23 April 2010

Isu Pegawai JPMK : Orang Dah Kata, Tak Nak Dengar Cakap..


Memang tidak dinafikan, memang berlaku isu Pegawai JMPK yang sengaja buat masalah, untuk mengadakan perjumpaan dengan Melayu di luar Kaherah. Ya, memang langgar protokol apabila pertemuan tersebut tidak dimaklumkan kepada Pengerusi Dewan Perwakilan Mahasiswa yang bernaung di bawah Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM).

Sengaja nak tunjuk hebat, boleh sewa hotel kononnya.. tapi masalah yang terjadi, apabila ia tidak dimaklumkan. Dah kata, DPM ni ada kuasa. Ingat, setiap pengerusi DPM ini mempunyai Kad Mandub yang sah laku selama 5 tahun.

Kad Mandub ini kalau ditunjukkan kepada pegawai polis, siap dapat tabik lagi. Boleh tanya Pengerusi DPM masing-masing yek. Baru-baru ini, ketika Pengerusi DPM Mansurah mengalami H1N1. Siap ada beberapa polis khas eskot beliau.

Pernah juga terjadi, Pengerusi DPM Zagazig, hanya menunjukkan Kad Mandub, dapat tabik springg ketika kenderaan ke Zagazig di tahan untuk pemeriksaan. Pastu, terus boleh jalan.

Beberapa siri perjumpaan dengan Ketua Polis Cawangan (Amin Daulah), dah biasa dahh... Kalau tanya Presiden PMRAM, lagi la.. takyah nak kata.. Siap disiarkan di beberapa DPM beberapa nama yang perlu jumpa Amin Daulah setiap minggu, untuk dipastikan pengenalan ahli PMRAM.

Eh, betul ke semua ni.. Kalau mereka yang berada di Muhafazah sudah lali dengan perkara ini. Semuanya sudah makruf. Cuma beberapa orang je yang dok butakan mata.. Mereka dok tanya, ya ke PMRAM ada hubungan dengan Polis Mesir.. Looorr.. dah boring dengan citer. Memang dah biasa sangat.

Kalau yang nak pergi Sinai, Matruh atau apa-apa saja, sudah semestinya dimaklumkan kepada pihak polis. Dan kadangkala Polis Mesir eskot perjalan jaulah tersebut. Tapi, bila tengok jaulah anjuran JPMK, entah.. Tak nampak pulak.

Percaya atau tidak, Ketua Polis Mesir di peringkat cawangan hanya mengenali Pengerusi DPM sahaja sebagai ketua. Maka, menjadi ancaman terbesar kepada mereka yang dok gatal nak buat perhimpunan, persatuan baru.. tanpa pengetahuan Pengerusi DPM.

Dulu, pernah satu rombongan bas ke Sinai (kalau tak silap) yang bukan di bawah anjuran atau keizinan PMRAM, telah ditahan dan tidak boleh bergerak sehinggalah wakil PMRAM datang mengambil mereka. Tak perlulah saya sebut pihak mana yang menganjurkannya. Semua sudah tahu.

Isy.. kalau nak sebut satu-satu pasal Isu Keselamatan Mesir yang berada di bawah tanggungjawab PMRAM ni, begitu banyak.. Dah biasa sangat dengar. Tapi masih ada lagi yang gatal tangan nak tunjuk tererr.. payah-payah.. Apa salahnya maklumkan kepada Pengerusi DPM.. tak susah kan? Kredit ada kan?

Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Fakulti Usuluddin, Jabatan Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal