09 June 2010

Ungkapan Mahasiswa Bacul Mesti Dihapuskan - Abezuh



oleh : Abezuh (link)

Teringat kisah peperangan di zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab RA di antara umat Islam dan kumpulan Hercules. Kisah ini diceritakan oleh sahabat kepimpinan saya, BP Azlan ketika menyampaikan tazkirah di BKAN Pahang. Apa yang menarik untuk dikongsikan bersama ialah di antara sumber-sumber utama kemenangan umat Islam ialah keberanian, walaupun ketika itu tentera umat Islam hanya 24 ribu berbanding tentera Hercules yang sebanyak 200 ribu.

10 kali ganda!Keberanian di dalam Islam merupakan satu warisan yang kini jarang mahasiswa Islam kita miliki. Mereka hanya beranggapan warisan Islam hanya ilmu semata-mata sedangkan lupa warisan sifat keberanian yang turut diwariskan oleh Nabi SAW.

Baru-baru ini kita melihat keberanian yang ditonjolkan oleh seorang pemimpin Islam, Erdogan di dalam menghantar bantuan misi kemanusiaan dan kecamana ke atas rejim zionis Israel. syabas!

Keberanian yang dibawakan oleh Islam bukanlah keberanian dari sudut semangat, bahkan ia lebih daripada itu kerana keberanian umat Islam berkait rapat dengan akidah yang dipegang. Sekikranya akidah tersebuh goyah, maka hasilnya akan melahirkan mahasiswa yang penakut.

Dr Yusof Al-Qardhawi ada menyebut bahawa, serangan doktrin pemikiran barat menyebabkan umat Islam menjadi bacul di dalam mempertahankan syiar Islam itu sendiri. Bahkan menjadikan umat Islam sering bergaduh mengenai perkara-perkara yang furuk.

Seorang ulama haraki di Pakistan ada mengingatkan bahawa umat Islam kini hanya bertelingkah sesama Islam di dalam isu iman siapa yang betul. Dalam masa yang sama tiada yang berani bangkit menentang kekufuran yang jelas nyata!

Mahasiswa di dalam membawa amanah Allah iaitu Islam tidak hanya tertumpu kepada ilmu untuk mengeluarkan hukum sahaja. Bahkan ilmu yang dituntut adalah untuk mengetahui dan dipraktikkan. Bukan sekadar untuk memberi fatwa.

Justeru, keberanian yang kini permata yang hilang di dalam diri mahasiswa kita adalah satu kerugian yang amat. Lihat sahaja, sebelum ini saya nyatakan bahawa ketika sahabat kita ditindas, dituduh dan diugut, di mana suara mahasiswa? di mana gelombang kekuatan mahasiswa yang ditakuti ? Sehingga ada dek sifat bacul, sanggup menyalahkan orang lain yang berjuang kerana ditakuti periuk nasi sendiri terganggu.

Sehingga kini, saya mendapati masih tiada siapa yang mengisi borang aduan hak mahasiswa yang telah diedarkan disetiap tempat oleh Lajnah dan Unit Kebajikan. Takut atau tiada masalah?? sedangkan banyak berita dan sumber yang menunjukkan banyak masalah yang berlaku.....

Benarlah kata ulama haraki Pakistan sebentar tadi bahawa apabila sesama umat Islam yang salim, kita berani lantang bersuara, muhasabah, kritik dan komen. Namun apabila berhadapan dengan keZALIMan, keberanian tersebut bertukar menjadi bacul.

Amat kesal sekiranya perkara ini berterusan..kerana apabila tiada keberanian ia menunjukkan akidah adalah goyah.. apabila akidah goyah bagaimana mahu memperjuangkan Islam, kerana akidah adalah sumber utama dan kunci. Sebab itu, mereka yang takut akan kehilangan wang dan tempat sehingga menyebabkan prinsip teradai adalah mereka yang mengalami masalah akidah sebagaimana yang telah saya ungkapkan kata-kata Dr Yusof Al-Qardhawi sebelum ini.

Ayuh, buktikan selepas exam ini bahawa Mahasiswa Islam adalah berani apabila berhadapan dengan keZALIMan. Dan pastikan ungkapan "Mahasiswa Bacul" dihapuskan...

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal