26 December 2009

Menjelaskan Logikalnya Mukjizat Nabi

Di sana terdapat beberapa orang yang bertanya, sejauh manakah logiknya mukjizat tersebut? Adakah mukjizat-mukjizat ini masuk akal? Maka, untuk menjelaskan perkara ini, perlu difahami dua perkara yang berbeza, iaitu hukum adat dan hukum akal terlebih dahulu

Hukum Adat

Sepertimana yang telah diketahui, hukum adat terbahagi kepada tiga. Ia adalah hukum yang diukur mengikut adat kebiasaan. Ia adalah :

1. Wajib

Perkara yang wajib dari segi adat kebiasaan, ialah sesiapa yang dicampakkan ke dalam api, pasti terbakar, hangus dan mati. Tetapi mukjizat Nabi Ibrahim AS, apabila beliau dicampakkan ke dalam api, beliau tidak terbakar. Maka, ia bercanggah dengan hukum adat.

2. Harus

Perkara yang harus dari segi adat ialah, manusia mempunyai keinginan untuk makan. Contohnya, harus dari segi adat, seseorang yang mengangkat barang yang berat, akan mengalami sakit otot. Tetapi terdapat juga mereka yang sudah biasa mengangkatnya, tidak merasa sebarang kesakitan.

3. Mustahil

Manakala mustahil dari segi adat ialah sesuatu kemampuan yang bercanggah dengan adat sepertimana mukjizat. Maka, adat kebiasaan manusia ialah tidak dapat, bahkan tidak mampu untuk membelah laut. Maka, ia dianggap sebagai perkara mustahil dari segi adat.

Hukum Akal

Demikianlah hukum adat, yang akan kita fahami di dalam bab ini. Ia berbeza dengan hukum akal. Hukum akal juga terbahagi kepada tiga :

1. Wajib

Wajib dari segi hukum akal seperti wajibnya kewujudan Allah. Maka, akal tidak mungkin dapat menerima ketiadaan Allah SWT. Bahkan orang yang menolak kewujudan Allah SWT adalah mereka yang bercanggah dengan akal mereka sendiri. Contoh yang lain, wajib secara akal, Allah itu Esa. Sekiranya seseorang mengatakan bahawa Allah itu lebih dari satu, maka ia telah bercanggah dengan akal, bahkan akal tidak mampu untuk menterjemahkannya atau menerimanya.

2. Harus (mumkin)

Perkara yang harus dalam hukum akal ini seperti kewujudan manusia. Manusia berkemungkinan wujud, dan berkemungkinan tidak. Bayangkanlah, sekiranya ibu bapa kita tidak berkahwin, bagaimanakah kita akan wujud di dunia? Maka, kewujudan kita adalah satu perkara harus, yang bermakna, kita juga kemungkinan tidak wujud.

3. Mustahil

Perkara mustahil pada hukum akal ialah seperti kewujudan tuhan selain Allah. Mustahil kita mengatakan terdapat tuhan selain Allah, dan orang yang berhujah dengan tuhan yang berbilang-bilang, hakikatnya mereka sendiri bercanggah dengan akal sendiri. Contoh yang lain seperti seseorang itu mendakwa mempunyai kemampuan “naik ke bawah”, atau “turun ke atas”. Kedua-dua ini adalah satu bentuk perkara mustahil yang tidak boleh diterima akal.

Mukjizat Pula Bagaimana?

Daripada dua jenis hukum ini, iaitu hukum akal dan hukum adat, maka dapat kita simpulkan bahawa mukjizat adalah :

“Mustahil dari segi adat, tetapi harus dari segi akal”

Contohnya tidak mungkin terdapat seseorang yang mendakwa mukjizat dapat mewujudkan tuhan yang kedua. Ini kerana kemampuan seperti ini adalah bercanggah dengan akal, dan ia dianggap mustahil. Sepertimana seseorang mendakwa mempunyai mukjizat “naik ke bawah”. Ia tidak dikatakan mukjizat kerana mustahil pada akal untuk menerimanya.

Hakikatnya, mukjizat itu adalah mustahil dari segi adat, tetapi harus dari segi akal. Contohnya mukjizat terbelahnya bulan. Dari segi adat ia adalah mustahil, tetapi dari segi akal ia tidak dianggap mustahil, bahkan harus. Contoh yang mustahil dari segi akal ialah sekiranya terdapat seseorang yang mendakwa mampu menjadikan bulan itu sebagai tuhan. Maka ia adalah mustahil.

Muhammad Mujahid bin Mohammad Fadzil
Kuliah Usuluddin,
Akidah dan Falsafah
Universiti al Azhar

0 comments:

Post a Comment

 

Ibnu Ir Fadzil Copyright © 2009 Gadget Blog is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal