosa juga menafikan dia seorang pedofilia. Sementara itu, ketua paderi di Arapiraca, Valerio Breda, menulis surat meminta maaf atas kejadian memalukan itu.

Katanya, pihaknya ‘memohon maaf atas nama gereja’.

“Saya amat malu dengan pendedahan berkenaan,” katanya.


Monsignor Luiz Marques Barbosa, 83, left, listens at a state congressional investigative panel in Alagoas, northeastern Brazil, Monday, April 19, 2010. Barbosa's detention for allegedly abusing boys as young as 12, has added to the scandals hitting the Roman Catholic Church in Latin America, even as Chile's bishops asked pardon on Tuesday for past sexual abuse cases. (AP Photo/Roni Lins) BRAZIL OUT - DO NOT USE IN BRAZILIAN PUBLICATIONS OR WEBSITES - NAO USAR NO BRASIL

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal