19 April 2010

Kerja Gila : Perkahwinan Gay Pertama Di Amerika Latin


Pada tahun lalu (Disember 2009) Dua orang lelaki Argentina telah mencabar undang-undang negara untuk melaksanakan perkahwinan sesama jenis pertama di Amerika Latin.

Bulan lalu, hakim mahkamah yang lebih rendah di Buenos Aires membersihkan jalan bagi perkahwinan dengan membubarkan undang-undang perkahwinan Argentina sebagai tidak konstitusional.

Tapi kemudian pasangan itu tidak dapat menemui seorang pegawai di Buenos Aires yang akan bersetuju untuk mengahwini mereka. Pada akhirnya kedua-duanya berjalan sejauh 2,000 kilometer jauh ke selatan Argentina di mana mereka boleh berkahwin.

Perkahwinan gay adalah haram di Argentina, tetapi gabenor wilayah mengeluarkan surat keputusan khusus untuk membolehkan dua orang itu untuk berkahwin.

Salah seorang pengantin itu, Jose Maria Di Bello, mengatakan dia berharap pernikahannya akan menjadi tauladan kepada negara-negara lain.

"Saya ingin penyatuan ini melambangkan bahawa titik ini, yang lebih jauh ke selatan dunia adalah akhir dari dunia, tetapi juga awal dari segalanya," katanya.

"Dan dari Ushuaia, bandar lebih jauh ke selatan dunia dan daripada Argentina kita menumpahkan cahaya, ke seluruh Amerika Latin dan Caribbean."

Dalam banyak komentar di media Argentina, gagasan tentang perkahwinan sejenis masih dianggap memalukan dan secara umum homoseksualiti adalah tidak disukai.

Gereja Katolik telah mengungkapkan keprihatinan terhadap perkahwinan ini.

Via - ABC News

0 comments:

Post a Comment

Artikel Popular

Dairy

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal