29 April 2010

Kenyataan Rasmi Tentang Perpindahan Oleh Amid Kuliah Di Mansurah


sumber : DPM Mansurah (link)

Perjumpaan bersama amid telah diadakan bersama beberapa mahasiswa/wi wafidin dari Malaysia, Juzur Qamar dan Turkistan pada 27 April 2010 jam 1:30 petang di pejabat amid kuliah banat. Perjumpaan sekitar 45 minit ini telah memberikan pelbagai input berkenaan pemusatan mahasiswa/wi wafidin di Kaherah.

Apabila diteliti dengan jelas apa yang telah di perbincangkan di muktamar bercanggah dengan apa yang dikemukakan di pihak amid. Antaranya seperti berikut :-

1- Rabitah Alamiah menegaskan bahawa perpindahan mahasiswa/wi ke Kaherah merupakan satu ketetapan yang mesti diikuti oleh mahasiswa/wi wafidin namun, pihak amid menegaskan bahawa ianya masih lagi dikaji dan diperbincangkan di peringkat atasan.

2- Rabitah Alamiah menyatakan perpindahan mahasiswa/wi wafidin akan dilaksanakan pada tahun hadapan namun amid menyatakan bahawa qarar ini masih lagi diperbincangkan dan ianya hanya berdasarkan lisan semata-mata.

3- Rabitah Alamiah memberi jaminan penempatan wafidin yang akan disediakan mencukupi, tetapi amid tidak dapat memberikan kata putus tentang penyediaan sempurna pembinaan tersebut.

4- Rabitah Alamiah menegaskan bahawa mahasiswa/wi wafidin mesti dipindahkan ke Kaherah tetapi Amid menyatakan bahawa ianya bergantung pada maslahat mereka.

Memandangkan qarar ini masih lagi tidak dapat dibentangkan secara bertulis, pihak amid memohon agar semua mahasiswa/wi wafidin tidak tergesa-gesa dalam membuat sesuatu tindakan.

Maklumat tambahan yang kami perolehi adalah seperti berikut :-

1- Tiada perubahan bentuk pengajian yang akan dilaksanakan di Kaherah nanti sama ada pengkhususan kuliah mahupun kenaikan tahun. Perkara ini telah ditegaskan oleh amid sendiri bahawa sistem pengajian di Kaherah sama sahaja seperti di muhafazah.

2- Pengeluaran sijil pula akan dikeluarkan oleh pihak Al-Azhar sendiri tanpa sebarang campur tangan luar.

Kami akan membincangkan dari semasa ke semasa bersama pihak PMRAM Pusat, wakil-wakil negara lain dan Amid-amid kuliah serta mereka yang terlibat bagi mendapatkan penyelesaian terbaik dalam menyelesaikan isu ini.

Harapan kami agar masalah ini tidak diperbesar-besarkan sebelum mendapat penjelasan secara tepat dari pihak yang bertanggungjawab dalam mendepani isu ini. Segala masalah boleh berhubung terus dengan Pengerusi DPMM di talian 0101489131.

Pihak kami juga memohon maaf sekiranya terdapat sebarang pindaan terhadap isu ini disebabkan perubahan maklumat yang kami perolehi.

Semoga kita semua terus berdoa agar diberikan sesuatu yang terbaik dalam menjalani kehidupan di sini. Selamat menghadapi imtihan yang bakal menjelma.

“ KEMANTAPAN FIKRAH, MEMBINA SYAKHSIAH ”

Muhamad Amirul bin Hasim
Pengerusi,
PMRAM cawangan Mansurah sesi 2009/2010.


p/s : En Zul tanya.. ni semua ni ada hitam putih tak..? Pening-pening..

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal