28 April 2010

Kalau Kena Ganggu Dek Arab, Nak Buat Camna?


Satu artikel yang saya petik dari Us Muhammad Hanif bin Jamaluddin, Pengerusi DPMZ berkenaan kaedah-kaedah menyelamatkan diri ketika diganggu.. Selamat membaca. Semoga diri anda terhindar dari segala bahaya. Eh, JPMK senyap lagi la.. Nadi UMNO dan ISMA pun senyap jugak. Tak nak tolong PMRAM ke untuk selamatkan mahasiswi kita?

Cuma, apa yang dinyatakan di sini ialah berdasarkan keadaan di Zagazig. Ia boleh jugak dipraktikkan di Kaherah. Cuma kalau ada masalah di Kaherah, takyah lah call Pengerusi Zagazig pulak, call Presiden terus. ok. (link)

Sejak kebelakangan ini kes-kes yang melibatkan hisbah dan keselamatan semakin membarah, terdapat banyak kes yang melibatkan akhwat Malaysia yang dicabul oleh warga arab yang tidak bertanggungjawap.

Sehubungan dengan itu pihak DPMZ melalui salurannya Unit Hisbah DPMZ telah menetapka beberapa ketetapan sebagai langkah pencegahan yang perlu diambil perhatian lebih oleh seluruh warga Zagazig terutamanya akhwat supaya kes keselamatan dan hisbah tidak berulang lagi.

Berikut adalah ketetapan yang telah dibuat :

Gangguan seksual ( arab ) :

- Peka dengan keadaan sekeliling dalam apa jua keadaan sekalipun.

- Akhawat dilarang menaiki kenderaan awam berseorangan walaupun pada siang hari.

- Jika diekori "warga arab" jangan terus pulang ke rumah sebaliknya berlari ke tempat-tempat terbuka seperti kedai dan pada masa yang sama hubungi pihak Hisbah atau pengerusi DPMZ/PCZ dengan kadar segera.

- Kalimah-kalimah yang perlu digunakan apabila diganggu warga arab :

- Ilhaquni - الحققنى - tolong!!

- Harami - حرمي - pencuri!!

- Huwa massah gasadi - هو مسح جسدي - dia sentuh tubuh aku!!

- Ana kul amnu daulah - انا قول أمن دولة - Aku lapor amnu daulah!!

- Elakkan pergaulan dengan "warga arab" yang berlainan jantina walaupun rakan sekuliah.

- Ikhwah dan akhwat dilarang menaiki teksi yang bernombor pendaftran 2819 kerana dikenal pasti pemamdu tersebut tidak sejahtera syahawatnya.

- Akhawat dilarang mengambil tempat duduk bersebelahan kerusi pemandu.

- Tramco ke luar zagazig - Utamakan tempat duduk bahagian hadapan ( rujuk bersama item ke-
7 ) jika diganggu, sila minta pertolongan dengan apa cara sekalipun.

- Cadangan bahan altenetif pertahankan diri seperti semburan serbuk lada,jarum dan sebagainya.

p/s dari Ku : -PADA AKHWAT2 YANG DIKASIHI TOLONGLAH JANGAN MALU NAK MELAPORKAN HAL2 YNG BERKAITAN PERCABULAN NI. ni bukan hal kecil tapi ini melibatkan maruah diri antunna semua. JANGAN SALAH MENGGUNAKAN MALU. - Tolong bertindak secepat mungkin, klu di ganggu dalam tranco atau teksi call terus pihak berwajib untuk ambil tindakan, mybe kita boleh tunggu teksi tu kat mana2 senang nak pelupuh arab tu.

- laporan plak jangan la dah tunggu basi baru nak bgtau, kene je bgtau terus k.

- satu lagi tolong jangan rela je k bertindak sekiranya diganggu, buat apa sahaja yang boleh membuatkan orang alain tahu anda sedang diganngu k

Kecurian,samun dan penipuan di rumah kediaman :

- Jangan sekali-kali membenarkan "warga arab" masuk kedalam rumah kecuali dalam pantauan exco DPMZ/PCZ ( contoh : tukar gas bagi akhwat dan sebagainya )

- Jangan membuka pintu terlebih dahulu jika tidak dikenal pasti status pengunjung yang bertamu sebaliknya mesti didahulukan dengan bebrapa persoalan.

- Tuliskan sedikit nota diluar pintu rumah masing-masing sebagai syarat untuk pintu dibuka kepada tetamu yang bertandang seperti - tekan locen 3kali kemudian beri salam dan bagitahu nama atau sebagainya.

Pergaulan / ikhtilat :

- Ikhwah dan akhwat dilarang keluar berpasangan tanpa ada ikatan yang dibenarkan syarak walaupun sudah bertunag.

- Ikhwah atau akhwat dilarang berada dalam keadaan bercampuran yang tiada batas pemisah syarak antara mereka dalam sesuatu majlis atau tempat yang boleh menimbulkan fitnah.

- ketetapan musyrif :

* 2 ikhwah - 1 akhwat ( tidak dibenarkan )
* 1 ikhwah - 1 akhawat ( tidak dibenarkan )
* 2 ikhwah - 2 akhawat ( tidak dibenarkan )
* 2 ikhwah - 3 akhawat ( dibenarkan )
* 1 ikhwah - 2 akhawat ( dibenarkan )
* 1 ikhwah - 3 akhawat ( dibenarkan )
** Pastikan bilangan akhawat lebih ramai dari ikhwah.
** Bilangan musyyrif : jika akhawat ramai atau berkumpulan (melebihi 5 orang) digalakkan musyrif melebihi seorang.

- bab ni tolong amik cakna semua akhwat2 k ikhwah pun klu nak jadi musyrif biar jadi musyrif betul bukannye jd musyrif tapi duk bersembang sepanjang jalan, musyrif gak jangan sampai jauh sebatu dari akhwat.

Merokok & shisha :

- Dilarang merokok di kawasan terbuka dan di khalayak ramai.

* mengundak perspektif buruk di kalangan warga arab.
* mematuhi perjanjian antara 3 negara ( Malaysia, Indonesia, Thailand )
* jumhur ulama termasuk Majlsi Fatwa Mesir mengatakan merokok adalah HARAM.

- klu rasa xnak jaga diripun tolong jaga kemaslahatan orang lain k

Larangan keluar malam tanpa musyrif :

- Dilaranag bagi akhawat keluar rumah pada waktu malam tanpa musyrif walaupun destinasi yang dituju berdekatan.

- Dibenarkan keluar jika ada urusan syar'ie seperti ke hospital, mesyurat atau program DPMZ/PCZ dengan bermusyrif.

- Had masa : Akhawat tidak digalakkan keluar rumah pada awal-awal pagi ( sebelum waktu syuruk ) dan hendaklah berada di rumah 10 minit sebelum maghrib.

kes2 berkaitan masalah gangguan seksual semakin parah, harap akhwat amk cakna bab ni. tak kira la jauh ke dekat ke janji namanye MALAM sila pangil musyrif k jangan guna alasan tak nak menyusahkan musyrif atau sebagainya kalau jadi apa2 nanti lagi menyusahkan, bertindak sebelum kena.

couple/dating :

- Tidak dibenarkan bagi ikhwah akhawat untuk bermesra atau berseronok antara satu sama lain yang berlainan jantina ( bukan muhrim ) baik melalui ucapan.pandangan atau berdua-duan walaupun sudah bertunang.

- Tidak dibenarkan bagi ikhwah akhwat berbicara, bersembang atau berbual kosong dengan berlainan jantina ( bukan muhrim ) tanpa tujuan yang syar'ie.

- Dilarang melakukan perbualan yang boleh menimbulkan syahwat yang melibatkan ikhwah akhwat seperia rayuan atau melembutkan suara ( baik melauli telefon atau lainnya ) walaupun sudah bertunang.

Salah guna teknologi :

- Tidak digalakkan bagi seluruh ahli untuk melayarai internet terlalu lama kerana ianya boleh melekakan diri daripada mengingati Allah dan kewajipan harian seorang muslim.

- Dilarang bagi ikhwah akhawat mendownload, menonton dan melayari web-web hiburan yang melampau, lucah, pornografi dan sebagainya.

- Dilarang berbual dan menceritakan hal-hal peribadi,soal hati atau perasaan (rindu) dan sebagainya melalui ruangan sembang maya (chatting) atau sistem pesanan ringkas ( SMS ) dan lain-lain.

- Tidak dibenarkan membuat panggilan atau "miss call" kepada pihak yang berlainan jantina tanpa tujuan yang syar'ie.

- Dilarang menyebarkan unsur-unsur fitnah, perpecahan atau sentimen kenegerian dan keaiban pihak lain melalui yahoo messenger, facebook, friendster, myspace, blog dan sebagainya.

- Dilarang menulis artikel atau menyebarkan sebarang bentuk maklumat yang berkaitan sentimen politik Mesir.

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal